Jag monterade en krok från Dragkrokskungen på en V70 härförleden och mekaniskt var det inga problem och gick hyggligt fort. Problemen började med elsatsen, det var inte helt lätt att hitta lämpliga ställen att tjuva signalerna från (om man vill göra en någorlunda snygg installation). Tog en bra stund att mäta sig fram till vilka ledningar som gick vart. Skulle tipsa om att göra som @fgo föreslår och i första hand se om det finns en modellspecifik elsats att få tag i.

Mvh, Magnus
 
Vi köpte också ifrån bilenochjag, kan rekommendera dom.
Köpte en westfalia med tillhörande fordonspecifik elsats 13-polig (mest för att jag inte vill tappa backsensorerna).

Ber man dom, så skickar dom manualerna i pdf format så kan man gå igenom dom innan också.

Allt står i förrådet i väntan på varmare grader ute. Och såhär på förhand känns det som att dra fram elsatsen och koppla in den är det som kommer ta längst tid, men vi får se :)
 
Sådär, dags att summera lite nu när allt är klart (funkar att köra lagligt iaf).
Montering av själva kroken på vår ocktavia mk2 gick galet lätt. Även att dra fram kabeln till canbusen och säkringsboxen.

Elen var som väntat det som var pilligt, men läser man och gå igenom nog manualen och studerar bilderna i den, så gick det bra.

Men, vi lyckades inte få så att backsensorna kopplas ur när släpet är inkopplat och backen läggs i.
I vår bil så har man eftermonterat en morderna stereo med backkamera, så vi fnular på om det kan vara hur man tar backsignalen till stereon som aktiverar kameran.
Om det är det gör att krokens elbox inte får någon sådan signal alls..
 
P
Då kan jag också summera...
Köpte i januari en Westfalia krok från dragkrokslagret med "PDC 13-pol elsats uppgradering" men efter ha sett i monteringsanvisningen att man skulle klämma fast kablaget till kroken på existerande kablar till bakljusen så beställde jag en fordonsspecifik kabelsats från bilenochjag istället. Dom var också billigare och faktiskt även trevligare än dragkrokslagret. Synd att man inte handlade allt därifrån.

Nå ja.. Började med att sätta dit själva kroken. Efter ett antal timmar med att försöka få loss plastdelarna på bilen utan att ta sönder dom så fick jag till slut av alltihop och kunde enkelt montera dig själva kroken. Dock var instruktionen om hur man skulle göra hål i plasten för kroken felaktig så jag har nu ett större hål än vad som behövdes :(
Att dra kabeln från krok och upp i bilen gick enkelt.

Men sen när jag skulle dra kabelsatsen från säkringslådan under ratten och bakåt så fick jag inte loss dessa plast bitar igen. Nu var det ju inte så himla varmt ute i Januari så det har fått ligga till sig tills nu då jag på relativt kort tid kunde med lite mer våld (utan skador) plocka av allt och få dit kabelsatsen enkelt och snyggt. Instruktionerna för kabelsatsen var ganska enkla om man bara tänkte lite och kryssade över det man inte skulle använda. Lämpligt är även att märka upp kablaget innan man monterar så blir det enkelt att paraihop när man väl ligger där halvt under ratten..

Funkar gör det förutom att jag inte har varit på verkstaden än och programmerat om bilen så att den vet om kroken. Dvs baksensorerna stängs inte av när släpet är aktiverat och inte heller visas det något om en lampa på släpet är trasig. Men gissa att det kommer. Kan återkomma

Dock är det så att jag har en PDC-13 pols elsats liggande
Någon som vill köpa för en liten summa?
Universal elkit för släpvagnskoppling med 13-polig kontakt, kablar och modul, oöppnade i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul att höra!
Vad har du för bil? Tänkte om vi också kan behöva åka in o uppgradera mjukvaran för backsensorerna..
 
P
Jag har en Audi A3 dvs samma koncern och kanske även samma elektronik
Jag googlade tidigare och hittade en sida som sa att man måste just göra denna programmering..
 
P TheStills skrev:
Jag har en Audi A3 dvs samma koncern och kanske även samma elektronik
Jag googlade tidigare och hittade en sida som sa att man måste just göra denna programmering..
Tack!
Då kan det vara värt att kolla upp det då
 
Har köpt flera krokar från bilen och jag, trevliga och bra att göra med.

Jag brukar ”låna” ström från ciggtändaren i bagaget, för att slippa dra genom hela bilen, brukar inte koppla in att den ska slå av backsensorer vid backning av släp, de flesta bilar har en knapp för avstängning av dessa, monterat på några Kia, årsmodell 2015-2017, mycket enkelt.
 
Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut, men kopplar man via cigguttaget så funkar inte t ex varningsblinkers och parkeringsljus när tändningen är avstängd.
 
Jaha? Ändå enkelt val tycker jag
 
P TheStills skrev:
Jag har en Audi A3 dvs samma koncern och kanske även samma elektronik
Jag googlade tidigare och hittade en sida som sa att man måste just göra denna programmering..
Köp dig då en kabel till VCDS från aliexpress så kan du koda in kroken själv....
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Köp dig då en kabel till VCDS från aliexpress så kan du koda in kroken själv....
Eller prata med dragkrokslagrets verkstad i Malmö som gör det för 750 kronor.. ..
 
Dyyyyrt.....
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
Dyyyyrt.....
Enkelt snabbt och bekvämt + får det gjort utan att behöva vänta månader på saker från Kina med tvivelaktig funktion.
 
Dyrt?? Tycker det låter jäkligt billigt, beställer du en ny bil, så tar de ca 12-15000kr för krok plus montage, dyrt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.