F fsn skrev:
Tackar, en gasolgrill är gnistfri. ...
Gnista och gnista. Öppen låga snarare. Det går att klanta sig och skicka iväg bit brinnande mat en bit ifrån grillen, t.ex. när man använt olja på råvarorna och denna antänds. Har gjort det själv och det tände eld på torrt gräs. Liten plätt under en altan i och för sig, men i dagsläget skulle i alla fall inte jag köra med hemvävda regler för eldningsförbud.
 
  • Gilla
Jockebyggab och 2 till
  • Laddar…
C
Var det inte "Max-arvingen" och sverige-chefen för Google som lyckades elda upp hela sitt hus och nästan startade en skogsbrand på köpet med hjälp av sin gasolgrill härom året?
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Javisst. Och en svensk borde få grilla i sin egen trädgård med gnistfri grill om HEN (älskar det jävla ordet) behöver det.

Grillförbud på allmän plats förstår jag fullt ut, grillning med kolgrill och dom riskerna kan jag acceptera.

Jag tror jag skall göra en riskbedömmning och dra fram några D-släckare (metallbrand), några svetsfiltar och en brandvakt. Det är alltid kul att stresstesta ett ihophafsat förbud med det faktum att jag faktiskt har papper på att jag får göra den bedömmningen själv och att det finns ett regelverk att förhålla sig till.
Det vore jättekul ifall du utmanade statsmakten och systemet. Jag ser fram emot resultatet. Jag hoppas verkligen du vinner. :)
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det vore jättekul ifall du utmanade statsmakten och systemet. Jag ser fram emot resultatet. Jag hoppas verkligen du vinner. :)
Enligt Judas Priest (British Steel 1980) så gör man ju tyvärr inte det.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
...and the law won.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tackar, en gasolgrill är gnistfri.

En elgrill skulle inte ens vara att utmana systemet då elgrill inte omfattas av förbudet i egen trädgård.
I Östergötland är det förbjudet med elgrill på egen tomt, varför vet jag dock inte
En tänd kolgrill med flammor och trästickor, illustrerar diskussion om eldningsförbud på tomter i Östergötland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
I Östergötland är det förbjudet med elgrill på egen tomt, varför vet jag dock inte
Nån kanske ser att grannen grillar och därför går ut i skogen och tänder på, för får en så får alla!

(Inlägget kan innehålla spår av ironi.)
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
I Östergötland är det förbjudet med elgrill på egen tomt, varför vet jag dock inte
[bild]
Så är inte fallet överallt, vissa undantar elgrill på egen tomt. Hur det är på egen balkong som är det enda stället där en elgrill har existensberättigande framgår inte.

I östergötland där elgrillen är bannlyst, skulle det vara ok att ta ut en elektrisk kokplatta och koka en kastrull potäter?
 
Ja. En kokplatta är inte en elgrill.
 
Angående kokplatta så vet jag inte, då det inte är jag som har författat förbudet.
 
F
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Gnista och gnista. Öppen låga snarare. Det går att klanta sig och skicka iväg bit brinnande mat en bit ifrån grillen, t.ex. när man använt olja på råvarorna och denna antänds. Har gjort det själv och det tände eld på torrt gräs. Liten plätt under en altan i och för sig, men i dagsläget skulle i alla fall inte jag köra med hemvävda regler för eldningsförbud.
Men då är du kanske kass på att grilla? Jag har aldrig lyckats tutta på mat som flyger iväg, i år har jag förbrukat 9kg briketter och ca 12kg gasol, vågar inte ens tänka på hur mång gånger jag grillat sen Januari.

Och vad är det som är hemvävt? Det är regler och certifikat som hela industrin förhåller sig till och som takläggare skall förhålla sig till men som dom vanligtvis skiter i.

Det pr inte nerbrunna villakvarter som varit problemet i år...
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja. En kokplatta är inte en elgrill.
Kan du snabbt redogöra för den faktiska skillnaden, den som gör den ena mer eller mindre brandfarlig?
 
F fsn skrev:
Kan du snabbt redogöra för den faktiska skillnaden
Namnet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Namnet.
Ok, då kastar jag in doppvärmaren i debatten med. Åsikter?
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ok, då kastar jag in doppvärmaren i debatten med. Åsikter?
Ska du värma soppa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.