P Parkeringsplats skrev:
Flyttat in i ett nybyggt hus där målning av utsidan ingick i köpet.
Nu undrar jag vad ni tror om målningen som har gjorts, har dom fuskat eller vad kan dom ha gjort? Blaskat på för mycket färg som skapats bubblor? Så som det ser ut på bilden ser det ut över hela huset.
Jag gissar på att den målning inte är ok iaf.
Kan ju även tilläggas att de inte målad ändträt oxå, men det är en anmärkning som jag redan har gjort.

Mvh
Att ändträet inte är målat tycker jag är dåligt.
Det ska man göra.
Att färgen stretchat sig kan nog bero på att brädorna (z panel lr dubbelfasspont) har en tendens att kupa sig lite när solen bränner på.
Vanligt är att man monterar grundmålat som sen färdigstryks på plats(monterad). Är absolut ingen fara lr fel som begåtts. Det viktiga är att sponten(hanen) på brädan är målad så om det nu vill kupa sig inte blottar bart trä.
 
När hösten kommer och det blir fuktigt ute så sväller förmodligen virket igen. Trä är ett levande material.
 
Arbetat som målare och de jag ser är ok. Med tanke på att det är nytt så rör sig trät väldigt mkt men det kommer bli bra till nästa gång det behöver målas. Själv målar jag grund + 1 färdig första året sedan sedan den 2a svängen året efter pga detta. I branschen lägger man allt direkt.
Ang droppkanten så SKA denna målas annars kommer rötan så de lär dem göra!
Lycka till :D(y)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
M
Jag har en bod som jag målade för några år sedan, även kortsidorna på huset målades för 8 år sedan och då satte jag även upp nytt virke. Har sett jättefint ut i skarvarna i alla år, men denna sommaren ser det ut som på bilden. Den extrema torkan och värmen är nog boven i dramat som gör att trät krympit mer än normalt.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Är själv målarmästare,numera tack o lov pensionerad. Du skall reklamera! Anledning till problemet är att fasaden inte varit torr vid målning = brädorna har krympt. Sedan är det nog så att firman endast målat en strykning då man vid upphandling endast beställt en. Detta är vanligt då man vill kapa kostnader överallt.
Nu till det tråkiga. Färgen är en modern plastvariant så tyvärr blir inte fasaden så långvarig hur de än har målat. För att en fasad skall hålla idag åtminstone 20 år krävs lite mer än en fabriksgrundning. Alla vattenbaserade färger kräver en oljegrund för att inte dra fukt. De moderna färgerna släpper nämligen in vatten men tyvärr andas de inte så det bunkras i plankan.Ger röta över tid. Den fabriksgrundade färgen är troligtvis också vattenbaserad (av arbetsmiljöskäl) så plankan är i princip oskyddad mot fukt.
att man slarvar med ändträ är idag mer regel än undantag. Här är det ren katastrof om man inte oljegrundar flera gånger. 1 strykning med plastfärg på rent trä ger garanterat röta inom ett fåtal år.Har sett skräckexempel på "nya" fasader som behöver nya brädor redan efter 4-5 år där man missat att grunda ändträ och skarvar. Särskilt utsatta är idag vindskivor som det numera är mer regel än undantag att man byter vid ommålning..
Själv rekommenderar jag idag endast slamfärg (äkta Falu) eller linoljefärg för extrem lång hållbarhet. min egen fasad från 1878 är slamfärgad,aldrig bytt virke samtidigt som grannhuset (från 1900) är inne på sitt tredje fasadbyte inom 20 år. Nu tycks han dock ha bestämt sig för att återgå till slamfärg.Demidekk som det ströks med sist var inget bra i långa loppet.....
Vi har använt demidekk på byggena i många många år nu ibland så får vi fördiggrundat virke från leverantör, har aldrig hört något om att det har varit problem med fasader.
 
