john68 john68 skrev:
Bytte ut allt till wmf för ngr år sedan och är fortfarande helnöjd. Tjock botten. Bränner knappt ens gräddsås om du inte är helt oförsiktig. Till stekning kör jag bara Anders Petters stekpannor och wok i gjutjärn.

Wmf reas ofta i hela set typ
[länk]

Kollade på det tidigare men många tycker att handtagen blir lite för heta, hur upplever du detta? Upplever du att det samlas vatten under locket på någon kant undertill som några har klagat på?
 
Jag köpte också dem (WMF) från Cervera. Men lämna tillbaka dem pga att det fastna vatten under handtaget varje gång vi diskade dem med diskmaskin . Cervera sa att dem aldrig har hört talas om detta problem,men när jag går in på WMF tyska hemsida så har många klagat just på det problemet.
 
Lips74 Lips74 skrev:
Jag köpte också dem (WMF) från Cervera. Men lämna tillbaka dem pga att det fastna vatten under handtaget varje gång vi diskade dem med diskmaskin . Cervera sa att dem aldrig har hört talas om detta problem,men när jag går in på WMF tyska hemsida så har många klagat just på det problemet.
Okey tack för detta, då blir det inte wmf, de verkar inte vara så bra som de utlovar.
 
B Blackfear skrev:
Okey tack för detta, då blir det inte wmf, de verkar inte vara så bra som de utlovar.
Funderar på OBH Nordica med inbyggd durkslag i locket, många som är nöjda med dessa enligt alla omdömen.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Är gjutjärnspanna den bästa allround pannan om man inte vill ha teflon som mig?!
 
Claes Sörmland
B Blackfear skrev:
Är gjutjärnspanna den bästa allround pannan om man inte vill ha teflon som mig?!
Gjutjärn eller kolstål. Kolstål bränner det fast lite mer i om du steker t ex potatis eller pannkakor.
 
BirgitS
Precis som Tefals Jamie Oliver-serie får nytt utseende då och då, i tråden har det ju varit uppe att handtaget är ändrat, så lär ju WMF ändra sina modeller, dvs. bara för att en viss modell vid ett visst tillfälle hade ett handtag som samlade vatten eller blev varmt så behöver det inte vara så längre (kan förstås ha blivit nya problem när man ändrade). Dessutom så måste man ju reda ut vilka modeller det gäller, bara Kithentime säljer ju minst tre olika modellserier av kastruller från WMF, och de har förstås olika utseende, funktioner och pris.
 
B Blackfear skrev:
Kollade på det tidigare men många tycker att handtagen blir lite för heta, hur upplever du detta? Upplever du att det samlas vatten under locket på någon kant undertill som några har klagat på?
Har inte tänkt på om handtagen blir heta. Locket blir det dock. Det där med vattnet har jag inte alls upplevt men de har ju 5 olika serier som alla är olika. Någon med gummihantag. Jag är iaf helnöjd.
 
Jag kör bara med fissler original pro när det gäller grytor och kastruller. Gjutjärn när det kommer till stekpannor.
 
Jag lämnade tillbaka mina WMF för fyra månader sedan och inläggen på tyska hemsidan var över ett år gamla (pratar och läser tyska flytande).
 
B Blackfear skrev:
Är gjutjärnspanna den bästa allround pannan om man inte vill ha teflon som mig?!
Ja det är det. Sköter du en gjutjärnspanna så bränner det inte fast. Enda gången jag känner att en nonstickpanna kanske skulle vara bra är när jag gör omelett.
 
  • Gilla
Blackfear
  • Laddar…
B Blackfear skrev:
Är gjutjärnspanna den bästa allround pannan om man inte vill ha teflon som mig?!
Jag vet inte om de är bäst men jag vet att de är mycket bra....... och att de är förlåtande för klantskallar som jag.
 
  • Gilla
Blackfear
  • Laddar…
Det blev en gjutjärnspanna 30cm från Ronneby bruk och kastruller från OBH Nordica :)
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför byta ut?
Jag har båda sorterna och tycker att de är bra på olika saker, steka en köttbit blir bäst i gjutjärn särskilt om det är tunt nötkött som ska ha hög värme under kort tid, men ska man ha i vätska så använder jag teflon för att slippa olja in gjutjärnet efteråt.
Jag försöker leva så "rent" som möjligt i livet och teflonpannor är inget bra för hälsan. Efter ett tag lossnar teflonet och jag vill inte ha det i magen:). Sedan gillar jag att köpa kvalité och saker som håller livet ut. Teflonpannor får man köpa med jämna mellanrum. Så att investera i några gjutjärnspannor som håller livet ut ser jag som ett bra val för min hälsa och miljön:D. Nu gillar jag att laga mat och gör det ofta och vet inte hur "jobbigt" det är att bara använda gjutjärn??
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.