A andersda skrev:
Mest pengar får du om du investerar i något annat. Läs gärna [länk]
Min förlust blev -29000, antar det betyder vinst. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fakathong: Det brukar framgå i manualen. Det brukar finnas med både max effekt den kan leverera ut och hur mycket den klarar in.
 
Det enda som händer är att den begränsar maxeffekten/belastar solcellerna mindre.
Det kan vara rätt smart att "underdimensionera" växelriktaren lite på det sättet, särskilt om man har några moduler i olika riktningar.

Så länge man inte överskrider högsta tillåtna inspänning är det ok.
 
F
OK tack för svaren. Skall försöka hitta det i manualen, har dock tittat innan och inte hittat
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Bygg anläggningen själv, det klarar du har villa, är lika enkelt som Lego, och betydligt bättre Payback,
Annars är det dött, om du ska leja för allt samt ej får bidrag.

Har man jättedåligt med yta kan man lura på sig svindyra paneler med nån procent högre verkningsgrad, annars totalt bortkastad, jag köpte mina paneler på Evpower, seriöst företag i Tjeckien, samt prisvärt inkl frakt.

Vi har en stuga på en ö, denna solpanel har hängt på väggen i över 30år, varken sprucken eller nån defekt..
Detta triggar mig. Har förstått att det är genom att installera själv som an kan spar enkla pengar. Är dock HELT värdelös/okunnig när det gäller el. Den måste väl iofs kopplas av behörig elektriker oavsett?. Själv har jag tagit in flera olika offerter och funderar på att ta det de offererar och strunta i montaget. Tacksam för input.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
Fredrick Arvidsson Fredrick Arvidsson skrev:
Detta triggar mig. Har förstått att det är genom att installera själv som an kan spar enkla pengar. Är dock HELT värdelös/okunnig när det gäller el. Den måste väl iofs kopplas av behörig elektriker oavsett?. Själv har jag tagit in flera olika offerter och funderar på att ta det de offererar och strunta i montaget. Tacksam för input.
Då tänker vi likadant. Tyvärr verkar vår elektriska kompetens matcha till 98% med.

Tittar man på grossistpriser i Sverige bilket jag gör så är dom för höga, alternativt för risiga rabatter för att det skall vara lönt att klabba med som det ser ut just nu.

Och det är behörig installatör även på DC-sidan. Det är ju obehagligt höga spänningar man talar om där, så höga att jag (som har en del med både låg spänning och hög ström samt löjligt hög DC på jobbet) tvekar på lämpligheten att dra + och - i samma kabelrör. Det kanske finns väl specificerade regler på det, jag vet inte men med tanke på gnagare och vad som skulle kunna hända så blir man lite svettig.
 
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Ni klarar det! Sätta upp skenor på taket, lägga på panelerna, samt klicka ihop kontakterna mellan panelerna, samt löda fast 2 kontakter på kablaget som ska ned till växelriktaren, klicka fast dessa där, sen får elektriker dra ”matningen” till växelriktaren från central, samt lämna in för/färdiganmälan till energibolaget.
 
F fsn skrev:
tvekar på lämpligheten att dra + och - i samma kabelrör.
Det går fint. Man använder speciella kablar för sol-el som har mer isolering än vanliga hushållskablar.
Förutsättning för att kunna sälja överskottsel är en dubbelriktad elmätare som elnätsföretaget sätter upp gratis hos dig, förutsatt att behörig elektriker anmäler till elnätsbolaget att anläggningen är klar för inkoppling. Och då vill elektrikern göra jobbet gärna själv.
 
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Det går fint. Man använder speciella kablar för sol-el som har mer isolering än vanliga hushållskablar.
Förutsättning för att kunna sälja överskottsel är en dubbelriktad elmätare som elnätsföretaget sätter upp gratis hos dig, förutsatt att behörig elektriker anmäler till elnätsbolaget att anläggningen är klar för inkoppling. Och då vill elektrikern göra jobbet gärna själv.
Ja, jag förstår att elektrikern absolut bill göra jobbet. Jag kan hjälpa till med mekanisk montering av paneler på taket, skruva upp växelriktaren på väggen ingaraget oxå antar jag, gräva ner och förlägga ett par 50mm kabelrör i marken mellan garage och huset och troligtvis clampa kabel mm.

Jag tror att en mus högaktningsfullt skiter i att det är mer isolering på kabeln. Jag vet att det finns grov två-ledare solcellskabel med gnagarskydd men jag är ändå av uppfattningen att dom borde separeras.

Jag pratade med en bekant som är att beteckna som allmän installationselektriker. Han är fantastiskt snabb men allt annat än raketforskare om man säger så. Han åker mycket på industriinstallationer med långa dragningar eller standard villa utan krångel. Hans specialitet är nog att kasta upp kabelrör och dra 1,5 FK jävligt snabbt.

Han var helt oförstående för problematiken eller dom frågeställningar som man ställs inför med en DC på några hundra volt.

Pratade också med en granne som det visade sig utför en hel del besiktningar av större solcellsanläggningar åt bostadsrättsföreningar och på hyreshus. Han ser dagligen exempel på extremt dåliga installationer och menar att många av ”guldgrävarna” i denna nya branch aldrig skulle installera nåt annat än nya batteri i ficklampor.

Han hävdar också att det förekommer mycket sidoimporterat material med icke CE-märkta växelriktare i viss utaträckning men speciellt icke godkänd kabel.
 
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara rätt lönsamt att öka kabelarean ett snäpp. Min leverantör ville installera 4 mm2 standard men jag skrev i specen 6 mm2. Man minskar förlusterna och jag vill inte bränna dyrbar sol-el till värme. F ö höjde min sol-el-uppköpare ersättningen från 42 till 62 öre/kWh! Kul eller hur?
 
Jag har 4x10, vanlig markkabel mellan växelriktare och paneler, samt lödda kontakter, ligger väldigt skyddat under panelerna på taket.

Tror nog elektrikern kopplar in växelriktaren utan DC slingan, annars hitta en sådan, då kan du göra mycket jobb själv.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag har 4x10, vanlig markkabel mellan växelriktare och paneler, samt lödda kontakter, ligger väldigt skyddat under panelerna på taket.

Tror nog elektrikern kopplar in växelriktaren utan DC slingan, annars hitta en sådan, då kan du göra mycket jobb själv.
Problemet är bara att man får inte göra det.

Och vad händer om en musjävel sätter tänderna i en kabel med 600V?
 
Klicka ihop DC kontakterna? Mycket man inte får göra!

Händer nog precis samma som musen biter 400v AC eller 10kv kabel, jag har den i kabelkanal bakom stuprännan.
 
Har du stupränna?
 
D
F fsn skrev:
Och vad händer om en musjävel sätter tänderna i en kabel med 600V?
flesta mellanspänningskabel (10-36 kV) har alla faser i samma kabel så där får musjäveln ännu mer spänning att gnaga i.
Om du är rädd för gnagare så måste du förebygga det. Även om du bara har en pol i ett rör kan ju musen äter upp det och då har du fri ledare utan dubbelisolering, och om skyddsröret klarar att isolera mot 900 V likspänning är kanske tveksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.