Hej jag har ett element jag skulle vilja göra mig av med och undrar hur jag ska gå väga. Detta element sitter i källaren och jag är rätt säker på att rören går upp i ett annat element, men jag skulle vilja bli av med rören så långt upp det går som möjligt. Hur skulle ni gjort? Det är stålrör mvh Tony


Stålrör som leder upp till taket i en källare intill en vitmålad vägg och en hylla med en Zelda-figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Element och stålrör i källare med Zelda-poster, inredningsdetaljer och soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålrör anslutna till en avstängningsventil vid en vägg i en källare, troligen till ett element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Varför ta bort elementet ?
Det ser ut som dom kommer från ovan , någon bild där så får du svar
 
R rävlyan skrev:
Varför ta bort elementet ?
Det ser ut som dom kommer från ovan , någon bild där så får du svar
Hej, vi har en termostat på övervåningen och det är jämt kallare där nere så på vintern även om det är varmt där uppe så är det fortfarande kallt där nere. Radiatorkoppling i ett hörn av ett rum som illustrerar en fråga om uppvärmningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte att rören går upp till något annat element utan till ”stammen”.

Har du montionerat termostatventilen på elementet i källare?
Har du kollat så att inte avstängningsventilen är strypt/stängd?


Såhär ser det ut hos oss:
Vattenrör med två blindade anslutningar i ett utrymme, med avstånd för framtida installation av två mindre element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa två blindade anslutningar gick ner till ett element som jag tagit bort. Ska dit med två nya mindre element istället för det breda höga som var från början.

Två blindade röranslutningar i ett isolerat utrymme för installation av nya element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa två anslutningar går till ett element på markplan

Det är ca 1,5 meter mellan bägge anslutningarna.
 
R
Inga kopplingar syns , då är det nog så att det ligger en koppling i bjälklaget , troligtvis flödesproblem ,
elementen får inget vatten ,
Dålig cirkulation , har du försök att lufta elementet , gamla rör kan sätta igen sig .
Under termostaten sitter en liten pigg , lossa den blanka muttern som sitter strax innanför termostaten
och då får du termostaten i handen , inget vatten kommer
Och se om den sitter inne , knacka på den med hammarskaft eller annat så hoppar den ut , den ska
fjädra ut , tryck några gånger på den ,den ska lätt
Det är en klassiker för piggen , dom brukar fastna i stängt läge under sommaren när ingen värme behövs
 
  • Gilla
Philip_m_d och 1 till
  • Laddar…
R
Var för snabb :p
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tror inte att rören går upp till något annat element utan till ”stammen”.

Har du montionerat termostatventilen på elementet i källare?
Har du kollat så att inte avstängningsventilen är strypt/stängd?


Såhär ser det ut hos oss:
[bild]
Dessa två blindade anslutningar gick ner till ett element som jag tagit bort. Ska dit med två nya mindre element istället för det breda höga som var från början.

[bild]
Dessa två anslutningar går till ett element på markplan

Det är ca 1,5 meter mellan bägge anslutningarna.
Hej, aa termostaten på själva elementet är bytt och liftat nyligen så det går runt vatten i den, men jag menar själva termostaten vi har där uppe , som styr hur varmt vi vill ha det i huset, om det är inställda värmen där uppe så kommer väll inte elementet där nere gå på av sig själv? För den känner väll inte av att det fortfarande är kallt där nere, så därför mer jag tänkte om man kunde ta bort den o göra nått annat med ytan eller vad tror du?:p
 
R rävlyan skrev:
Var för snabb :p
Hej, svarade på andra killen men det svaret är ämnat för båda typ xD
 

Bästa svaret

Jag hade inte tagit bort radiatorn, dels för att du har avtappningen för systemet monterad längst ner på rören detta är guld värt om systemet behöver tömmas dessutom tror jag man har mer nytta av rummet/ytan även om det inte är jätte varmt där nere.
Kan du ta en bild på termostaterna, om det är Ra2000 termostater så är ventilerna ra-n mycket lätta att justera för att skapa en jämnt flöde över båda radiatorerna, se ringen med siffror i bilden, här kan man justera 1-7
 
  • Radiatorventil med justerbar ring märkt 1-7 och en lös röd termostatkåpa bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag hade inte tagit bort radiatorn, dels för att du har avtappningen för systemet monterad längst ner på rören detta är guld värt om systemet behöver tömmas dessutom tror jag man har mer nytta av rummet/ytan även om det inte är jätte varmt där nere.
Kan du ta en bild på termostaterna, om det är Ra2000 termostater så är ventilerna ra-n mycket lätta att justera för att skapa en jämnt flöde över båda radiatorerna, se ringen med siffror i bilden, här kan man justera 1-7
Termostat på radiator med närliggande grönt hängande växt mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst är det en strypventil man ser där på returen. Borde gå att ta bort täcklocket och öppna den mer för att öka flödet genom elementet.
 
  • Gilla
Tonybr
  • Laddar…
Tonybr Tonybr skrev:
[bild]
Japp, det är den ventilen jag nämnde lossar du termostaten så ska den gå att justera.
 
  • Gilla
Tonybr
  • Laddar…
W
Måste ju vara årets sämsta idé du har kläckt här.
 
W WarHawk skrev:
Måste ju vara årets sämsta idé du har kläckt här.
Nödvändig kommentar eller? Har inget annat för dig?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag hade inte tagit bort radiatorn, dels för att du har avtappningen för systemet monterad längst ner på rören detta är guld värt om systemet behöver tömmas...
Vi har sånna avtappningskranar på alla våra element i källaren, anledningen är att man ska kunna tömma varje element i källaren, om det bara fanns en avtappning i källaren så hade inget av dom element utan avtappningskran kunnat tömmas.

Så om TS tar bort det elementet så kan man ändå tömma alla andra element i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.