R Rower skrev:
Så kan man såklart göra, jag vill dock ha en däckare i samma rum där panel för på och avlarmning sker. Vad är en "map" för något?
Panelen för av och pålarmning.

Har samma som Fredrik har. Har 45 sekunder på mig från att jag larmar på tills jag måste stängt ytterdörren samt 15 sekunder från att jag öppnar ytterdörren. Får ett pling i mobilen att dörren öppnas samt när det är avlarmad så jag har inte känt något behov av att ha en ir-däckare som "tittar" på panelen/map:en.
 
R Rower skrev:
Så kan man såklart göra, jag vill dock ha en däckare i samma rum där panel för på och avlarmning sker. Vad är en "map" för något?
map = Manöverpanel
Har du en däckare som täcker området där du står vid av/pålarmning så slår du på attributet "Följande" på däckaren. Då larmar den inte under in/utpassering.
 
RilleRock
R Rower skrev:
Så kan man såklart göra, jag vill dock ha en däckare i samma rum där panel för på och avlarmning sker. Vad är en "map" för något?
Manöverpanel.

Då programmer man ir som larm med attributet: följande.
Då följer den mk status.
 
Hej!

Någon som vet vilken signalstyrka modemet behöver ligga på för att fungera?
Mitt ligger på röd 1 eller2.

Har testat med extern antenn från Kjell & co med 3m sladd utan någon förbättring.

Mvh
A
 
Jag brukar ligga på ca 3 och det fungerar, när det blir för dåligt får jag felmeddelande om modemfel.
Prövat annan operatör?
 
RilleRock
U4IC U4IC skrev:
Hej!

Någon som vet vilken signalstyrka modemet behöver ligga på för att fungera?
Mitt ligger på röd 1 eller2.

Har testat med extern antenn från Kjell & co med 3m sladd utan någon förbättring.

Mvh
A
Vilken antenn specifikt?
Kan du få upp antennen högre upp i bostaden?

När det är för dålig teckning brukar "svärdet" hjälpa.
E-nummer: 6390297
 
Signalstyrkan låg på röda 1-3. Provade att skicka ett SMS och då gick den upp till grön 5 där den stannat mellan 5 och 7.....????? Antenner och signalstyrka är trollkonst!

Dock fick jag protokollfel E14 och de SMS som tidigare verkat ha gått iväg till mitt eget nummer har inte kommit fram.
 
RilleRock
U4IC U4IC skrev:
Signalstyrkan låg på röda 1-3. Provade att skicka ett SMS och då gick den upp till grön 5 där den stannat mellan 5 och 7.....????? Antenner och signalstyrka är trollkonst!

Dock fick jag protokollfel E14 och de SMS som tidigare verkat ha gått iväg till mitt eget nummer har inte kommit fram.
E14 är Kiss-off Timeout.
Dvs handskakningsproblem.
 
RilleRock RilleRock skrev:
E14 är Kiss-off Timeout.
Dvs handskakningsproblem.
Ok! Har du någon koll på vad det kan bero på?
 
RilleRock
U4IC U4IC skrev:
Ok! Har du någon koll på vad det kan bero på?
Svårt att svara på de det är många faktorer som spelar in men troligtvis pga av för dålig signalkvalite om det inte är ett övergående problem.

Har du testat flytta ut antennen provisoriskt?
 
Ska försöka det igen med en extern antenn. Köpte en på Kjell i går som jag var på väg att lämna igen men får försöka ännu en gång. Irriterande när signalstyrkan är så pass hög som den är. Skärmdump av modemenhetens status som visar hög signalstyrka och olika kommunikationsparametrar.
 
Får felmeddelande om att "modemet är upptaget" när jag försöker skicka test SMS.
 
H
Hej,

Efter några oförutsedda utgifter med nya huset så har det äntligen blivit dags att beställa larmet.
Jag har tänkt mig följande uppsättning:

1 st. Centralapparat SPC 5320-3.1 - Vanderbilt
1 st. Larmsändare SPCN320 GSM/GPRS SPC Vanderbilt
1 st. Ackumulator 12V 7.0 Ah 3-5 år - Övriga
1 st. Manöverpanel SPCK521 - Vanderbilt
2 st. Siren inomhus SP 203 - Vanderbilt
6 st. Kombidetektor IR/MV Blue Line G2 12m - Bosch
3 st. Magnetkontakt MK-4400 - Vanderbilt
3 st. Rökdetektor DP721RTA - UTC
3 st. Sockel till 700-Serien - UTC
1 st. Siren utomhus TL-30L blixt
1 st. Ackumulator 12V 1.2 Ah 6-9 år - Övriga

