harry73 harry73 skrev:
följde du inte med besiktningsmannen in i krypgrunden?
Nej, eftersom vi har fått tillträde än och säljaren är totalt ovilligt och hjälpa till så fick ”bara” den anställda från Previda gå ner i grunden. Säljaren är riktigt knepig
 
harry73 harry73 skrev:
Att avfukta kostar energi och desto bättre du kan undvika att få fukt i krypgrunden, desto mindre avfuktning behövs.

En fuktmätare i krypgrunden med avläsning uppe i huset är en bra investering, och sen regelbundna kontroller inne i krypgrunden. (luktar det unket, ser man mögel, finns det mycket spindelväv)
Självklart kommer vi kontrollera grunden, men eftersom det redan sitter en avfuktare i grunden så känns det lika bra och fortsätta med det, vi ska även plasta in grunden på nytt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Börja med att se till att marken i krypgrunden är städad och att det ligger åldersbeständig plast.
Vänta ett tag efter det och mät värdena igen.
Har du några bilder som du kan lägga upp?
Nej tyvärr, vi har inte fått tillträde till huset än.
 
harry73
Jag förstår inte varför ni valde att hyra en avfuktare. En liten sökning visar att det kostar ca 100 kr/dygn hos Ramirent, så hyran för er borde bli 10000kr (5000 för er och 5000 för säljaren)
Avfuktningsaggregat EL-BJÖRN A60BTB, blå, på hjul, vid sidan av prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar man på vanliga avfuktare (egentligen inte avsätt för krypgrund) kostar de betydlig mindre
Fem olika avfuktare från Woods med priser och stjärnbetyg från en onlinebutik.
Hade jag varit säljaren, hade jag installerat den billigaste, hade jag varit er, hade jag köpt en för 5000kr.
Om jag inte i förväg skulle veta att jag ville ha en annan lösning.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår inte varför ni valde att hyra en avfuktare. En liten sökning visar att det kostar ca 100 kr/dygn hos Ramirent, så hyran för er borde bli 10000kr (5000 för er och 5000 för säljaren)
[bild]

Tittar man på vanliga avfuktare (egentligen inte avsätt för krypgrund) kostar de betydlig mindre
[bild]
Hade jag varit säljaren, hade jag installerat den billigaste, hade jag varit er, hade jag köpt en för 5000kr.
Om jag inte i förväg skulle veta att jag ville ha en annan lösning.
Säljaren vill inte lösa något alls, han är ovillig till allt, jag och min sambo betalade 2250:- för att ha en avfuktare fram till dess att vi får tillträde 1 november.

Och anledningen till att jag skriver här är ju för att få lite tips och råd eftersom jag själv har noll koll på krypgrunder. Billigaste alternativet för oss är ju såklart en avfuktare, men trygghetsvakten är ju också ett alternativ som vi har tankarna eftersom den är så gott som underhållningsfri och billig i drift, men ingen av oss vet om den verkligen fungerar, därav min fråga.
 
harry73
Det som kan vara ett problem med vanliga avfuktare, är att de går sönder efter ett tag och kan då i vissa fall börja brinna.
Det hände några gånger att avfuktare som några modulhus-leverantörer använde gick sönder och startade brand i krypgrunden.
Därför är det viktigt att man den avfuktare man väljer har så lite plast som möjligt.

Vår avfuktare var av samma typ. Den började inte brinna men kompressorn gick sönder och började dansa nere i krypgrunden.
Det tog lite tid innan vi uppfattade vad det var för ljud.
Avfuktaren såg ut som ny och luftfiltret var helt rent, så det borde vara en bra miljö för en avfuktare i vår krypgrund.

De senaste åren har vi inte haft någon avfuktare alls. Luftfuktigheten är egentligen lite högre än jag vill, men några gånger per år är jag därnere, och allt ser bra ut och känns torrt och fint utan för mycket spindelväv eller insekter.
Vi kommer troligtvis att köpa en avfuktare igen, men det känns inte väldigt bråttom just nu.
 
Trygghetsvakten är i princip bara en värmeslinga som höjer temperaturen i utrymmet och därmed sänker den relativa fuktigheten.
Samma sak kan ni åstadkomma genom att isolera grundmuren, stänga till alla ventiler och minska isoleringen i golvbjälklaget. Då har ni en så kallad varmgrund som håller sig torr i stort sett utan driftkostnader.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det som kan vara ett problem med vanliga avfuktare, är att de går sönder efter ett tag och kan då i vissa fall börja brinna.
Det hände några gånger att avfuktare som några modulhus-leverantörer använde gick sönder och startade brand i krypgrunden.
Därför är det viktigt att man den avfuktare man väljer har så lite plast som möjligt.

Vår avfuktare var av samma typ. Den började inte brinna men kompressorn gick sönder och började dansa nere i krypgrunden.
Det tog lite tid innan vi uppfattade vad det var för ljud.
Avfuktaren såg ut som ny och luftfiltret var helt rent, så det borde vara en bra miljö för en avfuktare i vår krypgrund.

