Mikael_L
Fint.
Om du nu är noga och försiktig (dvs skydda och isolera i nödig omfattning) så kan du koppla ur två element i taget, en av de vita trådarna nere, sen den röda resp svarta uppe, och kolla om det är ett element ensamt som skjuter säkringen.

edit:
Det verkar vara ett element till där på höger sida, bakifrån sett.
 
  • Gilla
larfar
  • Laddar…
Såg ut att vara brända anslutningar, längst ner på din bild?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Anslutningskontakten är bränd. Syns om man zoomar in
 
Det behöver ju fixas, Passa på och resistansmät värmeelementen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis, resistansmät alla element med en gång. Det är nog är nog det första att göra.

Det hade varit guld om du haft tillgång till en megger, ifall det är överslag först vid högre spänning.
 
Allt verkar fungera igen:D
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bytte du de brända anslutningarna? I hylsan på den vita tåten ser flatstiftet från plinten ut att ha följt med.
 
Ja har den funkat i 11år utan att säkringen flyger, 16A kräver den med med precis alla plattor/ugn på max, vilket aldrig händer, precis som energibolaget bygger sitt nät.

Kör med ”samma” säkring, hoppas den funkar i några år till nu..
 
Ja, anslutningen är nu utbytt mot nytt. Tesen är dåligt monterad anslutning som ändå var bra nog att hålla i 11 år
 
Det låter konstigt om en bränd anslutning skulle ge kortslutning mellan polerna. Däremot ser det ut som isoleringen är skadad på en av trådarna till elementet mitt på högra sidan i bilden. Den ser ut att ha legat mot den andra anslutningen till det elementet. Det skulle stämma bättre med symptomen.
 
Inget jag märkte irl. Nu är ugnen återmonterad. Återkommer symptomen ska jag kolla det igen
 
Återkoppling och nytt problem.
Ugnen har alltså fungerat fint sedan den fixades, men här om dagen uppstod ett nytt problem.

Ungen slog JFB + säkringen.
Jag återställde och satte på ungen igen. Nu fungerar den så där.
Vanlig under och övervärme fungerar hu bra som helst. Inga problem där.
Slår jag på varmluftsfunktionen, så hör jag fläkten gå igång, men ugnen blir inte varm. Inget övrigt indikerar fel.

JFB eller säkring har inte utlösts igen.

Ska öppna och kolla i helgen, men finns där några tankar redan nu?
 
Huvudsäkring?
 
Har jag inte kollat, men inte märkt något knas i övrigt.
 
A
Typiskt fel på varmluftselementet
Ta loss så ser du det.
Bara att byts
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.