A
Jag har gjort hålet till skorstenen större än själva skorstenen. Går det att använda brandtätningsmassa för att täta?
 
melv skrev:
Jag har gjort hålet till skorstenen större än själva skorstenen. Går det att använda brandtätningsmassa för att täta?
Jag tänkte nog inte att jag skulle täta, tänker mig att när man väl fått drag i skorstenen kommer det mesta vilja ta den vägen trots att det är lite spel I passningen. I början är det inte hela världen om det sipprar ut lite rök fel väg
 
melv skrev:
Jag har gjort hålet till skorstenen större än själva skorstenen. Går det att använda brandtätningsmassa för att täta?
Jag har använt nån form av glasfibersnöre som finns bla på bauhaus.... Det där pannkitet har jag använt när jag monterat rökrör på en kamin, och jag är inte säker på att det fyller större gap ..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag behöver någon sorts pizzaspade. Öppningen på min ugn är 37-38 cm. Hur bred får spaden vara innan det blir osmidigt? Tror ni det funkar med 30 cm eller blir det för trångt?
 
A
S Strangelove skrev:
Vad har folk kört för puts?
Skulle vilja ha något som står emot vatten, har sett att på fornobravo så sätter folk en ventil på toppen genom det vattentäta skiktet för att kunna elda ur vatten om den blir fuktig under blöta perioder, nån som har tips där?
Har du bestämt vilken puts du kör med? Enligt ett antal källor på FB så ska det funka att putsa med vanlig cement/betong, temperaturen i ytterlagret bör vara så låg att det funkar.

Jag funderar på att göra det enkelt och helt enkelt putsa med Finja Puts och Murbruk C. Vad tror ni om det?
 
melv skrev:
Jag behöver någon sorts pizzaspade. Öppningen på min ugn är 37-38 cm. Hur bred får spaden vara innan det blir osmidigt? Tror ni det funkar med 30 cm eller blir det för trångt?
Jag har gjort min egen av vanlig tunn plåt köpt på biltema.... Funkar bra... Version 2 ska bli lite större och svagt rundad fram... Och i rostfritt ..
 
  • Hemmagjord ugnskovel framför en vedeldad ugn byggd av tegelstenar, med vedträn staplade under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
melv skrev:
Har du bestämt vilken puts du kör med? Enligt ett antal källor på FB så ska det funka att putsa med vanlig cement/betong, temperaturen i ytterlagret bör vara så låg att det funkar.

Jag funderar på att göra det enkelt och helt enkelt putsa med Finja Puts och Murbruk C. Vad tror ni om det?
Jag har inte riktigt bestämt mig, skulle vilja ha den vit, men vet inte om man ska ha vit puts eller putsa med cement/sand och måla sen.

Har lagt på isolering och vermicrete. Så ska väl vänta lite och sen börja med några småbrasor. Men det är otroligt skört i skalet nu, skulle behöva lägga på puts innan nån granne kommer och knackar hål på isoleringen.

Köpte pizzaspade och borste från amazon.de men lite för kort handtag på spaden. Men borde kunna gå att förlänga. Gav 200 för spade med frakt.
Men kommer säkert också göra en egen senare
 
  • Ofärdig vedeldad pizzaugn under konstruktion med isolering och vermicrete, verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdig hemmabyggd pizzaugn i vermicrete och isolering på en träbänk utomhus med byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Eftersom ni säkert börjar bli klara för pizza vid det här laget tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter när det gäller deg ..

Ramlösa kvarn har ett mjöl som heter Tipo 00, det brukar gå att hitta på Ica Maxi och COOP, och funkar utmärkt.

Köp en digital köksvåg, det är värt varenda krona.

Utgå ifrån 63,5% vatten, jag brukar köra ett recept som följer:
1000 g mjöl
635 g kallt vatten
20 g salt
10-15 g vanlig jäst

Ställ bunken på vågen, nollställ. Mät upp mjöl, nollställ. Mät upp vatten, nollställ. Häll i salt och jäst.
Kör degblandaren 10 minuter. 15 om du knådar för hand. Täck bunken med fuktig kökshandduk och vänta 10 minuter. Kör 10 till. Täck bunken med plastfolie och ställ i kylskåpet två dagar (48 timmar). Två timmar innan det är dags att baka tar du fram degen och delar den i lagom stora bitar. Jag brukar köra på 180 g, det är en hanterbar storlek för en glad amatör. Kanske 35 cm i diameter ungefär. Sedan ska bitarna ligga i rumstemperatur i två timmar tills det är dags att baka pizza!
Jag förvarar mina i billiga plastburkar med lock från typ Dollarstore ...
 
  • Pizzadeg som jäser i plastburkar på en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
falckr och 9 till
  • Laddar…
A
S Strangelove skrev:
Jag har inte riktigt bestämt mig, skulle vilja ha den vit, men vet inte om man ska ha vit puts eller putsa med cement/sand och måla sen.

Har lagt på isolering och vermicrete. Så ska väl vänta lite och sen börja med några småbrasor. Men det är otroligt skört i skalet nu, skulle behöva lägga på puts innan nån granne kommer och knackar hål på isoleringen.
Jag får ingen klarhet i det här med putsen. Jag förstår det som att man vill ha en så gott som vattentät puts i yttersta lagret, för att inte vatten ska komma i kontakt med vermikuliten. Men har vi nåt vattentätt putsbruk i Sverige? Jag hittar bara tillsatsmedel o dyl för ändamålet.
 
