Någon som vet hur man håller borta en katt från tomten?

Någon av grannarnas katter bajsar vid alla dörrar på vår altan och vi har även hittat bajs inomhus (dörrarna står ofta öppna på sommaren när man är hemma). Vi har ingen egen katt och vi har ingen aning om vilken av grannkatterna som det kan vara.

Så hur håller man borta katterna? Jag har inget emot dem så länge som de inte bajsar på altanen och inomhus...
 
R
Sätt upp en fälla och lämna sedan katten till ägaren.

Katter har invalidiserat två koltrastar på min tomt i sommar. Verkar bara bita de över ryggen så att de blir förlamade i nederkroppen.
 
Skaffa hund. Vi kör med kommandot ”ta KATTEN!”.
 
Har du kollat så det verkligen är en katt ??
Låter som en väldigt udda katt , dom brukar inte ha sina toaletter vid altandörrar och än mindre gå in och göra det i främmande hus.
Kolla efter igelkott dessa små djur brukar kunna lämna avföring både här och där o det är inte helt olikt kattens.
Att lära sin hund att jaga katt är bara idiotiskt....En vacker dag så får hunden stryk och då blir det dyrt för hundägaren att återställa sin hund hos veterinären..:thinking:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
Tänkte det samma, måste vara en sjuk katt, bara i nödfall klubbar en katt på en hård yta, tex om den blivit instängd, den vill har mjukt, helst löst underlag att krafsa i.
 
Inte hänt på 10 år (däremot har en råtta bitit hunden i stallet) Kommer ej hända heller såvida det inte är kattmamman med ungar. Ett sånt kattsällskap har då jag inte sett på min tomt.

Senast idag jagade hunden upp en katt i äppelträdet. Även fast vi inte var på hemnaplan (hemma har vi inte problem med katter som ni förstår).
 
Jag hoppade på grannen för hans hund hade skitit i min rabatt, det visade sig vara var grävlingen.
 
Jag tror heller inte det är en katt. Katter vill gömma sin avföring. Hankatter kan skvätta runt lite för att markera revir, men inte avföring. Haft katt i 21 år.
 
Nog är det katt alltid. Känner igen skitarna från sandlådor och från min gräsmatta. Framförallt på vintern så skiter de på gräsmattan. Detta beteendet är dock nytt.

Har faktiskt fångat katter inomhus två gånger tidigare, en annan gång hade en katt tagit sig in och ätit på en nybakt kaka som stod och svalnade av. Den katten såg vi inte, men den hade hoppat två meter från altan räcket (4m över marken) till ett fönsterbleck och smitit in genom ett fönster som stod lite på glänt. De två katterna jag har fångat inomhus har varit de två närmaste grannarnas katter...
 
Har också haft party på köksbänken, misstänkte min egen katt först, men det visade sig vara 2 skator som hittat in.
 
I mitt fall hade katten lämnat tassavtryck på fönsterbrädan...

Tillbaka till huvudfrågan, hur hållar man dem borta?

Jag har läst att citrusskal skall fungera, samt att ättika fungerar. Men hur skall man placera dessa? Och då jag har en väldigt stor altan så skulle jag kanske behöva flera platser att placera ut sakerna på, eller hur fungerar det?

Någon måste ju ha haft problemet före mig?
 
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt fall hade katten lämnat tassavtryck på fönsterbrädan...

Tillbaka till huvudfrågan, hur hållar man dem borta?

Jag har läst att citrusskal skall fungera, samt att ättika fungerar. Men hur skall man placera dessa? Och då jag har en väldigt stor altan så skulle jag kanske behöva flera platser att placera ut sakerna på, eller hur fungerar det?

Någon måste ju ha haft problemet före mig?
Mina katter reagerar inte på något av de alternativ du skriver , men dom kan ju vara udda..
Mina skrikande barnbarn reagerar dom dock på men dom får du inte låna ;)
Lägger du ut skal på altanen så kommer nog skatorna och provsmakar misstänker jag.
Troligen kommer katten bara gå runt det du lägger ut och fortsätta som ingenting har hänt för dom är inte dumma på det sättet.
Önskar dig lycka till och hoppas att du slipper oönskade katter.
 
Tack för svaret. Det är just detta jag är rädd för, att det man läser om fungerar på vissa katter, men inte på andra.

Man läser ju dessutom att katter som börjat kissa/bajsa på en tomt gärna fortsätter med detta också.

Förr sprang katterna jämt på vår tomt, särskilt när vi skulle till att äta, men sedan vi använt vatten mot dem så har de slutat med det i alla fall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Någon måste ju ha haft problemet före mig?
Nä, väldigt få har haft det problemet, om ens nån, som tidigare konstaterat.

Försök hitta katten i fråga, och ägaren. Berätta vad som hänt, och be ägaren åtgärda problemet. Finns det ett lämpligt ställe med sand eller mjuk jord, går katten dit.
 
Isakare Isakare skrev:
Nä, väldigt få har haft det problemet, om ens nån, som tidigare konstaterat.

Försök hitta katten i fråga, och ägaren. Berätta vad som hänt, och be ägaren åtgärda problemet. Finns det ett lämpligt ställe med sand eller mjuk jord, går katten dit.
Ja växthuset var tydligen en fin toa enligt våra utekatter , tills frugan fick dom på bar gärning..
Fast nu när det är växtlighet där inne så gör ingen av katterna något där.
Har aldrig haft någon katt som gjort ifrån sig mitt på gräsmatta eller på någon av altanerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.