Grymt hus. Häftigt med synliga betonggolv. Vad ska du behandla golven med?
 
B byggolle skrev:
Grymt hus. Häftigt med synliga betonggolv. Vad ska du behandla golven med?
Tack!
Vad jag förstår det som så ska en vax poleras ner i betongen men jag har folk som kan detta som jag hyr maskinerna av så kollar upp detta mer noga när det är mer aktuellt.
Man får ta lite ett moment i taget när man bygger själv för annars blir det för jobbigt :)
 
Hemma gjord armeringskorg. Ikväll ska balken gjutas och stolpen låsas i rätt läge.
 
  • Hemmagjord armeringskorg i en grund med skog i bakgrunden, redo för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringskorg placerad ovanpå vit byggelement med trästöttor i bakgrunden före gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Grymt bygge (y)gillar pelarna i entren,man ska inte vara blyg:cool:
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Racing Racing skrev:
Grymt bygge (y)gillar pelarna i entren,man ska inte vara blyg:cool:
Det ska kännas att man kommer in i romar riket
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
jonastroms
T Toddep skrev:
Grund arbetet är i full gång.
S100 cellplast inuti och s200 kant element blev det.
Hur mycket har du fått punga ut vid det här laget?
 
jonastroms
Blev riktigt fint bygge grattis, kul att kunna följa med och se hur det byggs upp bit för bit bra foton. Klockren entrée håller med föregående talar påminner om såna romerska bågar :) Det känns stabilt byggt och kommer stå pall några ett lite högre skalv. Men hoppas inte. Snyggt!. :ok:
 
  • Gilla
Sia83 och 1 till
  • Laddar…
Häftigt bygge, blir riktigt fint med stenhus! Dela gärna med er av er budget om ni kan.

MVH
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Riktigt fint bygge!! Jätteroligt att du vill dela med dig.(y):ok::ok:
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Lite foton ifrån kvällens gjutning

Budget ja. Det är en bra fråga och var man kommer sluta är så svärt att säga för det dyker alltid upp kostnader som man inte hade en tanke på men målet är att bygga för under 3 miljoner och då menar jag inkl tomten och allt utom anlägga trädgården.

Nu är man väl uppe i ca 1 miljon och då är det inkl tomten som kostade 500.000kr
Man sparar massor av pengar att bygga själv iaf fast det tar tid och kräver typ allt av en om det ska hända något.
 
  • Gjutning av betong i grunden för ett byggprojekt med vita byggblock och trästöttor runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjuten betong mellan isolerade betongblock vid husbygge under en klar kväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten betongplatta med armeringsjärn, omgiven av isoleringsblock på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säckar med grov betong för hemmagjutning staplade på en pall outdoor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Det som man tysslar med nu är hammarbandet. Bilder kommer inom kort.

Bilder på takstolarna och konstruktionen kan man väl bjuda på.

Gratis reklam till Nässjö takstols fabrik
 
  • Takstolar staplade på varandra på en byggarbetsplats med byggmaterial och skyddsplast på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplade träbjälkar med metallbeslag, förmodligen takstolar, på pallar vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en takstolskonstruktion ovanpå en byggnad, från Nässjö takstolsfabrik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trave med nya träbjälkar från Nässjö takstolsfabrik på en byggplats, redo för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
En riktig härlig tråd att läsa igenom med morgonkaffet. Riktigt bra jobb! Häftigt att göra det mesta själv. Hur har det varit att själv synca alla moment som röris, el (?), gjutning osv?
Jag går själv i tankarna att bygga med just Ytong, det verkar just så smidigt.

Jag uppfattade inte riktigt tidsrymden men jag förstod det som att du byggt ungefär kvällar och helger mestadels ensammen? Hur lång tid tog det att få upp stommen till huset?
 
G Grim Pedersen skrev:
En riktig härlig tråd att läsa igenom med morgonkaffet. Riktigt bra jobb! Häftigt att göra det mesta själv. Hur har det varit att själv synca alla moment som röris, el (?), gjutning osv?
Jag går själv i tankarna att bygga med just Ytong, det verkar just så smidigt.

