R
K Keld skrev:
Frågan kanske är, varför ökar brandrisken.
Kortslutningseffekten är stor , det går bra att ta på polerna inget farligt
Men lägg en skiftnyckel över så får du se vad som händer , men håll dina händer borta
 
R
L larshede skrev:
plus och en var till varje jord
Det finns ingen jord i 12VDC eller 24VC system bara plus och minus , så dom plintar som
normalt är noll och jord , ändras till plus och minus och därifrån dras det till respektive
2 polig säkring
 
R
Som kronan på verket innan kudden besöks

En batterianläggning är en fara för annans liv och egendom då bakomliggande effekten är så stor
så att brandrisk förekommer vid en oavsiktlig kortslutning
 
Mikael_L
K Keld skrev:
Frågan kanske är, varför ökar brandrisken.
Nej, min fråga är varför detta bara gäller 12V anläggningar, varför en 400/230V anläggning kapabel att ge 15000A i kortslutningsström är mindre farlig på så vis att man inte behöver avsäkra returledaren också.

Jag motsätter mig inte alls att det kan finnas något krav på tvåpolig säkring vid 12V anläggningar i hus, jag är liksom inte bekant med något regelverk för 12V i hus.
Men jag tycker liksom att det borde finnas något riktigt skäl till detta, inte bara något svepande om brandrisk, ungefär som att någon brandrisk vid 400\230V inte finns.

Eller så finns det kanske någon standard eller så där detta går att läsa om, som kanske rävlyan kan tipsa om.
Fram till att jag får lite mer kött på benen så väljer jag nog att vara aningens skeptisk till kravet på tvåpolig säkring. Men jag håller dörren öppen, jag har haft fel förr.
 
R rävlyan skrev:
Det finns ingen jord i 12VDC eller 24VC system bara plus och minus , så dom plintar som
normalt är noll och jord , ändras till plus och minus och därifrån dras det till respektive
2 polig säkring
Jodå, medveten om det, uttryckte mig slarvigt bara.
 
Det är uppenbart att rävlyan inte vet varför. Att nödbelysning sks vara förlagt brandsäkert gissar jag beror på att man vill att den ska funka även vid brand. Inte på grund av brandrisk.
 
Det beror på det valda jordningssystemet. Om det är plus- eller minusjordat räcker en säkring. Om det däremot är mittjordat eller ett ojordat system så behöver båda polerna avsäkras.

I ett mittjordat system kan båda benen driva stora strömmar mot jord. I ett ojordat system kan man oavsiktligt och oupptäckt fått en jordslutning på antingen plus eller minus. Flera punkter kan (på samma pol) kan vara slutna mot jord, så de delar på strömmen om den andra poken så småningom sluter mot jord så att ev säkringar inte löser ut trots överström i den sista slutningen. Alltså avsäkrar man båda.

Det är bara i minus- och plusjordade system jag har sett bara ett ben avsäkrat. Annars har det antingen varit två enpoliga eller tvåpoliga säkringar. Smältsäkringar är alltid bra och det finns inget säkerhetsmässigt skäl för tvåpoliga säkringar i det här fallet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 5 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Kortslutningseffekten är stor , det går bra att ta på polerna inget farligt
Men lägg en skiftnyckel över så får du se vad som händer , men håll dina händer borta
Jag är väl medveten om batteriers kraft, men frågan var och är, varför tvåpolig avsäkring.
Och att svara brandsäkerhet är inte ett svar på den frågan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då räknar vi lite med en gång.
Säg att du har 2x10m 1,5 mm² (dvs 10 meter upp till masttoppen och sen tillbaka).
Då har 1,5 ca 13mohm/meter = 260mohm
Sen har bilbatteriet något i häraden 10mohm.

Så en kortis i kablarna genererar minst 12V/0,27ohm = 44A
Japp! Men i min båt så är det för det första en 5m enkel väg till mastfoten, sedan 12m till masttoppen.

Så det blir 440mohm. Sedan en kontakt för övergången mellan mast och skrov, som på sant båtvis är "sådär". Iaf efter någon säsong. Men jag vågar inte gissa övergångsresistans. Så som mest 26A. Vilket är sämre...
 
P petersv skrev:
Det är bara i minus- och plusjordade system jag har sett bara ett ben avsäkrat. Annars har det antingen varit två enpoliga eller tvåpoliga säkringar. Smältsäkringar är alltid bra och det finns inget säkerhetsmässigt skäl för tvåpoliga säkringar i det här fallet.
Då kan du titta ner i vilken plastbåt som helst för att hitta gott om exempel på att bara det positiva benet avsäkrat trots att det är ett system utan minus/plus-jord. (Om man inte räknar en stor (200A eller så) batterisäkring som kan förekomma på båda polerna.)

Eftersom det är svårt att hitta en "jord" i en plastbåt även om man letar, så antar jag att man anser att risken är begränsad. Det skall mycket till för att hitta det jordslutningsscenario du målar upp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har bara arbetat med 12-system i fastigheter, och där har det alltid varit båda benen som avsäkrats, utom vid direktjordade system.

En båt utan större metallstrukturer är absolut en annan situation som jag inte har någon erfarenhet av.
 
Det petersv nämner är generellt och gäller även tex vid IT för växelström och de vanliga spänningarna. Nu är vi ju så vana vid vårt TN och säkring i faser så lätt att se förbi andra konfigurationer.

Sen ligger det en del i det rävlyan skrev om bakomliggande effekt i batterifallen, ett isolerat system med klen matning blir det mindre konsekvens för de relativt osannolika fallen och faller bort. Samma givetvis i tex LSAs plastbitar osv.
 
R
Måste starta om på ruta 1
Till TS hur har du tänkt att du vill ha anläggningen , belysning och ev. något uttag för att ladda något och kanske
en TV för 12VDC , kanske en liten vattenpump med
 
R rävlyan skrev:
Måste starta om på ruta 1
Till TS hur har du tänkt att du vill ha anläggningen , belysning och ev. något uttag för att ladda något och kanske
en TV för 12VDC , kanske en liten vattenpump med
Det finns en fungerande 12V-installation. Frågan gällde om det gick att byta ut befintliga bilsäkringar mot en normcentral.
 
R
Läste lite fort :( bommade det , återkommer så småningom med mera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.