Nu går jag helt OT, men diskussionen om arkitekt eller ej är ju bara för tramsig.

Innan jag köpte hus tittade vi en del på nybyggen. Dessa hus är ritade av arkitekter. I väldigt många av fallen är de dåligt planerade och dåligt genomförda. Visst fanns det smarta lösningar, men oerhört många som är helt galna.

Förstår givetvis att om man ska rita generellt så blir det generiskt och att ha en arkitekt för ett enskilt uppdrag är en helt annan sak.

Men om nu arkitekter är så bra, varför blir det så mycket fel i planlösningar och upplägg? I denna tråden framförs ju väldigt tydliga åsikter om vad som är rätt och vad som blir följden. Trappor kan mycket väl vara en central del av bostaden. Det faktum att arkitekter inte ritar mer med skjutdörrar tyder på hur de misslyckas, om och om igen.

Själv blir jag imponerad av Davids arbete, han verkar göra jobbet bättre än dussinarkitekten!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Och även ett välritat och välplanerat hus (arkitekt eller ej) kan bli helt fel beroende på hur man väljer att placera det på tomten! Jag har sett alldeles för många exempel på bra hus på fel tomt, eller bara felaktigt roterade på tomten.

Skulle jag anlita en arkitekt skulle det vara för att få synpunkter och förslag på lösningar, men besluten vill man ju stå för själv, det är ju jag som ska bo där, inte arkitekten.

Liten anekdot:
När mitt förra jobb renoverades så byttes alla kontorsdörrar mot glasdörrar (detta var på den tiden folk hade egna kontorsrum), eftersom arkitektens vision var att det skulle bli ljusare och öppnare till korridoren. Men ingen som jobbade där ville ha glasdörrar, så alla löste det genom att tejpa upp affischer, sätta rullgardiner eller liknande.
Då en glasdörr är mycket dyrare än en vanlig, så var det ganska onödiga kostnader eftersom någon hade låtit arkitektens vision få vara beslutande istället för att lyssna på de som faktiskt skulle vistas i lokalerna.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Som sagt att hitta en arkitekt fullt skolad o insatt i Venustas Firmitas o Utillitas är inte lätt så jag förstår att du stötte på hur illa trappkonstruktörer förstår att trappen är en svår nöt i ett hus.

De lever av att sälja trappor inte husarkitektur.

Samma fenomen råder för Badrum Balkonger Entredörrar...KöK...
I sverige säljs Arkitektur på fel sätt idag från att med Asplund o klassikerna varit längst fram i världen är vi idag i en situation med LYXFAVELOR

NSM bor säkert i ett sådant hus...

Rutat papper och en konstruktör leder till lådor med runda fönster och skådetrappor...kök utan mat...badrum med Kakel o Dusch utan badkar....11m2 sovrum till barnen utan fönster

Människor klarar leva i LYXFAVELOR men skilnaden är som Läsk o ett riktigt Vin
Eller så bor jag i huset som jag ritat helt själv, konstruktören ritade inte en sak i huset utan bara räknade på hållfasthet samt bärighet. Perfekt, lät en hustillverkare slå ihop väggarna mm idag har de huset som kataloghus me. De har gjort det lite mindre . Så tydligen var det inte så dumt....
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
jag har rensat bort en del Off topic. Läs rubriken innan ni skriver i tråden!

/moderator
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Hur ska man kunna diskutera hur bygget kom nära tomtgränsen om man inte diskuterar Arkitekturen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är väl med viss risk man lyfter denna tråd som spårade lite. :sweat::D

Men gillar själv när man får uppföljning på hur det blev.

I detta fallet är vi långt från en "efter-rapport", men vad gäller arkitekturen på huset så är det i alla fall färdigt så långt att bygglovet är beviljat, K-ritningar är under pågående och byggnation av grunder är avsedd att äga rum under hösten med byggstart i april -19.

Bläddrade dock igenom tråden inför detta inlägg och såg att jag visade lite CAD-bilder på trappan. Den är klar så långt jag kommer bygga den i väntan på att V2 kommer till i samband med tillbyggnden, och detta inlägget får handla om den, så kommer lite bilder på huset senare.

Så lite trappbilder alltså, och hoppas ingen har något emot bild-bombardemang. ;)

En delvis byggd trätrappa med tydliga ådringar lagrad inne i ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappsteg i trä under bearbetning med spån och verktyg i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av en trätrappa under konstruktion, upplagda i en verkstad med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en metalltrappdetalj monterad på ett träunderlag, exempel på byggprojektets snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvdragare i användning för att borra i ett trästycke med spån och träflisor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av CAD-ritning som visar konstruktion av en trappa med dimensioner och verktygsfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkomponenter för trappkonstruktion på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en stentrappa med ojämna stenplattor och en framskjutande skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en trätrappa med röda metallbeslag och horisontella träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad trappa med träsidor och svarta metalltrappsteg som ligger på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en trätrappa under konstruktion med klämmor som håller delarna på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trappkonstruktion med svarta sprossar och vitmålad räcke, delvis synlig övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa med flera steg monterade på en vit vägg med vertikala paneler, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en modern, halvfärdig trätrappa med vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en nybyggd spiraltrappa med trästeg, svarvat räcke och mönstrad matta, med väntan på vidare byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en nyligen installerad trätrappa med detaljer i trä och svart räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis konstruerad trätrappa med vertikala metallräcken mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigtrapp med spiralformade trästeg och svart räcke, bredvid en kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit spiraltrappa med svarta detaljer inne i ett hus vid en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanifrån bild på spiraltrappa med trästeg och svart räcke under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 17 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ohh, snygg trappa, och framförallt väldigt snyggt integrerad i huset och genomförd.
Jag blir faktiskt lite hänförd. :)

