W WarHawk skrev:
Startar då tråden och diskussionen. Hur tänker ni när ni hjälper privatpersoner med saker som yrkesmän i eran egen bransch hade kunnat göra på arbetstid? Det finns ju trots allt många som lever på servicejobb, och ibland är det utom rimligt tvivel att svar i trådar kostar någon ett jobb.

Vad är motivationen? Tycker inte alls det är fel att hjälpa med småsaker som slangar till duschkabiner och liknande . Det jag funderar över är större eller mer komplicerade projekt som annars hade gått till branschen.
För mig är det enkelt. Mitt yrke är också min hobby och jag tycker det är kul att snickra själv men också att se hur andra gör och lära mig av dem eller att kanske själv ge råd. De gånger jag undviker att berätta hur jag själv skulle löst något handlar det om att jag inte vill riskera att någon fräser händerna av sig efter att ha läst mina råd.
 
  • Gilla
formhemmet och 23 till
  • Laddar…
W
C CM1234 skrev:
Aha då förstår jag.

Men att privatpersoner, så som du själv, möjliggör det hela spelar då ingen roll?

Exempelvis spisen du hade problem med; hade du inte frågat på forumet så hade elektrikerna(?) som svarade dig inte jobbat gratis. Eller är jag helt fel ute?

Borde dom istället vägrat svara på dina frågor och skickat en ungefärlig offert och vilken tid/datum dom kan komma förbi?
Nej, eller, det hade de ju kunnat göra om de ville iofs.

Undrade som sagt över deras egna motiveringar och om de ens tänk tanken att deras inlägg eventuellt kostar vissa jobb. Är ju långt ifrån säkert att man ens reflekterat över det, antar jag?
 
W WarHawk skrev:
Nej, eller, det hade de ju kunnat göra om de ville iofs.

Undrade som sagt över deras egna motiveringar och om de ens tänk tanken att deras inlägg eventuellt kostar vissa jobb. Är ju långt ifrån säkert att man ens reflekterat över det, antar jag?
Personligen har jag aldrig tänkt på det i mitt yrke, dock jobbar jag inte med något som har det minsta att göra med hus :rofl:

Men jag undrar, är du själv kritisk över hur hantverkare här hjälper ordinarie folk eller är det bara något du är allmänt nyfiken över?

Är du kritisk så tycker jag fortfarande att det är skenheligt med tanke på att du själv ber hantverkare på forumet "jobba gratis". Är det nyfikenhet så ber jag om ursäkt då det är svårt att avgöra ditt syfte
 
  • Gilla
Filipf och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Den här tråden är ett sidospår i denna tråden där WarHawk inlägg blev raderade, således även alla mina citerade svar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-vatten-till-utekoek-vilka-delar-behoever-jag.321071/

W WarHawk skrev:
Alltså, svenskt trä vill ju sälja trä. Är det konstigt att de försöker få folk att köpa trä? Det är ju där de tjänar pengar. Ditt exempel motsäger enligt mig det du vill få fram.
Det spelar väl ingen roll vem som köper reglarna, en privatperson eller en byggare. Ska "Nisse" bygga altan så blir det samma mängd virke som går åt oavsett vem som köper pinnarna på brädgården.

Sensmoralen blir då att Svenskt trä tar jobb från byggarna eftersom dom lägger upp redan beräknade konstruktioner som en privatperson aldrig kunnat få fram själv. Plus att dom tipsar om tips och trix. FY!

W WarHawk skrev:
Vad som onekligen bidrar med mindre jobb till rörmokare är många av dina inlägg.

Jag undrade hur du rättfärdigade ditt gratisjobbande här mot din egen bransch och det var väl en öm punkt för dig? Du har än inte svarat i alla fall, utöver att du själv tycker dig sitta säkert i båten?
Jodå, det har jag redan svarat på, men mitt svar blev borttaget pga dig och ditt ordval. Och den enda som verkar ha en öm punkt här är ju du och din attityd!

Många av dom som söker informationen, hur man installerat tex VVS, vill inte anlita hantverkare eller så har hantverkaren inte tid. Många människor uppskattar dessutom att klara av saker själva. Jag tror inte det drabbar speciellt många när informationen är fri. Men du tycks tro annat. Som jag skrev i ett tidigare raderat inlägg, lyft blicken vi lever på 2000-talet nu.

Beträffande den kommande lågkonjunkturen, som alltid brukar komma någon gång, så är det på ett sätt faktiskt bra. Det uppstår ett fenomen i högkonjunktur som inte är så bra, "skojarna" kommer upp från sina gömslen och tror att man kan tjäna pengar på bristen av vettigt VVS-folk. Dom rensas bort i dessa tider (läs självsaneras när smörgåsborden inte längre är dukade) så endast dom seriösa blir kvar. Det har bevisats förut. Kunniga VVS-firmor som kan sin sak har fulla orderböcker oavsett konjunktur, det gäller både den enskilda firman "Karls rörmokeri i Karlskrona" men även dom större företagarna.

