Spridningsdiagram över fuktproblem med temperatur och luftfuktighetsvärden under en vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista veckans värden då det var extremt fuktigt i södra Sverige. Temperatur nedtill och relativ fuktighet till vänster. Mina fuktproblem är nästan helt beroende av att det är kallt under grunden och att det finns varm fuktig luft på utsidan. Vi hade uppemot 32 grader ute och extrem fuktighet i uteluften.
 
S svestr skrev:
Har en Acetec PD 250. Yta 75 kvm nära havet på Öland. Även en mindre Woods. Skillnaden är att Acetec drar mer el men klarar lägre temperaturer. Woodsen slutar vara effektiv vid 5-6 grader. Båda fungerar mycket bra. Acetec har mycket lägre höjd. Loggar fuktigheten under grunden sen 8 år. En fördel om du kan lägga plast på marken. Jag har lagt fiberduk och sen plast från Byggmax. Alla ventiler i grunden måste sättas igen annars avfuktas uteluften. Köpte Acetec här [länk] där det finns mycket bra information. Trygghetsvakten tror jag inte alls på. När jag installerade avfuktarna så la jag en Expressen på plasten på marken. Tidningen är i nyskick efter 8 år. Jag har en termostat som väljer avfuktare beroende på temeperatur. Innan installation av avfuktare hade jag 85 % relativ fuktighet i grunden och en begynnande påväxt. Påväxten har upphört helt. Har du plats för en Woods på höjden så duger den bra.
Tack för svar. Vi vill såklart ha den bästa lösningen för grunden eftersom vi kommer bo i huset många år framöver, och det skulle kännas skönt och göra rätt från början.
Trygghetsvakten tycker jag känns bra, förutsatt att det fungerar, relativt billig i inköp och drift, men det verkar inte vara allt för många som har provat den metoden och som faktiskt kan bekräfta att det funkar bra, så vi känner oss osäkra. Sorpotionsavfuktare eller en vanlig avfuktare verkar ju vara det som som folk använder mest och det funkar ju, så det lutar åt en sorpotionsavfuktare, i alla fall till en början.
Hur mycket brukar dina avfuktare kosta i drift på ett ungefär?
 
  • Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
R
A Ante_83 skrev:
Tack för svar. Vi vill såklart ha den bästa lösningen för grunden eftersom vi kommer bo i huset många år framöver, och det skulle kännas skönt och göra rätt från början.
Trygghetsvakten tycker jag känns bra, förutsatt att det fungerar, relativt billig i inköp och drift, men det verkar inte vara allt för många som har provat den metoden och som faktiskt kan bekräfta att det funkar bra, så vi känner oss osäkra. Sorpotionsavfuktare eller en vanlig avfuktare verkar ju vara det som som folk använder mest och det funkar ju, så det lutar åt en sorpotionsavfuktare, i alla fall till en början.
Hur mycket brukar dina avfuktare kosta i drift på ett ungefär?
Har du plats för vanlig avfuktare så välj en sådan, tänk på att vattenslangen måste ledas någonstans.
Har en i krypgrundskällaren sedan flera år. På vintern så kör jag ett element i källaren för att inte rör skall frysa och då fungerar avfuktaren också.
Absorbtions avfuktare måste skicka ut den fuktiga luften ut genom en ventil vilket innebär att det blir undertryck i grunden.
 
R RapidSledge skrev:
Har du plats för vanlig avfuktare så välj en sådan, tänk på att vattenslangen måste ledas någonstans.
Har en i krypgrundskällaren sedan flera år. På vintern så kör jag ett element i källaren för att inte rör skall frysa och då fungerar avfuktaren också.
Absorbtions avfuktare måste skicka ut den fuktiga luften ut genom en ventil vilket innebär att det blir undertryck i grunden.
Det står en sorpotionsavfuktare i grunden idag, men denna är bara hyrd fram till dess att vi får tillträde till huset i november. Jag har dock inte varit ner i grunden så jag har ingen aning om hur den uppbyggd.
 