Jag uppfattade inte riktigt tidsrymden men jag förstod det som att du byggt ungefär kvällar och helger mestadels ensammen? Hur lång tid tog det att få upp stommen till huset?
Man tackar så mycket. Jag jobbar mellan 7och4 måndag till fredag på mitt vanliga jobb sen blir det att fortsätta till närmare kl10 om kvällarna.
Jag jobbade iväg och va då ledig om fredagarna när jag höll på med grunden så jag bokade in rörmokaren 3 fredag i rad så hjälpte jag honom mäta ut avlopp mm så allt verkligen kommer som jag vill för är massa olika demensioner på blocken så inte lätt för honom att då det rätt och i slutändan blir ju allt mina bekymmer så lika bra att försöka ha koll på allt men samtidigt kul att känna sitt hus ifrån grunden.
Elektrikern har bara kopplat byggström sen har jag gjort det lilla elarbetet i grunden själv med att koppla på inkommande i gatan in till var fasad mätare skåpet ska stå och fiber in i rätt vägg.
Drog ocksä tomrör till köks ö för finns ju ingen chans att fixa el där sen.

Jag började med grunden i april typ har jag för mig men startade tråden precis så lade ut massa bilder på samma gång men allt som läggs upp nu är nutid :)
Stommen limmade jag upp med lite hjälp imellanåt på ca 2 månader men mestadels av jobbat kommer vid balk höjden då det blir massa att kluva och jag har som sagt gjort allt med handsåg ;)

Om det är smidigt med ytong kan jag väl hålla med om men ändå massa jobb för man behöver slipa av topparna i nästan alla skift för att det ska gå ihop fint men sen vill jag ha det extra bra också så säkert många som inte slipar av så mkt.
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Man tackar så mycket. Jag jobbar mellan 7och4 måndag till fredag på mitt vanliga jobb sen blir det att fortsätta till närmare kl10 om kvällarna.
Jag jobbade iväg och va då ledig om fredagarna när jag höll på med grunden så jag bokade in rörmokaren 3 fredag i rad så hjälpte jag honom mäta ut avlopp mm så allt verkligen kommer som jag vill för är massa olika demensioner på blocken så inte lätt för honom att då det rätt och i slutändan blir ju allt mina bekymmer så lika bra att försöka ha koll på allt men samtidigt kul att känna sitt hus ifrån grunden.
Elektrikern har bara kopplat byggström sen har jag gjort det lilla elarbetet i grunden själv med att koppla på inkommande i gatan in till var fasad mätare skåpet ska stå och fiber in i rätt vägg.
Drog ocksä tomrör till köks ö för finns ju ingen chans att fixa el där sen.

Jag började med grunden i april typ har jag för mig men startade tråden precis så lade ut massa bilder på samma gång men allt som läggs upp nu är nutid :)
Stommen limmade jag upp med lite hjälp imellanåt på ca 2 månader men mestadels av jobbat kommer vid balk höjden då det blir massa att kluva och jag har som sagt gjort allt med handsåg ;)

Om det är smidigt med ytong kan jag väl hålla med om men ändå massa jobb för man behöver slipa av topparna i nästan alla skift för att det ska gå ihop fint men sen vill jag ha det extra bra också så säkert många som inte slipar av så mkt.
Jasså, man behöver alltså slipa så pass? Inte något man ser på klippen men det är ju klart, är det 1 mm limfog så måste man ju se till att det är jämnt!

Du har ju endel rätt långa balkar ser man också, vid alla långa öppningar. Måste man ha sådär grova stålbalkar eller räcker det med armering å betong? När jag ser videos etc så verkar det räcka med armeringspinnar/stolpar!
 
Häftigt bygge! Jag bor ”neråt gatan” på nr 5 och brukar gå förbi och kika hur det går för dig. Har byggt två nya hus men båda gångerna så har jag lejt bort arbetena så jag beundrar alla som är modiga/dumdristiga nog att bygga själva!!

Ska stanna och prata med dig någon dag när du inte ser alltför upptagen ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.