Som vi alla vet är det extremt torrt i naturen. Skogen är eldfängd som krut och bränderna förstör tusentals hektar skog och förstör folks hem och lösöre och störtar säkerligen i många fall ägarna i fattigdom. Även om folk vill tro att försäkringarna täcker allt så gör de sällan det.
Brandkårerna saknar resurser och bränderna sprider sig och blir fler.

Höskörden/ensilageskörden är katastrofalt dålig och har nästan uteblivit på en del håll. Sädesskörden blir knappast något vidare den heller. Grundvattnet är extremt lågt på många håll och på vissa ställen finns det inte ens dricksvatten så det räcker åt folk och fä. Slakterierna är överbokade när bönder tvingas slakta sina djur i brist på foder. Risken är stor att det blir först överskott och dumpade priser på kött och sedan brist på inhemska matvaror när bönder som redan är pressade av dumpade producentpriser inte kommer på fötter igen efter att ha tvingats slakta.

Kort sagt. Lägen är mycket allvarligt redan nu och för många enskilda håller det faktiskt på att gå käpprätt åt helvete.

Nu tycker jag att vi behöver en tråd där vi dels tar emot lägesrapporter från byggahusare som har oturen att bo i hårt drabbade områden och dels kläcker ideer för hur man som vanlig medborgare kan hjälpa till och dra sitt strå till stacken.

Mina tips på hur man kan spara vatten är.
-Låt bli att vattna gräsmattan
-Diska inte under rinnande kran
-Ta vara på andrasköljningsvattnet från tvättmaskinen och sköljvattnet från diskbänken och vattna icke ätbara växter med det.

Mina tips på hur man kan minska skogsbrandsrisken är:
-Plocka glassplitter och flaskor
-Grilla inte utomhus förutom i brandsäkra grillar hemmavid med trädgårdsslangen nära till hands
-Om ni ser någonting som liknar rök eller eld i skogen gå och se efter vad det är och ring brandkåren om det brinner. Om man har tur kan man släcka en brandunge med en lövruska eller med en spade men tio minuter senare har den vuxit och går knappt att släcka med brandkår och motorspruta.
-Kapa inte med vinkelslipmaskin och svetsa inte utomhus. Var försiktiga med varmluftspistol och speedheater. Ha en rejäl brandsläckare och några vattenhinkar i närheten om ni måste arbeta med maskiner bland stenar som kan ge gnistor.
-Släng den svenska försiktigheten åt helvete och säg till på skarpen då ni ser folk som grillar eller eldar oförsiktigt.

Fler ideer?
 
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
galento
Sen är det väldigt skrämmande att det finns idioter som passar på att anlägga bränder
också då man hittat cigarettfimpar ihopbuntade med tändstickor :mad:

Och sen de som skär sönder ensilage balar för bönderna, inte klokt.

Hela den offentliga sektorn borde köpa svenskt kött nu för att stödja bönderna
och inte bara privatpersoner.
 
Offentlig sektor får inte rikta upphandligar så. Det är emot EUs konkurensregler.
 
H heimlaga skrev:
Diska inte under rinnande kran
Denna ovana kan man låta bli även vid andra tider. Det finns t o m folk som sköljer disken innan de sätter den i diskmaskinen.
Tydligen gör vi alltid så som mamma har gjort.
 
galento
D Daniel 109 skrev:
Offentlig sektor får inte rikta upphandligar så. Det är emot EUs konkurensregler.
Ok , tänkte inte på det.
 
Passerade ljusdal på väg hem i måndags:
Utsikt från förarsätet på en disig väg omgiven av träd med en GPS-enhet på instrumentbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker rent generellt att vi i Sverige slösar dricksvatten något helt enormt, eftersom vi varit bortskämda med riklig vattentillgång hittills. Det finns en hel del saker i och kring hemmet där vanligt sjövatten eller avsaltat havsvatten skulle duga lika bra, t.ex vattna trädgården, spola toaletten, ja, kanske även tvätta bilen, diska, duscha eller fylla poolen kanske man inte behöver rent dricksvatten till.

Jag tycker gott att myndigheterna borde inrätta eller iaf underlätta inrättandet av sjövattenanläggningar och enklare avsaltningsanläggningar i Östersjön. Vid nybyggnation och ny VA-ledningsdragning kunde man fundera på att dra in slang för sjövatten till t.ex. toalett, dusch och disk, med omkopplingsmöjlighet mellan denna vattentäkt och vanliga dricksvattnet.
 
Dricksvattnet är i många fall sjövatten. Avsaltat vatten är mycket mer resurskrävande. Din förslag är rent kontraproduktiva.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Att dra in sjövatten till vissa saker i hemmet är ju frågan om hur försvarbart det är för att det råkat vara något år med torr sommar, det kan ju lika väl spöregna de nästkommande 10 somrarna
Att man kunde anordna några ställen där det var lätt att hämta sjövatten eller liknande vore ju dock en bra sak, sen kan man ju fråga sig vad som är mest försvarbart ur miljösynpunkt, ta 1000 liter kommunalt dricksvatten eller köra och hämta de med bil och släp.
 
hsd
D Daniel 109 skrev:
Offentlig sektor får inte rikta upphandligar så. Det är emot EUs konkurensregler.
Här har de beslutat att bara servera svenskt kött i skolor och äldreomsorg
 
Det får de inte göra. Var är här?

Edit: De kan visserlige ställa högre krav på djurskydd än EUkravet. Då blir det svårt för importköttet att klara kravet. Men produktions land får inte kravställas.
 
Jag har egen brunn som inte verkar påverkas så mycket av vattenbristen, men vi väljer ändå att inte använda vatten till pool eller vattnar någonting ute.
 
jonastroms
Det har varit snustorrt gjorde ett test det räcker med en cigarett fimp så tar det sig. Räcker man inte "olyckor" det är ju klanterier men räknar man andra bränder så slår jag vad att en stor del är anlagda. Nån med ont hjärta och en tändare räcker.
 
B b8q skrev:
Jag tycker rent generellt att vi i Sverige slösar dricksvatten något helt enormt, eftersom vi varit bortskämda med riklig vattentillgång hittills. Det finns en hel del saker i och kring hemmet där vanligt sjövatten eller avsaltat havsvatten skulle duga lika bra, t.ex vattna trädgården, spola toaletten, ja, kanske även tvätta bilen, diska, duscha eller fylla poolen kanske man inte behöver rent dricksvatten till.

Jag tycker gott att myndigheterna borde inrätta eller iaf underlätta inrättandet av sjövattenanläggningar och enklare avsaltningsanläggningar i Östersjön. Vid nybyggnation och ny VA-ledningsdragning kunde man fundera på att dra in slang för sjövatten till t.ex. toalett, dusch och disk, med omkopplingsmöjlighet mellan denna vattentäkt och vanliga dricksvattnet.
De största kostander för kommunala VA är inte produktion av dricksvatten utan omhändertagandet av avlopp. Skulle vi tillföra sjö/havsvatten till kretsloppet skulle det kanske störa reningsverken.
Men klart, vi slösar oerhört med dricksvatten, precis som med el.
 
jonastroms
T Thomas_Blekinge skrev:
De största kostander för kommunala VA är inte produktion av dricksvatten utan omhändertagandet av avlopp. Skulle vi tillföra sjö/havsvatten till kretsloppet skulle det kanske störa reningsverken.
Men klart, vi slösar oerhört med dricksvatten, precis som med el.
Vattnet är slut hos grannen brunnen har sinat här får vi ta det försiktigt med allt vatten-hänförligt :) Torrt som bara maken är det också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.