De senaste åren har vi inte haft någon avfuktare alls. Luftfuktigheten är egentligen lite högre än jag vill, men några gånger per år är jag därnere, och allt ser bra ut och känns torrt och fint utan för mycket spindelväv eller insekter.
Vi kommer troligtvis att köpa en avfuktare igen, men det känns inte väldigt bråttom just nu.
Ok, vart rekommenderad denna https://www.proffsmagasinet.se/bygg...uktare/acetec-evodry-6h-sorptionsavfuktare---

Vet inte om den är något och ha, relativt bra på pris på den dock. Vad sägs?
 
useless useless skrev:
Trygghetsvakten är i princip bara en värmeslinga som höjer temperaturen i utrymmet och därmed sänker den relativa fuktigheten.
Samma sak kan ni åstadkomma genom att isolera grundmuren, stänga till alla ventiler och minska isoleringen i golvbjälklaget. Då har ni en så kallad varmgrund som håller sig torr i stort sett utan driftkostnader.
Ja det är ju också en idé.
 
harry73
En sorptionsavfuktare är bra i kalla utrymmen och blåser ut varm fuktig luft. Den ska alltså stå i närheten av en yttervägg och man ska borra ett hål i grundmuren för att få ut den fuktiga luften (levereras ofta med 2 m luftslang)

Om dit hus hade en sorptionsavfuktare, är det troligtvis ett bra val att köpa den och installera den på samma plats som den ursprungliga.

Vårt hus hade en kondensavfuktare. Den fungerar inte under 5 grader C, men hos oss är det aldrig under 10 grader i krypgrunden.
Kondensavfuktare har en vattenbehållare som man ska tömma, eller så kan den anslutas till ett avlopp. Hos oss är det ett litet rör som går genom plasten och isoleringen och mynnar ut i makadamlagret under grunden. Den står inte i närheten av en yttervägg, och eluttaget finns då inte heller i närheten av en yttervägg.
Så om jag köper en ny avfuktare, blir det troligtvis en kondensavfuktare.

Vilken som är bäst och effektivast vet jag inte exakt, men jag tror att det beror på temperatur.
 
harry73 harry73 skrev:
En sorptionsavfuktare är bra i kalla utrymmen och blåser ut varm fuktig luft. Den ska alltså stå i närheten av en yttervägg och man ska borra ett hål i grundmuren för att få ut den fuktiga luften (levereras ofta med 2 m luftslang)

Om dit hus hade en sorptionsavfuktare, är det troligtvis ett bra val att köpa den och installera den på samma plats som den ursprungliga.

Vårt hus hade en kondensavfuktare. Den fungerar inte under 5 grader C, men hos oss är det aldrig under 10 grader i krypgrunden.
Kondensavfuktare har en vattenbehållare som man ska tömma, eller så kan den anslutas till ett avlopp. Hos oss är det ett litet rör som går genom plasten och isoleringen och mynnar ut i makadamlagret under grunden. Den står inte i närheten av en yttervägg, och eluttaget finns då inte heller i närheten av en yttervägg.
Så om jag köper en ny avfuktare, blir det troligtvis en kondensavfuktare.

Vilken som är bäst och effektivast vet jag inte exakt, men jag tror att det beror på temperatur.
Tack för svar, ja det är en sorptionsavfuktare som står där nu. Vi har tre månader på oss innan tillträde och komma på vad vi vill ha i grunden, alla tankar och idéer är välkomna.
 
harry73
Intressant läsning angående bränderna jag skrev om
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/artiklar/2015/april/brander-orsakas-av-defekta-avfuktare/

Jag hade en Amcor DC10. Hos mig var filtret (och hela maskinen) ren efter 7 - 8 år användning utan underhåll eller rengöring
Amcor DC10 luftavfuktare i krypgrund, ren och underhållsfri efter flera år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Amcor DC10 avfuktare i dunkelt rum med produktinformationsetikett i fokus och delvis ansluten elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Woods WD12 som också nämns i artikeln återkallades av producenten
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/aterkallning-av-woods-avfuktare-wd12/

Och Woods har en annan modell speciellt för krypgrund. Den skulle jag köpa
Wood's DS12F avfuktare för krypgrunder och källare med specifikationer och kanadensiska kvalitetssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag tycker inte att du behöver göra så mycket än. På sommaren är risken på mögel störst, pga att luftfuktigheten är högst och temperaturen är högst.
Så avvakta vintern och kolla hur kallt det blir i grunden. Därefter kan du bestämma dig för sorption eller kondensavfuktare
 
A Ante_83 skrev:
Ok, vart rekommenderad denna [länk]

Vet inte om den är något och ha, relativt bra på pris på den dock. Vad sägs?
Jag har en Acetec PD-nånting avfuktare som är runt 5-6 år gammal .. funkar klockrent ... mycket nöjd ...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Har en Acetec PD 250. Yta 75 kvm nära havet på Öland. Även en mindre Woods. Skillnaden är att Acetec drar mer el men klarar lägre temperaturer. Woodsen slutar vara effektiv vid 5-6 grader. Båda fungerar mycket bra. Acetec har mycket lägre höjd. Loggar fuktigheten under grunden sen 8 år. En fördel om du kan lägga plast på marken. Jag har lagt fiberduk och sen plast från Byggmax. Alla ventiler i grunden måste sättas igen annars avfuktas uteluften. Köpte Acetec här https://www.lfs-web.se/krypgrund-fuktskada.htm där det finns mycket bra information. Trygghetsvakten tror jag inte alls på. När jag installerade avfuktarna så la jag en Expressen på plasten på marken. Tidningen är i nyskick efter 8 år. Jag har en termostat som väljer avfuktare beroende på temeperatur. Innan installation av avfuktare hade jag 85 % relativ fuktighet i grunden och en begynnande påväxt. Påväxten har upphört helt. Har du plats för en Woods på höjden så duger den bra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.