Är utsläpp från vedeldning farligt för hälsan – eller överdrivs riskerna? Det är en fråga som debatterats under många år och som är mer komplex än vad medierapporteringen visar. Här reder vi ut vad forskare och branschexperter anser.


Du kan läsa artikeln här: Vedeldning - en hälsofara?
 
Jag undrar ofta vad dö i förtid innebär i sådana här sammanhang. För alla ska vi ju dö av någonting, även om förstås ett långt och friskt liv är att föredra framför ett kort och sjukdomsdrabbat.

Samtidigt är luften i våra städer bättre än någonsin, så överdödligheten torde ju därtill minska över tid. De som framför allt skadas av eldning är de riktigt arma människor som lagar mat inomhus över öppen eld.

Men visst, går överdödligheten att mäta är väl risken exempelvis större än vid passiv rökning, och det är det ju närmast förbjudet att utsätta någon för, så...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu svär jag i kyrkan för jag är uppväxt med vedhantering och vedeldning (ja det är heligt för många och får inte smutskastas), men mig närstående vedeldande och vedälskande personer har dött i förtid i KOL och astma. Utan att vara rökare. Att dö i förtid är för mig att man t ex dör vid 70 års ålder när medellivslängdenär 80+ idag. Ofta samspelar sjukdomarna och belastningarna på kroppen med varandra och det kan ju vara den där lilla andningssvårigheten som får bägaren att rinna över. Vips så avlider du i förtid. Så tror jag att det funkar.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 4 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror att vi alla kan finna oss i din tolkning av att dö i övertid. Frågan är bara vilken tolkning används i undersökningen.
Undersökningen handlade mycket om demens. Har de då tittat på alla som dog i demens oavsett åldern och antagen att den personen hade levt i alla fall marginellt längre eller tittade de bara på personer som dog innan 70?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N
en förholandevis nyanserad artickel i detta ämne.
Men om jag tittar på de i min bekantskapskrets som en gong värmde sina hus med biobränsle så har majoriteten antingen bytt til annan uppvärmning eller installerat pannor som upfyller de nya kraven.
Medans de som har utrustning för trivseleldning så har jag inte sett någon som har utrustning som uppfyller de nya kraven.
sedan är det ju så att när man en kall vinterdag kommer till ett vilaområde luktar det som 5 kålmilor stod där på rad.
men jag vet att ingen politiker törs göra någonting åt trivseleldningen i tätbebyggt område för då får du för många väljare i mot dig.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att vi alla kan finna oss i din tolkning av att dö i övertid. Frågan är bara vilken tolkning används i undersökningen.
Undersökningen handlade mycket om demens. Har de då tittat på alla som dog i demens oavsett åldern och antagen att den personen hade levt i alla fall marginellt längre eller tittade de bara på personer som dog innan 70?
Vet ej.
 
Undra om detta gäller grillare också?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
I Finland använder var och varannan person en vedeldad bastu en eller flera gånger i veckan. Ganska ofta ryker det in innan elden har tagit sig ordentligt. Om den här teorin skulle stämma så borde mångdubbelt fler i Finland vara drabbade av demens och annat.
 
  • Gilla
Jodenmarck och 6 till
  • Laddar…
Om man släpper några sådana här artiklar per år i de stora medierna under några år så kan man snart lägga ett förslag på extra beskattning för eldstäder utan att bli helt utbuad.
Några år till så har man dragit in ett antal hundra miljoner extra till den blödande statskassan.
/Konspirationsteoretikern inom mig
 
  • Gilla
Jodenmarck och 10 till
  • Laddar…
Vad är den ökade dödligheten på olika slags ljus som vi tänder inomhus. Det kom en studie för några år sedan som jämställde brännandet av ljus med passiv rökning vad gällde hälsorisker.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Låter helt livsfarligt att bo i Umeå är vad jag fick ut av den studien ;)
 
  • Gilla
kenneth5828 och 2 till
  • Laddar…
Har svårt att tro att några dagars eldning om året skulle påverka särskilt mycket...
Med statistik kan man bevisa vad som helst.
Jag tror att vardagsmotionen man får av vedhantering fälla/såga/klyva/stapla/bära/stapla/elda förlänger livet om man jämför istället med nån som tittat på tv med en värmepump.

/ATW
 
  • Gilla
KrSp och 3 till
  • Laddar…
A aries skrev:
I Finland använder var och varannan person en vedeldad bastu en eller flera gånger i veckan. Ganska ofta ryker det in innan elden har tagit sig ordentligt. Om den här teorin skulle stämma så borde mångdubbelt fler i Finland vara drabbade av demens och annat.
Det finns ju undersökningar gjorda i Finland som visar att bastubad minskar risken för demens, och jag antar att de som var med i den undersökningen hade andats in en del rök.
 
A ArneTW skrev:
Har svårt att tro att några dagars eldning om året skulle påverka särskilt mycket...
Med statistik kan man bevisa vad som helst.
Jag tror att vardagsmotionen man får av vedhantering fälla/såga/klyva/stapla/bära/stapla/elda förlänger livet om man jämför istället med nån som tittat på tv med en värmepump.

/ATW
Nej ett par cigg dödar ingen heller :thinking:
 
Man behöver läsa studien för att se hur man kommit fram till sin slutsats.
Det är inte lätt att göra en relevant studie utanför ett lab där du inte har kontroll över alla faktorer som kan påverka utfallet.

Har vedeldare en annan livsstil än övriga?
Hur mycket påverkar hanteringen av veden innan eldning som tex avgaser från motorsåg etc?
Påverkar sammansättningen av bilavgaser som tex kallstarter?
Hur stor påverkan har lokala genuppsättningar?

Mycket av det som var faktum enligt socialstyrelsen och forskare på 70-80 talet visar sig nu inte vara korrekt utan andra faktorer påverkar mera. Man vet inte vad man ännu inte har upptäckt när det gäller människokroppen.

Jag har fått uppfattningen att andelen demenssjuka ökar och andelen vedeldare minskar ...
 
  • Gilla
Jamtstårscha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.