Jag kommer putsa det och sen måla med nå akrylfärg tror jag, men kommer se till att jag gör ett lock på toppen som går att lyfta så man kan elda ur eventuell fukt som kan leta sig in under en blöt höst
 
Nu har jag eldat lite i den, första gången kom det rätt mycket rök från vermictreten så antar att den blivit lite blöt efter regnen som kommit. Idag eldade jag den ganska varm, min ir termometer kunde bara mäta till 300 grader, så vet inte riktigt hur varmt det blev. Utsidan blev typ 40 grader efter 2 timmars eldande.
Någon som har tips på billig ir termometer som mäter upp till 500?
@Dan_Johansson kör du för tomatsås? Mozzarella typ? Tänkte försöka få till pizza senare i veckan
 
  • Ugnseld i hembyggd vedeldad pizzaugn av vermikulit med synlig rökkanal och vedträn framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
S Strangelove skrev:
Nu har jag eldat lite i den, första gången kom det rätt mycket rök från vermictreten så antar att den blivit lite blöt efter regnen som kommit. Idag eldade jag den ganska varm, min ir termometer kunde bara mäta till 300 grader, så vet inte riktigt hur varmt det blev. Utsidan blev typ 40 grader efter 2 timmars eldande.
Någon som har tips på billig ir termometer som mäter upp till 500?
@Dan_Johansson kör du för tomatsås? Mozzarella typ? Tänkte försöka få till pizza senare i veckan
Kul att det går framåt! :)

Jag kör på "Mutti´s" färdiga pizzasås, det är den bästa man kan hitta i vanliga affärer för en rimlig peng! Vad gäller mozzarella så är det buffel som gäller, tror att Zeta brukar vara enklast att hitta. Kostar 20-23 kr per förp. men smakar hästlängder bättre än den "vanliga". Lägg inte för mycket på varje pizza, gör man dem lite mindre brukar jag köra någonstans mellan hälften och 3/4 förp. per pizza ... Kläm gärna ur fukten ur den innan, så det inte blir så blött .. :) Så toppar man med lite parmesan ..

IR-termometer köpte jag billigast möjligast, på Jem&Fix .. mäter lite över 500 grader, men det är egentligen mest i början man behöver den .. när man lärt sig elda så kan man gå mer på känn ...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har hunnit köra 2 bakningar, klart svårare än det ser ut att få ut en fin pizza med händerna.. Första gången blev det väldigt små pizzor, Anders gången något större, dock blev det en ganska kraftig smak av bränt mjöl andra gången på de flesta sista blev bra, den vände jag upp och ner när jag la den på spaden, ovansidan såg ganksa mjölfri ut, tror även tempen i teglet sjönk något till sista.
Inväntar termometer och någon att köpa ved av, vad är rimligt att betala för en kubik björk?
Hur mycket går åt under en säsong? Lär väl va lugnt att köpa nu och använda nästa år
 
  • Hemlagad pizza med ost och basilika på en vit tallrik ovanpå ett blått dukat bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pizza bakas i en vedeldad stenugn med synliga lågor till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fridh78 och 2 till
  • Laddar…
S Strangelove skrev:
Har hunnit köra 2 bakningar, klart svårare än det ser ut att få ut en fin pizza med händerna.. Första gången blev det väldigt små pizzor, Anders gången något större, dock blev det en ganska kraftig smak av bränt mjöl andra gången på de flesta sista blev bra, den vände jag upp och ner när jag la den på spaden, ovansidan såg ganksa mjölfri ut, tror även tempen i teglet sjönk något till sista.
Inväntar termometer och någon att köpa ved av, vad är rimligt att betala för en kubik björk?
Hur mycket går åt under en säsong? Lär väl va lugnt att köpa nu och använda nästa år
När man får till vattenmängden perfekt ihop med mjölsorten, och jäser sakta i kylskåp två dagar, så håller degen ihop bättre... Blir mycket stretchigare... Jag fuskar ibland på barnens pizzor och kör med kavel .. Man får inte de brända bubblorna i kanten lika framträdande, men det går snabbt att mätta hungriga munnar...

Proffsen mäter temperaturen genom att slänga in lite mjöl och se hur fort det bränns ..

Vad gäller ved så har jag inget tips, förutom att om du köper blandad lövträd, så sortera ut björk att elda med samtidigt som du har pizza i ugnen .. Vissa lövträd (och tall/gran med?) kan "knäppa" sådär, och då brukar det hoppa glödande kolbitar och landa på pizzan ..
 
Hej

Intressanta och roliga projekt. Jag ska själv försöka mig på att göra en där jag kommer använda mig av en pilatesboll.
Jag har tänkt köra på vermikulit och finjas eldfasta bruk. Funderade på att köra 50/50 blandning först men tror jag går över mer åt att öka andelen vermikulit. Antar att vermikulit isolerar bättre än det eldfasta murbruket?

Men det jag inte riktigt har förstått än är hur själva ventilationsröret monteras. Hur får man det att sitta kvar? Känns som att det bara kommer att åka rätt ner, eller görs det en lite kant eller något i själva formen?
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.