Metallstång monterad med en röd kassetögla på en träbrygga vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kassetögla
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
De flesta små flytt bryggor går att förankra med ett galvat avloppsrör som drivs ner i botten. Spjutet går sedan genom en ring i bryggan som tar upp eventuella vatten nivå skillnader. Då slipper ni kedjan och bryggan finns fortfarande kvar för dina barn att hoppa ifrån.
Utmaningen här är att det inte är min brygga, jag har påtalat för Granne B och Granne C att bryggans placering begränsar vår möjlighet att använda vår egen tomt och min akuta aspekt är att bryggans montering utgör risk och fara för de personer som badar vid strandkanten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kretius
  • Laddar…
Men stolpen tar ju bort risken och om vi leker med tanken att du har svårt att få rätt att bygga en egen brygga så kan du ju ha nytta av att de ligger en brygga där. På vilket sätt hindrar bryggans placering ert användande. Nu är jag inte part i målet men personligen tappar jag direkt förtroende för en motpart som ändrar sig efterhand. Först va det kedjan som va problemet när den försvinner så är det placeringen och om bryggan flyttas kan man ges sig på att det är något annat som är fel och behöver åtgärdas.
 
Men han hade ju pratat med grannarna som gett tillåtelse att flytta åtminstone infästningen i land.

Sen förstår jag inte översiktsbilden alls. Hur relaterar de röda ringarna mot den?
 
Det är väl bryggan utan båtar som ligger vid TS mark. Antagligen har man röjt vass eller på annat vis rensat upp lite mot den bilden. Men jag håller med, man måste ha lite fantasi för att se att det är samma plats.
 
F Finndjävel skrev:
Du har helt rätt men TS är inte ute efter en lösning. Han är ute efter att få bort bryggan för att han inte har nån egen. Hade han bemött grannarna vänligt från början istället för att ta till egenmäktigt förfarande så hade det säkert inte uppstått nån konflikt. Han kanske till och med hade fått tillgång till att använda bryggan som badbrygga.

Nu var det aldrig det som var meningen utan det sved nått oerhört i TS ögon att grannen hade nått som inte han har.
Hej! Tack för input,

1. Det finns ingen ilvilja från min sida att Granne C har en brygga och min avsikt är inte att Granne C ska bli av med bryggan. Det är troligen bara ett samtal bort till kommunen.

2. Det vi diskuterar är placeringen och monteringen utifrån att Granne B och Granne C har ett avtal (servitut) om att bryggan ska vara monterad på Granne B tomt. Granne B har en ansenlig strandlinje och det utgör en mindre utmaning att placeras bryggan och tillhörande kättingar med god marginal från respektive granne.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men han hade ju pratat med grannarna som gett tillåtelse att flytta åtminstone infästningen i land.

Sen förstår jag inte översiktsbilden alls. Hur relaterar de röda ringarna mot den?
13th Marine 13th Marine skrev:
Men han hade ju pratat med grannarna som gett tillåtelse att flytta åtminstone infästningen i land.

Sen förstår jag inte översiktsbilden alls. Hur relaterar de röda ringarna mot den?
Bifogar en förhoppningvis bättre bild, det röda utgör bryggan och det lila utgör kättingen.

Ritning med röd brygga och lila kätting markerad vid vatten, nära fastighetsgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl bryggan utan båtar som ligger vid TS mark. Antagligen har man röjt vass eller på annat vis rensat upp lite mot den bilden. Men jag håller med, man måste ha lite fantasi för att se att det är samma plats.
Laddade precis upp en bild som förhoppningvis ger en bättre överblick.
 
Så granne b har två bryggor?
Varav man anser att den ena behöver vinklas ut mot er? :thinking:
 
Nej, det är granne Cs brygga, som hen har rätt att ha genom servitut.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så granne b har två bryggor?
Varav man anser att den ena behöver vinklas ut mot er? :thinking:
Ja, Granne B har två bryggor på sin tomt, de är tjänande part med det avtal/servitut de har med Granne C.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är granne Cs brygga, som hen har rätt att ha genom servitut.
Ja exakt.
 
Okej, då blir det lite tydligare.
 
sysmali
Granne B har två bryggor, varav en är placerad utmed din strandlinje. Denna brygga använder Granne C genom servitut. Är detta korrekt?

Du skriver i ditt första inlägg "2. Granne B och Granne C har ett servitut som säger att Granne B ska anvisa en plats för brygga till Granne C på sin tomt."

Finns det två servitut? Ledsen om jag rör till det, men är bara normalbegåvad;)
 
Som jag tolkar det är det granne Cs brygga, anlagd på Bs mark genom servitut. Det är ju då rätt fult att vinkla den så att den går framför TS mark, men det är nog som det är. Kettingens infästning vid stranden torde dock TS inte ha några större problem att bli av med.

TS: Förstod jag det rätt att du också hade rätt att anlägga brygga? Var i så fall, och skulle det inte då gå att snygga till den delen av stranden istället för att hänga vid gränsen mot B och Cs servitut? (Inte för att jag tycker att du ska låta dig bli hunsad, är mest nyfiken.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.