A
Sorbtionsavfuktare all’s dagar I veckan. TV är beroende av att uteluften är mindre fuktig än inne eller att den värmer upp grunden.

En sorbtionsavfuktare cirkulerar ständigt luften i krypgrunden och vid behov avfuktar den.

Ett liter undertryck är bara bra.

Tidigare länk till Ljungby är mycket bra!
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Sorptionsavfuktaren drar mellan 1000 och 1500 kilowattimmar per år. Kondensavfuktaren säkert mindre än hälften.Båda avfuktarna tar bort fukten i hela utrymmet. Trygghetsvakten tillför värme närmast blindbotten så att den relativa fuktigheten sjunker närmast virket. I resten av utrummet kommer det fortfarande att vara hög luftfuktighet.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
A Ante_83 skrev:
Tack för svar. Vi vill såklart ha den bästa lösningen för grunden eftersom vi kommer bo i huset många år framöver, och det skulle kännas skönt och göra rätt från början.
Trygghetsvakten tycker jag känns bra, förutsatt att det fungerar, relativt billig i inköp och drift, men det verkar inte vara allt för många som har provat den metoden och som faktiskt kan bekräfta att det funkar bra, så vi känner oss osäkra. Sorpotionsavfuktare eller en vanlig avfuktare verkar ju vara det som som folk använder mest och det funkar ju, så det lutar åt en sorpotionsavfuktare, i alla fall till en början.
Hur mycket brukar dina avfuktare kosta i drift på ett ungefär?
Vi har Trygghetsvakten i krypgrunden sedan 7-8 år och den fungerar bra för oss (=torrt). Vi köpte den när vi just köpt hus och märkt att det var väldigt fuktigt i krypgrunden. Jag kan inte uttala mig om det är en bättre lösning för dig, jämfört med övriga tekniska lösningar, men för oss var det viktigt att ha en tyst och helt underhållsfri lösning. TV sköter sig själv och jag ser när den är aktiverad på en elmätare jag har kopplad till den. Dock är TV en långsiktig lösning - om man vill ha en omedelbar och snabb avfuktning så tror jag mer konventionella avfuktare är bättre. Monteringen av TV var okomplicerad, även om det var fysiskt ansträngande att krypa runt i trång utrymme och häfta fast värmekabeln.
 
  • Gilla
Ante_83
  • Laddar…
A a_elias skrev:
Vi har Trygghetsvakten i krypgrunden sedan 7-8 år och den fungerar bra för oss (=torrt). Vi köpte den när vi just köpt hus och märkt att det var väldigt fuktigt i krypgrunden. Jag kan inte uttala mig om det är en bättre lösning för dig, jämfört med övriga tekniska lösningar, men för oss var det viktigt att ha en tyst och helt underhållsfri lösning. TV sköter sig själv och jag ser när den är aktiverad på en elmätare jag har kopplad till den. Dock är TV en långsiktig lösning - om man vill ha en omedelbar och snabb avfuktning så tror jag mer konventionella avfuktare är bättre. Monteringen av TV var okomplicerad, även om det var fysiskt ansträngande att krypa runt i trång utrymme och häfta fast värmekabeln.
Vad kul att någon skriver som faktiskt har provat den lösningen. Hur lång tid tog det innan fukten började försvinna?
Vi har en avfuktare står och går i grunden idag, så grunden kommer vara torr vid en eventuell installation av TV. Men vi är kluvna som sagt, TV är ju underhållningsfri och billig i drift, men om det är en bra lösning för just oss vet vi inte då vi inte har sett grundens konstruktion eller hur fuktigt det faktiskt kan bli, mätningarna gjordes i början på juli i år och luftfuktigheten låg på 85%
 
R
Analysera först hur grunden ser ut. Hur många kubik mm. Består den av flera rum mm, ventiler, avrinning, dränering, dagvatten osv.
 
