Vi är i tankarna att bygga om vårt garage till bostad. Garaget är 36 kvm men vi vill bygga ut det 15 kvm med de nya reglerna som möjliggör detta.

Bostaden blir då ca 50kvm med måtten 7 x 7,5 m. Garaget är idag 3 meter till nock, vi ska dock söka bygglov för 4,5 meter till nock för att då plats med loft.

Tar gärna emot era tankar kring detta projekt :)
Söker också efter lämpliga planritningar, någon som har tips på var man kan finna det?
 
Tänker ni stycka av tomten?
 
Om du menar attefallstillbyggnad a 15m2 extra gäller det bara på bostadshus, huvudbyggnad. Om ni ska förvandla garage eller liknande till bostad gäller bygglov.
 
Är tomten styckad så att fastigheten, garaget, är på en tomt och det tidigare huvudbyggnaden på en annan tomt så fungerar lösningen dvs de kan bygga ut garaget.
 
S Sylvestris skrev:
Är tomten styckad så att fastigheten, garaget, är på en tomt och det tidigare huvudbyggnaden på en annan tomt så fungerar lösningen dvs de kan bygga ut garaget.
Tomten är inte styckad. Garaget sitter fast i huset. Så jag trodde faktiskt man kunde tillämpa de 15kvm med attefallsregler på garaget.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du menar attefallstillbyggnad a 15m2 extra gäller det bara på bostadshus, huvudbyggnad. Om ni ska förvandla garage eller liknande till bostad gäller bygglov.
När jag läser reglerna om 15 kvm tillbyggnad så får man göra detta på en- och tvåbostadshus. Om jag då får tillåtelse att bygga om garage till bostad borde jag väl kunna tillämpa utbyggnadsreglerna på 15 kvm?
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Ja, söker du bygglov eller anmälan för ändrad användning av garage så bör det gå. Hoppas byggnadskontoret låter dig få båda loven samtidigt.
 
  • Gilla
HisingsboTuve
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, söker du bygglov eller anmälan för ändrad användning av garage så bör det gå. Hoppas byggnadskontoret låter dig få båda loven samtidigt.
Är det bygglov eller bygganmälan på att göra om garage till bostad?
 
Osäker, tror bygglov tyvärr.
 
Bygglov både för att byta användningsområde och för att göra om taket skulle jag säga. Men får du igenom de sakerna (och inte har byggbar area så att du kan ta utbyggnaden på en gång) kan du köra Attefallsutbyggnad på det sen.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
När jag först läste om 50 kvm garage som hus så tänkte jag det går aldrig. Men sedan kom jag ihåg Gern Wingårds kvarnhus. Vi tänkte på det huset när vi försökte rita ett fritidshus tidigare. Det är kvadratiskt 7*7 m2. Det är dock enligt fritidshuskraven, vilket kanske inte fungerar för ert hus. Så badrummet måste nog inhysa grovkök för att allt ska få plats och ha radien för rulltol enligt bestämmelserna. Glashus kanske det inte blir heller men att få till ett effektivt kök med vardagsrum gör att man kan få plats med resten.
https://www.byggahus.se/arkitektur/mill-house-kvarnhuset-wingardh
 
  • Gilla
HisingsboTuve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.