Då blir det den för 550 spänn!

Fin instruktion där också! Jag tror jag har några gamla rör som jag kan öva lite böjar på.

Jag har faktiskt ett sånt där gradningsverktyg som du visade i länkade tråden! :D Hittade den i en container för metallskrot, och plockade på mig den utan att då veta vad det var. Efter lite vridande och vändande på den fattade jag vad det var för något. Har dock inte haft anledning att testa den ännu, men den ser ut att vara OK.

Rörkap vet jag i inte om jag har i rätt storlek, men jag har multimaskin, sticksåg och ett antal handsågar...så jag ska nog klara av att kapa rören.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hittade den i en container för metallskrot, och plockade på mig den utan att då veta vad det var.
:crysmile::crysmile::crysmile:(y)(y)(y)
 
Det har inte hänt så mycket här, men i veckan tänkte jag att jag skulle göra ett försök att besöka lokala VVS-firman och hoppas "min" kille är där. Dock är projektet i högsta grad aktivt i huvudet, och jag funderar och klurar.

Det visade sig att den nyare radiatorn (som ska sitta i gästrummet) även den har den grövre dimensionen på rören.

Närbild på radiator med kopplingar och ventiler för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta förenklar ju inköpslistan lite, eftersom alla tre raddar kommer behöva i princip samma grejer. Krilleman du skrev:

Krilleman Krilleman skrev:
Dom två radiatorerna som har större anslutning tror jag också är 1/2" (15). Således köper du bara termostatventiler/returventiler i dimension 15 plus en övergång till klämring R15x15.
RSK: 1947100 är förkromad och RSK: 1940519 är gul.
Skulle det inte vara möjligt att istället skaffa övergångar/förminskningar, som jag sätter mellan radiatorn och muffarna (heter de så, de med de lekande muttrarna?) till termostatventilerna/returventilerna? Jag gissar att det är billigare än att köpa nya ventiler.

Gällande avståndet till väggen, så har jag mätt mig till att den nyare radiatorn till gästrummet diffar endast 5 mm, och jag inbillar mig att det är litet nog för att jag inte kommer behöva bocka ut rören eller använda några böjar för att kompensera detta. De andra två raddarna är det värre med, där diffar det 30 mm, från befintliga 4,5 till 7,5 för de nya.
 
Nu har jag varit hos lokala VVS-firman. Tyvärr var inte "min" kille där, så jag fick nöja mig med den yngre kollegan som är nog så duktig. Jag visade honom bilder (samma som är i den här tråden) och han reagerade på att jag sa att det var 16 mm rör. Han tyckte det borde vara 17 mm om det är järnrör, så jag fick i hemläxa att putsa av all färg runt ett rör och mäta igen. Han tyckte också att jag skulle undvika att röra muffen under taket, och istället kapa rören någon decimeter ner och sätta kulventil med klämringskoppling i båda ändorna istället.

Väl hemma testade jag med en magnet och rören är järn. Jag skrapade bort det värsta av färgen och putsade av med smärgelduk...och visst är rören 17 mm.

Det känns som att enklast, och tryggast, är att inte röra muffarna vid taket. Som varnats om tidigare i tråden, kan det bli riktigt tråkigt om jag råkar rubba någon skarv som är dold i betongbjälklaget. Att kapa befintligt rör en bit nedanför muffen och köra klämringskoppling efter noga avputsning känns mycket tryggare. Inte lika elegant kanske, men det gör inte så mycket i dessa utrymmen.

Jag såg i Vatettes katalog att de har en röd plasthylsa som ersätter mässingsklämringarna för stålrör. Är det vad jag ska satsa på?

I så fall tänker jag mig, från taket och nedåt, att:

Jag kapar befintliga röret någon decimeter under muffen och sätter en en "normal" kulventil (RSK 8546953) där jag byter ut ena klämringen till en Vattette stål (RSK 1945345).

Sen blir det 15 mm kopparrör. Ska de vara hårda, halvhårda eller glödgade?