A Ante_83 skrev:
Vad kul att någon skriver som faktiskt har provat den lösningen. Hur lång tid tog det innan fukten började försvinna?
Vi har en avfuktare står och går i grunden idag, så grunden kommer vara torr vid en eventuell installation av TV. Men vi är kluvna som sagt, TV är ju underhållningsfri och billig i drift, men om det är en bra lösning för just oss vet vi inte då vi inte har sett grundens konstruktion eller hur fuktigt det faktiskt kan bli, mätningarna gjordes i början på juli i år och luftfuktigheten låg på 85%
Jag vet inte hur lång tid det kan ta innan fukten börjar försvinna eftersom fukthalten beror på så många olika faktorer och varierar kraftigt över dygnet. I vårt fall var det dessutom så att vi provade "allt" (olika typer av avfuktare, komplettering av markplast, montering av utkastare på stuprör mm ) samtidigt i några veckor, innan vi bestämde oss för TV. Tror inte någon enstaka mätning som visar höga värden är något att oroa sig för, man får helt enkelt göra som andra skrivit här - undersöka ev. skador/angrepp som tyder på långvarigt hög fukthalt.
 
  • Gilla
MIWA
  • Laddar…
A Ante_83 skrev:
...och luftfuktigheten låg på 85%
Det är egentligen inte luftfuktigheten som är viktigast utan hur fuktigt virket är. Det bästa är att dyka ner med en fuktmätare och sticka lite i virket för att se fuktkvoten där.

TV värmer också bara mot blindbotten så det är luften närmast som torkar ur.

Har TV själv, som alla Älsbyhusägare de senaste 6 åren, om de inte bytt lösning igen. Jag har lagt markduk, plast och ska lägga på typ sånt liggunderlag man har när man gjuter för att skydda mot markkyla på sommaren. Det är ju bara sommartid det är fuktigt i krypgrunder. Hoppas få ner fuktkvoten lite med det. Annars vette tusan. Tjugo torrbollar kanske :D

Sen har jag fukt o temp på fjärr så jag kan övervaka o smiter ner ibland för att sticka med fuktmätare. Jag ligger ofta runt 80%, vilket känns mycket men ligger sällan över i virket och allt ser och luktar ok än så antar att TV gör det den ska.
 
  • Gilla
MIWA
  • Laddar…
A Ante_83 skrev:
Hej, jag är helt ny här på sidan, så jag ber om ursäkt i förväg om jag ställer korkade frågor, men nu till rubriken.

Jag och min sambo har nyligen köpt vårat första hus, huset är byggt på en krypgrund, 121 kvm.

Säljaren av huset har tidigare haft en avfuktare i grunden, men vid besiktning av grunden visade det sig att avfuktaren var trasig och fuktnivåerna var relativt höga, vi kom överens med säljaren av huset att hyra en avfuktare fram till tillträdesdagen och dela på kostnaderna.

Nu till frågan, är det någon som har testat Tryghetsvakten för krypgrund? Fungerar dessa? Vi står i valet och kvalet om vi ska köpa en avfuktare för grunden eller prova TV.
Priset skiljer sig dock ganska markant mellan dessa två, men eftersom vi har planer på att bo där under en lång tid framöver så vill vi såklart ha den bästa lösningen.
Väljer vi TV, så måste vi sanera grunden och plasta in den, men väljer vi en avfuktare så behöver vi i princip inte göra något annat än att ställa ner den i grunden.

Vad rekommenderar folk för lösning? Vad har ni i era krypgrunder?

Tacksam för svar :)
Hoppar in i den här tråden några år senare. Står inför valet att installera avfuktare eller Trygghetsvakt pga hög rel luftfukt i torpargrund. Hur gjorde ni? Blev det bra?
 
Sorptionsavfuktare eller kondensavfuktare lite beroende på lägsta temperturen i krypgrunden. Jag har en av varje. Fungerar mycket bra.
 
S svestr skrev:
Sorptionsavfuktare eller kondensavfuktare lite beroende på lägsta temperturen i krypgrunden. Jag har en av varje. Fungerar mycket bra.
Växlar du mellan dem? Är osäker på om man kan installera sorvtionsavfujtare i torpargrund som är väldigt låg. Kan inte krypa in under golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.