P perhed skrev:
Det jag skulle vilja ha på kylskåpet är en fotpedal el liknande. Denna sommaren har det varit ett rejält undertryck och ungarna sliter upp dörren med all kraft de förmår.
Dagens tips:
Svårt att öppna kylskåpsdörren?
Den troligaste orsaken är att dräneringsröret, där vattnet från kylelementet skall rinna ut baktill och ner till burke ovanför kompressorn, är igentäppt av matkladd och spill.
Rensa röret med en bit elkabel, piprensare eller liknande, och blås rent med ett sugrör,
så blir dörren lätt att öppna igen!
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dagens tips:
Svårt att öppna kylskåpsdörren?
Den troligaste orsaken är att dräneringsröret, där vattnet från kylelementet skall rinna ut baktill och ner till burke ovanför kompressorn, är igentäppt av matkladd och spill.
Rensa röret med en bit elkabel, piprensare eller liknande, och blås rent med ett sugrör,
så blir dörren lätt att öppna igen!
Sedär!! Vilket tips. Helt glömt bort det där spillröret dyom kläggar igen. Fast jag lovat mig själv att rensa det. Det slutar ju med att det rinner ut vatten framtill o förstör golvet. Nu funkar det fint att öppna dörren igen!!
 
P perhed skrev:
Nu funkar det fint att öppna dörren igen!!
Se där ja, vad trevligt!
Det gäller ju att hålla huvudet kallt nu under värmeböljan :)
 
Ser till att ha ett handtag med hävarm istället. Både Siemens och Miele har det :)
 
Finns en ugn som matchar ditt val av mikro estetiskt...
 
Nu rekommenderar jag ingen att köpa E-lux/Husqvarna, men våra förra kyl/frys hade en liten pedal vid golvet som man öppnade med, lätt och smart.
 
D DFYD123 skrev:
Finns en ugn som matchar ditt val av mikro estetiskt...
Frågan är vilken färg man ska köra på till ljusgrått s1500n. Svart eller rostfritt på spis och micro.
 
A atomlab skrev:
Vatten från kylskåp?

Skulle hellre välja ett Samsung RR40M71657F eller liknande. Mieles lägre prissegment håller inte riktigt samma klass. Har nämligen det kylskåpet du har på landet och är inte imponerad. Köpte Samsung skåpet till ett annat ställe och det är mycket trevligare.
Har bytt till de skåpen nu. Såg roligare ut än miele. Pma nummer så swishat jag en glass :)
 
Så här löste jag mikrougnsfrågan (Tycker inte köket blir snyggare om man ser en massa blänkande apparater):
Mikrovågsugn integrerad i ett köksskåp, dold för att matcha inredningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mikrovågsugn ovanpå en hylla full av matvaror i ett köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
M maximm skrev:
Har bytt till de skåpen nu. Såg roligare ut än miele. Pma nummer så swishat jag en glass :)
Jag undersökte alla kylskåp som var "bäst i test" och/eller hade bra betyg. Min slutsats är att det finns kylskåp som är cirka 5 dB tystare än Samsung RR40M71657F (41 dB), men det är nog inte värt att byta bara för det. :) De flesta ligger omkring 40 dB, dvs. som en viskning eller ett svagt vindbrus.
 
Jag skulle fundera på att ha två kyl/frys istället för en kyl och en frys. Du får redundans om/när något går sönder och olyckor begränsas till halva matförrådet.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Vi satte in det till farsan, nu har han ena sidan som kyl och andra som sval.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dagens tips:
Svårt att öppna kylskåpsdörren?
Den troligaste orsaken är att dräneringsröret, där vattnet från kylelementet skall rinna ut baktill och ner till burke ovanför kompressorn, är igentäppt av matkladd och spill.
Rensa röret med en bit elkabel, piprensare eller liknande, och blås rent med ett sugrör,
så blir dörren lätt att öppna igen!
Tack så mycket för tipset 5 min och kylen går att öppna perfekt.
Var också mycket vatten under understa lådan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
T Polos skrev:
Tack så mycket för tipset 5 min och kylen går att öppna perfekt.
Var också mycket vatten under understa lådan.
Tacka inte mig, tacka forumet. För det var här någon (minns tyvärr inte vem) skrev detta tips för några år sedan.

PS
Nej, det var visst i Ny Teknik jag hittade det:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ag-ingen-aning-om.198323/page-38#post-1995837
Så vassego, jag slickar glatt i mig :love:
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Miele: För vad det är värt, så kan jag nämna att vå Miele tvättmaskin och Miele torktumlare (med värmepumpsteknik) har båda gått sönder lite drygt 3 år efter installation. Torktumlaren erbjöd sig Miele att ersätta med en ny med 40% rabatt på inköpspriset (talar väl mera om marginalen på deras produkter än något annat) då det var dyrare att repa än köpa nytt. Så mitt entydiga svar är att Miele ger jag inte ett ruttet öre för - hypade produkter som inte har kvaliteten längre. Miele's "kvalitetsbevis" var inte värt ett öre när det kom till kritan alltså....!

Lite som vår Miele diskmaskin, ja den fungerar fortfarande, men den skulle ju vara så tyst - inte f*n är den tyst inte - värsta ljudmarodören jag någonsin haft. Om jag jämför med min kompis som har Bosch så är den helt ljudlös i jämförelse! Sägs att Bosch skall ha en diskmaskin med 36dB - den skulle jag vilja köpa!

För övrigt har vi Samsung kyl och frys - massivt bästa vi någonsin haft! Och nu när det varit lite småvarmt så har vi varit sååå tacksamma att de bara fungerar och kylt ned allt trots tuffare läge än normalt.

Således, Miele är i mina ögon med min erfarenhet inte värt pengarna. Samsung gillar vi därimot - ljsua tysta och bara fungerar.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.