Högspänning är det inte, känns ganska onödigt att ha en elektriker som lägger på panelerna och klickar ihop kontakterna som dagis kan göra, men som sagt det gör man man som vill, och önskar betala för.
 
Starkströmsanläggning räknas det som och i Elsäkerhetsverkets föreskrift ELSÄK-FS 2017:2 kan man läsa: Det är elinstallationsarbete att fast ansluta eller att koppla loss elektrisk utrustning oavsett om det görs med verktyg eller med snabbkopplingsdon.

H Husqvarna220Ac skrev:
Högspänning är det inte, känns ganska onödigt att ha en elektriker som lägger på panelerna och klickar ihop kontakterna som dagis kan göra, men som sagt det gör man man som vill, och önskar betala för.
H Husqvarna220Ac skrev:
Högspänning är det inte, känns ganska onödigt att ha en elektriker som lägger på panelerna och klickar ihop kontakterna som dagis kan göra, men som sagt det gör man man som vill, och önskar betala för.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Går ej att göra fel, ingen starkströmsanläggnng heller,
Går ej att göra fel? Detta är klart vilseledande och direkt farligt att påstå. Solpanelerna kopplade i serie kan ge dödliga stötar utan att ens vara inkopplade någonstans.
 
Husqvarna, jag tycker inte om din vilseledande nonchalans. Koppla du ihop ett antal solpaneler växer spänningen på anslutningskablarna snabbt över dödlig nivå. Drar någon som tror på dig ned kablarna kan han/hon snabbt råka ut för livsfara. Snacka om dagis.
 
Hur mycket kan man räkna med att en anläggning på 40kvm producerar? 5-6000kwh/år?
 
N Noseone skrev:
Hur mycket kan man räkna med att en anläggning på 40kvm producerar? 5-6000kwh/år?
Runt 5000 kWh är rimligt.
 
D Doktor Sol skrev:
Runt 5000 kWh är rimligt.
Tack, det betyder så alltså en sänkning av elkostnsden med ca 500kr I månaden? Vattenfall erbjuder en sån anläggning med finansierng med en månadskostnad på ca 500kr/mån I 10 år.
Har jag hjärnasläpp om jag tycker att det borde man nappa på?
 
N Noseone skrev:
Tack, det betyder så alltså en sänkning av elkostnsden med ca 500kr I månaden? Vattenfall erbjuder en sån anläggning med finansierng med en månadskostnad på ca 500kr/mån I 10 år.
Har jag hjärnasläpp om jag tycker att det borde man nappa på?
Riktigt så enkelt är det inte. Du använder inte hela utbytet utan matar sannolikt in en stor del på elnätet. Den elen är i dagsläget värd ungefär lika mycket som egenanvänd el pga skatteavdraget. När skatteavdraget försvinner blir kalkylen sämre.
 
Ja det är klart, om jag tillverkar 500kwh en månad så kanske jag bara får 100kr betalt för dem men när jag sen måste köpa el en annan månad så kostar lika många kWh 600kr?
 
F Fakathong skrev:
Har en solcellsanläggning själv på 7.3kw som ger c:a 6000kwh per år och är kanonnöjd.
En fundering jag har är om man man monterar upp solceller åt öster också och använder den sista fasen på invertern (är fullt åt söder). Då kommer man att överskrida inverterns maxkapacitet, vid middagstid
(7,2kw). Kan man skada konvertern på något sätt? Eller det enda som händer är att konvertern bara producerar 7,2kw och inget annat händer? Har mailat tillverkarn men inte fått något svar ännu.
Hej

Jag har gjort likadant, fast jag har 4kw SMA inverter kopplad till 6.4kw paneler, anläggningen är nästan helt Öst/Väst, så mitt på dagen bottnar SMA’n i ca 2timmar vid lunchtid på sommaren, och det handlar inte om så många kWh som går förlorade.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Jag har gjort likadant, fast jag har 4kw SMA inverter kopplad till 6.4kw paneler, anläggningen är nästan helt Öst/Väst, så mitt på dagen bottnar SMA’n i ca 2timmar vid lunchtid på sommaren, och det handlar inte om så många kWh som går förlorade.
Låter perfekt att det inte är nåt problem att bottna invertern
 
För mig handlar det om relativt kort tid, och måste vara kanonsol.

Hur stor inverter har du? Och vad får du för maxeffekt en perfekt solig dag?
 
F Fakathong skrev:
Låter perfekt att det inte är nåt problem att bottna invertern
Kolla bara så du inte överskrider max in vad invertern är gjord för. Ex så klarar SMA Sunny tri 4 max 8kW.
 
Campar Campar skrev:
Vem säljer du till?
SÖlvesborg
 
F
R Robert-san01 skrev:
Kolla bara så du inte överskrider max in vad invertern är gjord för. Ex så klarar SMA Sunny tri 4 max 8kW.
Nu har du gjort mig konfunderad. Trodde det var max volt man inte skulle överskrida. Det är en Danfoss på 7 kW.
Får väl ut c:a 6 kW som mest mitt på dagen och 50-55 kWh på en dag.
Trodde att en inverter som var rated till 7kW klarade som mest 7kW, men om man inte överskred max volt så skulle inget hända
förutom att man inte fick mer än 7kW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.