Jag tycker det är roligt att gräva ner mig i diverse frågor och byggtekniska problem inom VVS. Det blir som lite av en fritidssyssla att alltid komma framåt och ha lite kunskap om det mesta. Det hjälper många, men även mig själv i mitt dagliga yrkesutövande. Ge lite tips till andra som behöver hjälp på traven är bara en bonus.
 
Redigerat:
  • Gilla
formhemmet och 37 till
  • Laddar…
W
C CM1234 skrev:
Personligen har jag aldrig tänkt på det i mitt yrke, dock jobbar jag inte med något som har det minsta att göra med hus :rofl:

Men jag undrar, är du själv kritisk över hur hantverkare här hjälper ordinarie folk eller är det bara något du är allmänt nyfiken över?

Är du kritisk så tycker jag fortfarande att det är skenheligt med tanke på att du själv ber hantverkare på forumet "jobba gratis". Är det nyfikenhet så ber jag om ursäkt då det är svårt att avgöra ditt syfte
Är mest nyfiken på tankegången och hur man anser sig påverka sin bransch.

Har läst om mitt senaste inlägg till krilleman och det lät verkligen som att jag var mer kritisk än jag var så jag förstår att det är svårt att avgöra.

Uttrycker mig klantigt i text ibland.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Är mest nyfiken på tankegången och hur man anser sig påverka sin bransch.
Först tänkte jag skriva att det är befängt att tro att det påverkar mer än på marginalen.

Sen kom jag på att jag personligen faktiskt känner till tre (!) Electrolux-diskmaskiner som reparerats med ett nytt relä för 19:90 efter felkod i60 tack vare det här forumet.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Ska inte alla här vara privatpersoner? Om inte ska det väl tydligt framgå att man representerar ett företag??
Även yrkesmän kan väl vara villaägare;)
Har i alla fall inte sett några hantverkare här som bjudit ut sina tjänster mot betalning.
Och det är väl bättre att få råd Ang ett elproblem från en elektriker istället för en bagare :cool:
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Var en väldigt konstig frågeställning och förstår inte riktigt vad TS vill komma. Inte med tanke vad det här är för förum.

Forum som dessa "pajar" ytterst minimalt för riktiga firmor. Det finns mängder med bilforum där yrkesmän uttalar sig. Inte bidrar det till att det blir mindre att göra för exempelvis Mekonomen. Den ända skillnaden är att det för de flesta bara skulle ta längre tid utan experthjälp. Majoriteten som svarar på ett forum är också lekmän. De gör yrkesmännen gör således väldigt liten skillnad på totala omsättningen.

Skulle TS exempelvis kolla vad VVS branschen omsatte. Beräkna sen vad en handfull yrkesmän som Krilleman gör på internet i Sverige, för att minska omsättningen, så skulle den summan vara försvinnande liten. Som jag skrev innan förstår jag inte vad TS vill komma.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte yrkesman inom bygg, men jag vill nog ändå berätta att jag inte har avstått från att anlita en hantverkare för att jag har läst många, bra byggråd i trådarna på byggahus.se. Jag har helt enkelt inte råd och behöver därför fixa det mesta själv. Jag har tur att jag är sambo med en elektriker, så det enda område jag inte vill ge mig in på kan lösas på ett bra sätt ändå.

Jag bidrar gärna med kunskap och erfarenhet från mitt eget yrkesområde (förskoleverksamhet), även om det just på det här forumet inte är aktuellt. Jag ser inte någon risk att föräldrar slutar att lämna sina barn på förskola för att jag har gett några välmenta råd om barnuppfostran, utveckling eller lärande.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Nu lägger jag mig inte i andras privata affärer. Tycker bara att förspelet verkar ha pågått länge nog och att ni borde hyra ett rum.

Vad gäller TS frågeställning om professionella råd i ett öppet forum kan leda till färre jobb så har jag synpunkter.

Det kan hända att den som fått ett råd väljer att göra själv istället för att beställa.

Om den personen bara har ett problem och sedan använder sina pengar till att spekulera i antikviteter eller annat nonsens. Då leder det till att hantverkarsektorn får mindre andel av BNP än parasitverksamheter som börser och/eller ren konsumtion.

Är det däremot så, att den som gör själv, har flera problem. Då kommer hens budget att avgöra hur mycket som går till hantverkarsektorn som helhet. Därmed så får vi lika många hantverkarjobb hur många råd vi än delar ut.
Troligen flera... då intresserade som behandlas generöst tenderar att utöka sitt intresse och därmed sin budget.