M malarmaster skrev:
Är själv målarmästare,numera tack o lov pensionerad. Du skall reklamera! Anledning till problemet är att fasaden inte varit torr vid målning = brädorna har krympt. Sedan är det nog så att firman endast målat en strykning då man vid upphandling endast beställt en. Detta är vanligt då man vill kapa kostnader överallt.
Nu till det tråkiga. Färgen är en modern plastvariant så tyvärr blir inte fasaden så långvarig hur de än har målat. För att en fasad skall hålla idag åtminstone 20 år krävs lite mer än en fabriksgrundning. Alla vattenbaserade färger kräver en oljegrund för att inte dra fukt. De moderna färgerna släpper nämligen in vatten men tyvärr andas de inte så det bunkras i plankan.Ger röta över tid. Den fabriksgrundade färgen är troligtvis också vattenbaserad (av arbetsmiljöskäl) så plankan är i princip oskyddad mot fukt.
att man slarvar med ändträ är idag mer regel än undantag. Här är det ren katastrof om man inte oljegrundar flera gånger. 1 strykning med plastfärg på rent trä ger garanterat röta inom ett fåtal år.Har sett skräckexempel på "nya" fasader som behöver nya brädor redan efter 4-5 år där man missat att grunda ändträ och skarvar. Särskilt utsatta är idag vindskivor som det numera är mer regel än undantag att man byter vid ommålning..
Själv rekommenderar jag idag endast slamfärg (äkta Falu) eller linoljefärg för extrem lång hållbarhet. min egen fasad från 1878 är slamfärgad,aldrig bytt virke samtidigt som grannhuset (från 1900) är inne på sitt tredje fasadbyte inom 20 år. Nu tycks han dock ha bestämt sig för att återgå till slamfärg.Demidekk som det ströks med sist var inget bra i långa loppet.....
Fast i det här vädret krymper träet trots att det var tillräckligt torrt vid målning. Så att säga att träet inte var tillräckligt torrt behöver inte alls stämma. Vi målade vårt hus och kollade med fuktmätare innan målning. Det var väldigt torrt, men denna sommar har allt trä krympt ändå och blottat den gamla färgen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Är själv målarmästare,numera tack o lov pensionerad. Du skall reklamera! Anledning till problemet är att fasaden inte varit torr vid målning = brädorna har krympt. Sedan är det nog så att firman endast målat en strykning då man vid upphandling endast beställt en. Detta är vanligt då man vill kapa kostnader överallt.
Nu till det tråkiga. Färgen är en modern plastvariant så tyvärr blir inte fasaden så långvarig hur de än har målat. För att en fasad skall hålla idag åtminstone 20 år krävs lite mer än en fabriksgrundning. Alla vattenbaserade färger kräver en oljegrund för att inte dra fukt. De moderna färgerna släpper nämligen in vatten men tyvärr andas de inte så det bunkras i plankan.Ger röta över tid. Den fabriksgrundade färgen är troligtvis också vattenbaserad (av arbetsmiljöskäl) så plankan är i princip oskyddad mot fukt.
att man slarvar med ändträ är idag mer regel än undantag. Här är det ren katastrof om man inte oljegrundar flera gånger. 1 strykning med plastfärg på rent trä ger garanterat röta inom ett fåtal år.Har sett skräckexempel på "nya" fasader som behöver nya brädor redan efter 4-5 år där man missat att grunda ändträ och skarvar. Särskilt utsatta är idag vindskivor som det numera är mer regel än undantag att man byter vid ommålning..
Själv rekommenderar jag idag endast slamfärg (äkta Falu) eller linoljefärg för extrem lång hållbarhet. min egen fasad från 1878 är slamfärgad,aldrig bytt virke samtidigt som grannhuset (från 1900) är inne på sitt tredje fasadbyte inom 20 år. Nu tycks han dock ha bestämt sig för att återgå till slamfärg.Demidekk som det ströks med sist var inget bra i långa loppet.....
M malarmaster skrev:
Är själv målarmästare,numera tack o lov pensionerad. Du skall reklamera! Anledning till problemet är att fasaden inte varit torr vid målning = brädorna har krympt. Sedan är det nog så att firman endast målat en strykning då man vid upphandling endast beställt en. Detta är vanligt då man vill kapa kostnader överallt.
Nu till det tråkiga. Färgen är en modern plastvariant så tyvärr blir inte fasaden så långvarig hur de än har målat. För att en fasad skall hålla idag åtminstone 20 år krävs lite mer än en fabriksgrundning. Alla vattenbaserade färger kräver en oljegrund för att inte dra fukt. De moderna färgerna släpper nämligen in vatten men tyvärr andas de inte så det bunkras i plankan.Ger röta över tid. Den fabriksgrundade färgen är troligtvis också vattenbaserad (av arbetsmiljöskäl) så plankan är i princip oskyddad mot fukt.
att man slarvar med ändträ är idag mer regel än undantag. Här är det ren katastrof om man inte oljegrundar flera gånger. 1 strykning med plastfärg på rent trä ger garanterat röta inom ett fåtal år.Har sett skräckexempel på "nya" fasader som behöver nya brädor redan efter 4-5 år där man missat att grunda ändträ och skarvar. Särskilt utsatta är idag vindskivor som det numera är mer regel än undantag att man byter vid ommålning..
Själv rekommenderar jag idag endast slamfärg (äkta Falu) eller linoljefärg för extrem lång hållbarhet. min egen fasad från 1878 är slamfärgad,aldrig bytt virke samtidigt som grannhuset (från 1900) är inne på sitt tredje fasadbyte inom 20 år. Nu tycks han dock ha bestämt sig för att återgå till slamfärg.Demidekk som det ströks med sist var inget bra i långa loppet.....
Mycket intressant. Jobbar själv med slam och linoljefärg, mestadels med försäljning. Har länge undrat hur bra de fabriksgrundade virket egentligen är. Hade en kund som fått fabriksgrundat men som ville gå över till linoljefärg. Det krävdes tre strykningar innan det var bra. Känns som det var 0% olja i fabriksgrunden.
 