För att få fast kopparrören i termostatventilerna behöver jag en rak koppling med klämring för 15 mm rör med R10 utvändig gänga i andra änden (RSK 1940469). Efter termostatventilen måste jag få till övergången mellan 16 mm-rörböjen och de grövre dimensionerna på radiatorerna. Det jag hittat verkar heta "Bussning R15-R10", som alltså har R15 utvändig och R10 invändig (denna verkar inte ha något RSK-nummer).

Sedan är det radiatorn.

På returen behöver jag samma typ av bussning som jag nämnde ovan mellan radiatorn och returventilen. Hur returventilen är konstruerad i andra änden vet jag inte. Är det invändig gänga där, så jag kan sätta samma typ av rak koppling som framför termostatventilen?

15 mm kopparrör upp till en likadan kulventil, även den med utbytt klämring, till det kapade befintliga returröret.

Klart!

Har jag fattat rätt? :)
 
Redigerat:
Har warhawk lyckats med sin kampanj att få rörmokarna här på BH att sluta hjälpa oss gör det självare? :p
 
R
P Paxman skrev:
Har warhawk lyckats med sin kampanj att få rörmokarna här på BH att sluta hjälpa oss gör det självare? :p
Inte mig i alla fall :(:D:D:D:D:D:D
 
W
P Paxman skrev:
Jag såg i Vatettes katalog att de har en röd plasthylsa som ersätter mässingsklämringarna för stålrör. Är det vad jag ska satsa på?
Ja, tänk då på att du ska ha 18mm koppling mot stålröret.

P Paxman skrev:
Sen blir det 15 mm kopparrör. Ska de vara hårda, halvhårda eller glödgade?
Absolut inte glödgade. Hårda eller halvhårda.

P Paxman skrev:
På returen behöver jag samma typ av bussning som jag nämnde ovan mellan radiatorn och returventilen. Hur returventilen är konstruerad i andra änden vet jag inte. Är det invändig gänga där, så jag kan sätta samma typ av rak koppling som framför termostatventilen?
Invändig gäng.

Frågan om gängor hit och dit orkade jag inte sätta mig in i. Om du har bilder till texten så kan jag kolla annars får du vänta på någon annan.


P Paxman skrev:
Har warhawk lyckats med sin kampanj att få rörmokarna här på BH att sluta hjälpa oss gör det självare? :p
Isf kom de väl till ett eget beslut att det var det bästa att göra. Jag har då inte tvingat någon genom att ställa en fråga.

Kan ju också vara så att de behöver semester även härifrån.
 
Redigerat:
Krilleman
P Paxman skrev:
Har warhawk lyckats med sin kampanj att få rörmokarna här på BH att sluta hjälpa oss gör det självare?
:p :giggle:

Fullt fokus på jobbet just nu, inne i en tung & intensiv period på bygget, så forumet har fått svika lite. Har mest bara läst.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Lugnt Krilleman...blev bara lite orolig där ett tag...;)

Var hos VVS-firman igår och gjorde en beställning på prylar till en radiator. Tänkte att jag tar hem det och lägger ut här, så kan jag kanske få input från er kunniga ifall det är bästa vägen att gå, eller om det finns någon bättre. :)
 
Redigerat:
Krilleman
Visst kan du kapa under muffarna också. Även fast jag tycker det ger samma åverkan som att gänga ur muffen.

Precis som krigshöken skriver måste du använda 18mm kopplingar för att få det att fungera. Om du ska använda vatettes röda klämringar för stål så får du sätta 18mm ballofixer och förminska ner till 15mm i andra änden. (18x15 förminskning)

Kopparrören köper du vanliga hårda = Enklast!

15x10 bussning i mässing har RSK 1986058.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-15x10/
Finns även en variant från Purmo med gummipackning på 15-sidan.
https://www.rinkabyror.se/artikel/bussning-15x10-m-o-ring/

Om returventilen är i samma dimension som termostatventilen så är det invändig rörgänga även där. Således passar samma koppling där.

