Undersöker möjligheten att byta omkopplare till en annan modell i huset. Inga problem förutom på ett ställe, i köket

Här stötte vi på denna?

Man kan tända och släcka två taklampor från denna punkt. Den finns även en groventre och där ifrån kan man tända ena lampan. Finns en del uttag i köket också.

Vad är detta för omkopplare egentligen?
 
  • Öppen elektrisk väggomkopplare med synliga kablar och anslutningsschema, under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en dubbeltrapp strömbrytare.
 
R
Ser lite lustigt ut med anslutningarna , trappen kan vara sparkopplad + ,en 1 pol
Byter du , se till att du sätter ledningarna exakt lika , nya brytaren has samma märkning
med pilarna , papper och penna och rita av den som är där nu
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Ser lite lustigt ut med anslutningarna , trappen kan vara sparkopplad + ,en 1 pol
Byter du , se till att du sätter ledningarna exakt lika , nya brytaren has samma märkning
med pilarna , papper och penna och rita av den som är där nu
Så måste det vara. Ska byta till scnider Exxact brytare, antar att jag skall införskaffa dubbeltrappomkopplare?

Inga L utmärkta på dessa iofs
 
tommib
Det spelar ingen roll. Du kommer ha ett kopplingsschema som är ekvivalent med det du har idag. Koppla på samma sätt som det är kopplat idag. Observera att du inte bara kan stoppa ledningarna i hål på samma plats, brytarna kan vara olika kopplade internt (men troligen inte), kontrollera kopplingsschemat.

Om du är osäker, posta en bild på nya brytaren här.

För övrigt tycker jag att du byter ner dig när du byter från Elko RS till Schneider Exxact, men det är en smaksak ;)
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
R
F fediwu skrev:
dubbeltrappomkopplare?
Glömde säga dubbeltrapp inga L men pilar det är detsamma L in eller pil in och pilar ut
 
tommib tommib skrev:
Det spelar ingen roll. Du kommer ha ett kopplingsschema som är ekvivalent med det du har idag. Koppla på samma sätt som det är kopplat idag. Observera att du inte bara kan stoppa ledningarna i hål på samma plats, brytarna kan vara olika kopplade internt (men troligen inte), kontrollera kopplingsschemat.

Om du är osäker, posta en bild på nya brytaren här.

För övrigt tycker jag att du byter ner dig när du byter från Elko RS till Schneider Exxact, men det är en smaksak ;)
Bifogar en bild.

Är du intresserad av div elko omkopplare och uttag får du hojta till ;)
 
  • Elkopplingsdiagram för olika typer av väggströmbrytare inklusive dubbeltrapp och korstrapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Som rävlyan sa är pil "inåt" ekvivalent med L. Du ser också på kopplingsschemat just det jag varnade för, nämligen att det är olika kopplat på Elko och Schneider, så du kan inte bara flytta trådarna till motsvarande hål. Du måste flytta per funktion.

Tack, jag har nästan allt jag behöver. Hade du bott i Stockholm hade jag övervägt det men med frakt är det inte värt besväret.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för all hjälp
 
O
F fediwu skrev:
Så måste det vara. Ska byta till scnider Exxact brytare
Efter att ha kört Eljo Trend sedan 1988 då den lanserades valde jag nyligen att ta steget in i framtiden och köpte Schneider Exxact istället. Jag har redan ångrat mig. Upplever att plasten är tunnare, lättare blir repig och konstruktionen både är sämre, håller lägre kvalitet och är ömtåligare. Dessutom är de betydligt större och klumpigare än Trend. Så om du inte redan har en massa Exxact-apparater eller haft möjlighet att klämma och på dem ordentligt skulle jag rekommendera något annat.

Är det någon som vet vad brytaren på bilden heter? Att ha anslutningarna riktade bakåt är ju briljant jämfört med dumheterna på Trend och Exxact där de går åt sidan utan stora marginaler och lätt hamnar i kläm eller att kopparen blir kryper farm när den skall knölas in i dosan.
 
R
Ser ut som en ELKO dom har röda vingar
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Det är ELKO RS med snabbkoppling, dom finns även med skruvanslutning så man får se upp när man köper.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Tack för inputen, bytet har gått ganska långt och kommer att slutföras då designen passar betydligt bättre in hos oss nu. Men som sagt, finns intresse att köpa, hojta till
 
  • Samling av vita vägguttag och strömbrytare på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Som rävlyan sa är pil "inåt" ekvivalent med L. Du ser också på kopplingsschemat just det jag varnade för, nämligen att det är olika kopplat på Elko och Schneider, så du kan inte bara flytta trådarna till motsvarande hål. Du måste flytta per funktion.

Tack, jag har nästan allt jag behöver. Hade du bott i Stockholm hade jag övervägt det men med frakt är det inte värt besväret.
Skaffat brytaren nu men förstod inte fullt ut hur jag ska koppla det ändå, kan du hjälpa mig? la in en bild på den gamla och den nya brytaren är enligt bilden med en dubbeltrapp 6+6
 
R
L eller pil in är samma pilar ut är samma finns A eller B är det dom olika brytarna i den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.