Jag har några funderingar som jag hoppas kunna få svar på:
  1. CA. Jag har ett förråd och en stuga på tomten som jag eventuellt tänker sätta in IR/MW deckare i och kanske en MAP i stugan beroende på vilka planer som förverkligas. Kan det räcka med en 4xxx variant eller gör jag mig en otjänst för framtida expandering av systemet?
  2. MAP. Ni som har 521 varianten, fungerar den bra nu? Tycker den gör sig bättre utseendemässigt än 421 men om den inte är 100 % stabil så kommer det bli många suckar från övriga i hushållet om det strular.
  3. Deckare. Hört mycket bra om Bosch men ser att Vanderbilts egna är lite billigare och verkar se hyffsat diskreta ut. Någon som har erfarenheter av båda?
  4. Kabel. Vilken kabel ska jag använda? Det mesta kommer tyvärr dras utanpåliggande så jag vill ha en så diskret kabel som möjligt.
  5. Smart-hem integration. Har en Tellstick Znet Lite och vill kunna trigga scenarion baserat på larmstatus och händelser. Vad fungerar och vad är kostnaden i så fall?
Tack på förhand!
 
  • Planritning över hemlarmssystem med positioner för IR-detektorer, magnetkontakter, sirener och rökdetektorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Vanlig vit 4x1x0,5 EKKX är väl det billigaste alternativet. Även vanlig nätverkskabel kan vara ett alternativ. Brukar vara tjockare och styvare att arbeta med.
5. Det har gjorts några avancerade integrationsfunktioner med SPC, mha en gateway (Lundix?). Vet bara vad jag läst här på forumet.
Annars är det enkelt att hänga på passande sändare på någon utgång i centralen och skicka info till din Tellstick.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hellplant
  • Laddar…
RilleRock
H Hellplant skrev:
Hej,

Efter några oförutsedda utgifter med nya huset så har det äntligen blivit dags att beställa larmet.
Jag har tänkt mig följande uppsättning:

1 st. Centralapparat SPC 5320-3.1 - Vanderbilt
1 st. Larmsändare SPCN320 GSM/GPRS SPC Vanderbilt
1 st. Ackumulator 12V 7.0 Ah 3-5 år - Övriga
1 st. Manöverpanel SPCK521 - Vanderbilt
2 st. Siren inomhus SP 203 - Vanderbilt
6 st. Kombidetektor IR/MV Blue Line G2 12m - Bosch
3 st. Magnetkontakt MK-4400 - Vanderbilt
3 st. Rökdetektor DP721RTA - UTC
3 st. Sockel till 700-Serien - UTC
1 st. Siren utomhus TL-30L blixt
1 st. Ackumulator 12V 1.2 Ah 6-9 år - Övriga

Jag har några funderingar som jag hoppas kunna få svar på:
  1. CA. Jag har ett förråd och en stuga på tomten som jag eventuellt tänker sätta in IR/MW deckare i och kanske en MAP i stugan beroende på vilka planer som förverkligas. Kan det räcka med en 4xxx variant eller gör jag mig en otjänst för framtida expandering av systemet?
  2. MAP. Ni som har 521 varianten, fungerar den bra nu? Tycker den gör sig bättre utseendemässigt än 421 men om den inte är 100 % stabil så kommer det bli många suckar från övriga i hushållet om det strular.
  3. Deckare. Hört mycket bra om Bosch men ser att Vanderbilts egna är lite billigare och verkar se hyffsat diskreta ut. Någon som har erfarenheter av båda?
  4. Kabel. Vilken kabel ska jag använda? Det mesta kommer tyvärr dras utanpåliggande så jag vill ha en så diskret kabel som möjligt.
  5. Smart-hem integration. Har en Tellstick Znet Lite och vill kunna trigga scenarion baserat på larmstatus och händelser. Vad fungerar och vad är kostnaden i så fall?
Tack på förhand!
1. Nej inte om 4320 specen räcker.
2. Kan bli bättre som allt annat med touch bör.
3. Vart mycket problem med pdm och Magic enkel PIR. Enligt kollegor i branschen skall den batchen vara borta.
Ja föredrar Bosch men sätter mycket Magic kombi och de håller måttet.

Förresten du saknar 1st E652.

Kör själv en nexa ingångsmodul från spc till tellstick och det funkar klockrent sen ett antal år tillbaka.
 
  • Gilla
Rower och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.