Ser normalt ut, trät som rör på sig. Du får köpa en burk och måla skarvarna om du vill vara petig.
 
Som sagt virket krymper rätt så snabbt efter uppsättning om det kommer direkt från leverantör och färskt.
Sen så blir det "tjockare" med färg precis i skarven som dras isär vid krympning.
Du skulle ju kunna säga att då dom inte grundmålade innan uppsättning så får dom komma och kompleteringsmåla när virket ser ut att krympt "klart".
Det enda jag kan komma på men det är en 50/50 chans att dom går med på det :thinking:
 
P Parkeringsplats skrev:
Flyttat in i ett nybyggt hus där målning av utsidan ingick i köpet.
Nu undrar jag vad ni tror om målningen som har gjorts, har dom fuskat eller vad kan dom ha gjort? Blaskat på för mycket färg som skapats bubblor? Så som det ser ut på bilden ser det ut över hela huset.
Jag gissar på att den målning inte är ok iaf.
Kan ju även tilläggas att de inte målad ändträt oxå, men det är en anmärkning som jag redan har gjort.

Mvh
Kan svara på själva det om bubblor, är 99% säker på det aldrig varit bubblor. Utan som andra säger beror det på trät krympt.

Den erfarenhet jag har, blir det så när man försöker måla igen en bredare skarv med färg och slarvar så man inte målar igen skarven ordentligt.

Jag tror inte färgen tål att sträckas ut, utan hade spruckit.
 
Ser inte ut som du har lockpanel(ett lager med brädor under och ett lager med brädor över) utan jag tycker det är Z-panel som du har. Om brädorna sitter som på bilden har de nog börjat att spika dessa från höger till vänster. När en bräda är spikat sätts nästa över. Brädorna låser varandra.