Mvh Findus
 
  • Gilla
j.erkers och 9 till
  • Laddar…
W
findus42 findus42 skrev:
Nu lägger jag mig inte i andras privata affärer. Tycker bara att förspelet verkar ha pågått länge nog och att ni borde hyra ett rum.

Vad gäller TS frågeställning om professionella råd i ett öppet forum kan leda till färre jobb så har jag synpunkter.

Det kan hända att den som fått ett råd väljer att göra själv istället för att beställa.

Om den personen bara har ett problem och sedan använder sina pengar till att spekulera i antikviteter eller annat nonsens. Då leder det till att hantverkarsektorn får mindre andel av BNP än parasitverksamheter som börser och/eller ren konsumtion.

Är det däremot så, att den som gör själv, har flera problem. Då kommer hens budget att avgöra hur mycket som går till hantverkarsektorn som helhet. Därmed så får vi lika många hantverkarjobb hur många råd vi än delar ut.
Troligen flera... då intresserade som behandlas generöst tenderar att utöka sitt intresse och därmed sin budget.

Mvh Findus
Intressant perspektiv.
 
A
Jag måste erkänna att jag förstår precis vad TS vill uppnå.

Om forumet hjälper 100 privatpersoner att själva klara av att utföra problem/projekt så blir det 100 jobb mindre för företag att utföra.

Alltså är det enligt TS inte bra som yrkesperson att gratis hjälpa personer för då får andra yrkesperson mindre jobb.



Min uppfattning är TS glömmer hur många som inser de inte klarar jobben men som blir inspirerade att göra om på grund av det som de ser.

Den andra delen är de personer som varit missnöjda med något hemma men inte trott det gick att lösa. Dessa får tips på vad de ska fråga sin yrkesperson om.

Liknelsen med IT som tidigare inlägg gjorde är väldigt bra. Hur mycket kunskap och utveckling kring metoder och sätt som delats borde gjort IT branschen arbetslösa för företagens IT experter borde kunna sökt och bara kopierat..
 
  • Gilla
Varg och 1 till
  • Laddar…
W
mathiash77 skrev:
Jag måste erkänna att jag förstår precis vad TS vill uppnå.

Om forumet hjälper 100 privatpersoner att själva klara av att utföra problem/projekt så blir det 100 jobb mindre för företag att utföra.

Alltså är det enligt TS inte bra som yrkesperson att gratis hjälpa personer för då får andra yrkesperson mindre jobb.



Min uppfattning är TS glömmer hur många som inser de inte klarar jobben men som blir inspirerade att göra om på grund av det som de ser.

Den andra delen är de personer som varit missnöjda med något hemma men inte trott det gick att lösa. Dessa får tips på vad de ska fråga sin yrkesperson om.

Liknelsen med IT som tidigare inlägg gjorde är väldigt bra. Hur mycket kunskap och utveckling kring metoder och sätt som delats borde gjort IT branschen arbetslösa för företagens IT experter borde kunna sökt och bara kopierat..
Mer komplex fråga än man trodde vid första anblick, kanske? Sen är det ju också så att mörkertalet för antal personer som googlar och ser en tråd här säkert är stort också. Så en hjälpt person kanske är lika med x antal fler indirekt.

Men inspirationen är helt klart en del man lätt missar. Kanske är det nettominus för byggbranschen i stort om sånna här forum stänger ner?

Egentligen är det väl inte min ensak om branschfolket ej vill diskutera detta. Men borde väl vara en givande reflektion att göra?
 
Samtidigt får man ju inte glömma att forumet troligtvis har räddat både hus och liv genom att tala om hur vissa saker ska vara utförda.
Antingen hur man inte ska bära sig åt med maskiner , hur el fungerar och hur farligt dåligt utfört elarbete är , hur man ska bygga och inte bygga osv..
Tror nog en o annan person har blivit avskräckt i sin tanke om att fixa själv..och tagit in hantverkare istället för att just greja själva.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krilleman
W WarHawk skrev:
Men inspirationen är helt klart en del man lätt missar. Kanske är det nettominus för byggbranschen i stort om sånna här forum stänger ner?
Men detta är ju inget unikt i branscher med just hantverkare.

Hur många forum finns det för bilar där problem diskuteras och ofta löses? Är det inte då synd om alla mekaniker som förlorar jobb också?

W WarHawk skrev:
Egentligen är det väl inte min ensak om branschfolket ej vill diskutera detta. Men borde väl vara en givande reflektion att göra?
Du har fått både mitt svar som rörpulare, men även Daniel & nino har svarat vad dom tycker som yrkesmän.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.