D David_Berglund skrev:
och hoppas ingen har något emot bild-bombardemang.
Vågar nästan tala för alla här ... - INGA Problem .... ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hänförd var ordet sa Bull!
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Vad är det för länk-lösning? Vad ska den användas till? Har missat trappdiskussionen nämligen.
 
Tack för uppskattningen. :)

Jag fick filtrera bort några bilder från inlägget, men så här ser den bakomliggande bärstrukturen ut.

I början hade jag ritat balkarna som uppochnerpåvända *L* som skulle skruvas direkt i grannen, men vände sedan i strategi och gjorde dessa motsvarigheter till vant istället.

På så vis kunde jag bygga upp hela trappan utan panel-väggen och enkelt justera steg för steg till jag fick rätt summavinkel samt parallella linjer mellan trappnos och bakkant på underliggande steg.

Slutligen låste jag alltsammans och skruvade fast bär-balkarna i golvet.

Genom att axeltapparna som håller stegen har en liten gänga i bakkant kunde jag sedan dra ur dem en i taget med en avdragare jag byggt för ändamålet, och succesivt bygga upp panelväggen bräda för bräda. Och när axeltappen var borta satte jag istället en styrhylsa för ett forstnerborr och och kunde på så vis borra på exakt rätt ställe i varje panelbräda. Panelbrädorna är alltså inte bärande utan bara ett ytskikt.

Trappan var fullkomligt knäpptyst före panelväggen kom upp, och nu kan man ibland höra något litet ljud från väggen när axeltapparna skapar små rörelser i panelen. Men i förhållande till genomsnittliga trappor skulle jag säga att den både är tystare och mera stum. Och en fantastiskt bekväm trappa att gå i, även om man bär största tänkbara tvättkorg i famnen. Detta var just en av anledningarna till att en konventionell spiraltrappa gick bort, samt oxå att tanken, som belysts tidigare i denna tråd, är att samma koncept oxå skall gälla för kommande trappa till övervåningen.

Inledningsfas av trappkonstruktion inne i ett hem med synlig böjd bärstruktur, verktyg och byggmaterial på ett kullerstensbelagt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa under konstruktion med synlig bärstruktur och omonterade trästeg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsdetaljer för en egenbyggd trätrappa med siktbara bärstrukturer och parallella linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappkonstruktion med bärstruktur, röda stödbalkar fastskruvade i väggen och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Här är en tidig rendering från idén. Övervåningen kommer inte bli som på denna bild, men konceptet i stort gäller fortfarande.
 
  • Rendering av ett husinteriör med spiraltrappa och öppet kök, konceptdesign i 3D.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Vacker trapp! Men hoppas att du kommer att sätta upp någon form av trappräcke.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Absolut!

Som du kan se från trappans färdiga utförande finns hål för ståndare i vartannat steg.

Denna 3D-rendering är ju heller inte överensstämmande med slutligt resultat, då jag valde att hoppa över innervang till förmån för dessa steg som bär varandra som framgår av bilderna.

Det enda avsteg mot norm jag avser göra kommer att ligga i att de tre nedersta stegen från entréplan, som motsvarar de som syns i till vänster i 3D-bilden ovan, kommer vara utan räcke, men så är dessa endast 70+80cm från golv.

Innerlejdaren blir en böjlimmad trävariant och ytterlejdaren blir i hampa-tross.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Trådens huvudfråga berörde ju avstånd till grannen.

Och eftersom vi i detta skede inte kunde komma överens valde jag att vända om tvärt och återgå till en idéskiss jag börjat arbeta på redan innan vi flyttade in i huset 2012. Vi visste att denna lösning skulle bli dyrare, då det krävde avsevärda ombyggnader av befintligt hus, istället för en ren tillbyggnad, men jag har efter 6 år haft svårt att släppa den, så tror vi kommer att känna att det blir rätt.

De två första bilderna visar huset som det ser ut idag.

De två efterföljande visar utkastet på om/tillbyggt hus. Jag gjorde oxå en variant förlängd med garage, men detta garage skulle i så fall komma att närma sig tidigare nämnda gräns, så vi skulle bli begränsade i bredd.
 
  • 3D-skiss av blått enfamiljshus med svart tak och tillhörande uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett ombyggt hus med förändrade taklinjer och utbyggd veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av vit villa med tillbyggnad och uteplats, beläget på grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av befintligt hus med tillbyggnader, inklusive tak och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett vitt hus med tillbyggt garage, som illustrerar ett planerat om/tillbyggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det föreslagits förr, men en tanke är att du skulle bygga med en vinkel precis som i bilden i första inlägget där du skurit av huset för att visa tomtgränsen.
Och sedan för symmetrins skull så bygger du en pergola eller liknande som gör att det se ut som en huskropp där.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.