Jag ser inget trärent på de där bilderna, så grundmålade brädor har de nog spikat dit. Men be om en 10 liters hink med färg så kan du måla i själv, för så blir det när man målar allt med en gång.

Om man nu kan kalla det "fel" så gjorde jag samma fel när vi bytte panel från just z-panel till lockpanel på vårt garage. Tänkte att lockpanel har vi byggt hus med i Sverige i alla tider och jag kommer alltid att få tag i dessa brädor. En z-panel är inte lätt att bara byta en eller flera skadade brädor.

Felet jag gjorde var att grunda brädorna, spika dit dem, och sedan stryka färg i 2 lager. Mitt garage såg ut som din bild över hela garaget nästa vår/sommar. För även om brädorna känns torra och fina så krymper de.

Var bara att måla om hela garaget igen:D:D(y).

På vårt hus satt samma Z-panel som på garaget, den var ca 16 cm bred(någon special bredd) och längderna var väl som längst över 5 meter på mitten av gavelspetsen. Hittade den på en såg i Stockholm som kallade den för Arlanda-panel. När jag förklarade hur min panel såg ut sa kille på sågfirman "denna panel ska du inte ha på hus den är alldeles för bred. Max 12-13cm panelbrädor tro jag att han rekommenderade, vilket jag tror att du har på ditt hus:D(y).

När jag bytte på huset så gjorde vi grundfärg i samma kulör som slutfärgen. Sedan fick den sitta till nästa sommar och då målade vi 2 lager. Nu har jag inte det problemet längre och panelen ser som ny ut.

Vi målade med Alcro Bestå och den håller sig fin i många många år så jag är riktigt nöjd.

Men hade du köpt nytt hus eller beställt ny panel? Är det nytt hus har du kanske efterbesiktning?

Men be om färg. Är det mycket panel som är målad så ska du be om flera 10 liters hinkar

Lycka till
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Fast jag håller nog med TS att det inte bör vara sådär. Självklart så ska väl brädorna grundmålas före? Här syns det ju tydligt att så inte är fallet.

Om målning ingår så får de väl ändå göra det rätt.
Var ser du att det inte är grundmålat? Jag skulle säga man man ser väldigt tydligt att panelen är grundmålad. Däremot inte mellanstruken innan den spikats upp. Det gör jag själv men har svårt att tro att det är en standard.

Förövrigt så har du helt rätt i att reklamera ändträt, men ”springan” beror på att trät krympt. Och det har aldrig varit några bubblor....
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vår träpanel har denna sommar krympt mer än någonsin de 18 år vi bott i huset. Givetvis syns ytor med enbart grundfärg.
 
T toolman77 skrev:
Jag har fått precis samma resultat där jag bytt ut lockläkt vid ommålning. Den nya var uppenbarligen inte torr nog trots fuktmätning. På de ställen där jag satte upp gamla bitar lockläkt som torkar två år under tak har trät inte rört på sig och orsakat sprickor.

Har du inte specat att virket ska vara extra torrt för att inte krympa när utetemperaturen är 30 grader är det nog bara att gilla läget och lägga på mer färg med en liten pensel.
Det låter som den mest konstiga specen någonsin. Skulle panelen vara så torr så den absolut inte kan krympa så hade den varit u-formad och inte gått att spika upp
 
Instämmer med de andra.
Resultatet av den extrema sommaren. Bara att fylla i själv.

Dock verkar det tyvärr vara standard att ändträ lämnas omålat, ofta även inte ens inoljat och därför får du sprickor (eller tom att det ruttnar) och du måste måla om i förtid. Misstänker att man måste kravställa detta specifikt när man beställer jobbet, att ändräet skall vara, inoljat, grundat och målat två gånger (och sågat i vinkel så att vattnet rinner av).

Jag målade om ena gaveln på huset för två år sedan, just för att det började bli illa med ändträet. Det var rätt tråkigt och tidsödande att pilla med ändträet så jag kan förstå att man fuskar med / inte inkluderar det. Det märks ju inte på några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.