Hur lossar jag denna skruv?
Skruven (vanlig stjärnmejsel) i centrum av trumman ska hålla fast en täckbricka i plast för att förhindra att kläderna i tvättmaskinen nöts mot bultarna och de vassa kanterna. Täckbrickan har gått sönder och lossnat, men finns att få tag på för rimlig peng.
Skruven sitter dock benhårt fast. En reparatör vill ha väldigt dryga pengar för att åtgärda problemet vilket jag inte är så sugen på för en så pass gammal tvättmaskin.
Så, hur lossar jag skruven.?

Observera att skruven givetvis roterar med trumman också.
 
  • Framsida av en öppen Panasonic tvättmaskin med fokus på en fastsittande stjärnskruv i centrum av trumman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa med en slagskruvmejsel.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Är den vänstergängad kanske?
 
Prova andra hållet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dra med nåt annat än en skruvmejsel, typ spärrskaft alt skruvmejsel med fäste för shiftnyckel, eller stick in
Mejsel i hålet på skaftet på mejseln, se till att ha rätt mejsel, så den tar riktigt..
 
Bra tips, ska se om den kan vara vänstergängad.
 
Slagskruvdragare, då kan du koncentrera dig 100% på att trycka fast bitsen mot skruven.
Slinter det kan det vara kört.

Protte
 
Slagskruvmejsel som sagt, finns att köpa för några hundringar och är guld värt...
 
Sitter lika hårt åt andra hållet i alla fall, så det hjälpte inte.
Får se om jag hittar någon lämplig slagskruvmejsel att inhandla..
 
Sticker den ut en del kan en svetstång funka bra med, och kanske lite värme med ....
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara gänglåsning i den, i så fall kan den smältas. Inget bra ställe att komma åt med en blåslampa dock, men kanske en lödkolv kan funka. Värt att testa om du har en.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
nyvillaägare
Det kan vara ett helsike det där. Just på tvättmaskinen skulle jag inte göra detta men jag såg på Youtube en smart idé där de sågade en linje för en platt skruvmejsel i den förstörda gängan på skruvens topp som då fick en helt ny och gick att både skruva ut och in igen.
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Det kan vara ett helsike det där. Just på tvättmaskinen skulle jag inte göra detta men jag såg på Youtube en smart idé där de sågade en linje för en platt skruvmejsel i den förstörda gängan på skruvens topp som då fick en helt ny och gick att både skruva ut och in igen.
Vi tänkte också på precis detta, men det är väldigt svårt att komma åt att göra det på ett bra sätt utan att dessutom såga i trumman, vilket skulle skapa ännu vassare kanter att förstöra tvätten med om man sedan misslyckas.. :mad:
 
Om det är en gammal tvättmaskin som kanske inte har så lång livslängd kvar så kan du väl strunta i att lossa skruven, kladda på ett epoxilim och eventuellt en tillklippt bit plast som täcker alltihopa så att kläderna inte går emot skruv och bult.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
Kan du få till en bild mycket närmare så det går att se hur skruvskallen ser ut ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.