Men om du ska koppla radiatorn med 15mm rör så tycker jag att man ansluter en 15 termostatventil + 15 returventil. :thinking:

Och glöm inte att följa monteringsanvisningarna!

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1945345.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8546953.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf
 
Krilleman Krilleman skrev:
Visst kan du kapa under muffarna också. Även fast jag tycker det ger samma åverkan som att gänga ur muffen.
Jag har en känsla av att det är långt mindre risk att något rubbas högre upp ifall jag kapar rören under muffarna. Jag har en liten smidig tryckluftskap som jag tror kan gör processen kort med rören. Visst, det lär bli lite vibrationer, men det kommer inte bli någon vridning alls, vilket jag ju riskerar ifall jag inte lyckas få tillräckligt grepp med rörtången. OK, estetiskt är det väl inte lika elegant, men det gör inte så mycket iom att detta är källaren.

Krilleman Krilleman skrev:
Precis som krigshöken skriver måste du använda 18mm kopplingar för att få det att fungera. Om du ska använda vatettes röda klämringar för stål så får du sätta 18mm ballofixer och förminska ner till 15mm i andra änden. (18x15 förminskning)
Ja, killen på firman tog fram just en sån. En insatsring man sätter innanför muttern på klämringskopplingen. Smart, och osynligt!

Krilleman Krilleman skrev:
Kopparrören köper du vanliga hårda = Enklast!
Check!

Krilleman Krilleman skrev:
15x10 bussning i mässing har RSK 1986058.
[länk]
Finns även en variant från Purmo med gummipackning på 15-sidan.
[länk]
Tror inte att han beställde med gummipackning...men det ska jag kolla givetvis...verkar smidigt.

Krilleman Krilleman skrev:
Om returventilen är i samma dimension som termostatventilen så är det invändig rörgänga även där. Således passar samma koppling där.
Här var killen lite osäker, så vi enades om att när jag fått på kulventilerna så har jag ju gott om tid att fixa med resten, så jag kan skruva av returventilen och ta med den till honom, så löser vi det då.

Krilleman Krilleman skrev:
Men om du ska koppla radiatorn med 15mm rör så tycker jag att man ansluter en 15 termostatventil + 15 returventil. :thinking:
Budget, mannen, budget! ;)

Krilleman Krilleman skrev:
Och glöm inte att följa monteringsanvisningarna!

[länk]
[länk]
[länk]
Jag lovar att studera dem noga! (y):D
 
Följ det som var uppe i början dvs skilj genom att gänga ur i muffarna och gå på där. Det som skulle kunnat ge problem var din första tanke att ta bort muffarna och använda röränden. Dessa klämringsförband för järnrören tycker jag som icke hantverkare är typ B som kanske kan komma till pass i enstaka specialfall inte som du har det perfekt upplagt att använda det som finns där.

Övriga är ju på plats med kopparören, samma kopplingar överallt och bussningar i de större anslutna elementen. Inte mycket du kan misslyckas med sen i lugn och ro när ventilerna kommit på plats.
 
Krilleman
GK100 GK100 skrev:
Dessa klämringsförband för järnrören tycker jag som icke hantverkare är typ B
Jag har benägenhet att hålla med till en del. Det som talar emot är att på dom ställena jag använt dom, så är det tätt ännu. (y)

Och dom har varit med ganska många år nu...
 
Jag ser din poäng GK100...(y) Dock känner jag att jag kör på kapning av rören och klämringskoppling i plast till att börja med. Skulle det misslyckas, så kan jag ju gänga ur rörstumparna ur muffarna då istället (eller ta in någon som gör det åt mig). Då får jag ju två chanser så att säga. Visst, det blir en extra kostnad för nya kulventiler men det får jag ta.

Vi ska få hit en äkta röris på fredag för att fixa lite med inkommande vatten under diskbänken, så jag tänkte passa på att snacka lite med honom om radiatorprojektet också. Han kan ju kika på plats, och få en "hands on"-bild av situationen. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.