D09
Är ju fan till att få det bra :/

Finns dock avslappnande dryck ;)
 
  • Träkonstruktion och verktyg på grus, med cirkelsåg och måttband, under byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en ölburk på en träaltan med utsikt över en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Förstärkte lite :)
 
  • Förstärkta träpelare med metallplattor och bultar monterade på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Ger upp för idag så grannarna får lite lugn och ro med :)

Värdelös kvalité på trallen tyvärr.
 
  • Ofärdig trallkonstruktion på altan med upplagda träbrädor och verktyg, med träd och landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
D09
Några tips kring räcken?

Funderar på att köpa stolskor, ytterst mot sjön göra räcket mer öppet och montera plexi för att behålla utsikten och längs långsida köra vanligt räcke.
 
Vill inte skapa massa extra-arbete för dig, men jag fällde in stolparna på insidan av ytterramen innan jag satte dit frisen. Så jackar man ur för stolparna i frisbrädan. Det blev väldigt bra...

Hur som helst, där du har dina långa stolpar så borde du sätta upp kryss åt båda håll! Alltså först ett kryss utåt från huset (detta kryss styvar upp så din bärlina i väggen där får mindre påkänningar), sen ett kryss som går längs med hus-väggen. Detta styvar upp bra i ledden åt det håll backen lutar. Du kommer märka stor skillnad på konstruktionen om du gör kryss där du har höga stötteben! Kommer bli mycket bättre. Tror inte du behöver några jättedimensioner på virket där. Jag använde 45x28 pinnar. De fungerar som "dragstag" när du gör kryss och då blir även klena dimensioner ganska starka. Men däremot är det viktigt att du försöker montera kryssen "tight". Då fungerar dem bäst.

Ps. självklart är ett uterum trevligt! :) Ds.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Varit på lokala brädgården och kompletterat med trall. Betydligt bättre kvalité :)

Nu byggpaus ovan däck tills jag klurat ut vilka räcken.

Köpte hammarband för att kryssa mellan stolparna. :)
 
  • Nybyggd trall på däck utan räcken med utsikt över sjö, staplar av trallbrädor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D09
En fundering ang glasräcke.

Varför använder man inte glaskasetter?

Hittade 6x1 meter på nätet för några hundralappar. Sedan fräsa ut spår i stolpar.
 
D09
Åker och hämtar kassetterna imorgon.

6 meter glas för 300kr :)

Får bara klura ut hur man bäst tar hem dom på kärran :)
 
Haha, du är lite manisk i dina beslut. Det är kul. Det finns en annan kille här som körde glaskassetter och infrästa spår i stolparna tror jag. Tror inte han körde sex-meterkassetter dock.

Men läs denna tråden. Tror det börjar kring inlägg #59. https://www.byggahus.se/forum/threa...r-det-bara-vatten-oever-huvudet.277085/page-4

Det är "slacker" som bygger en fin stuga ute i omarken!

Kan tänka mig att du kan använda samma teknik i kanterna på glasskivorna. Dock skulle jag (jag gillar att vara lite overkill i dimensioneringen så man vet att det håller) köra åtminstone en, kanske två, stolpar mitt på glaskassetten också. Om vi lotsas att du kör med 70x70 stolpar på kanterna så tar du kanske två st 28x70 brädor och tar på var sida om glaset. Sen fäster du ihop bräderna nedtill i trallen och sen upptill i varandra så blir dem som "nypor" som håller i glaset på vardera sida. Sen på med en stolphatt eller någon annan snygg hatt så det inte syns något speciellt att det är två stycken brädor...

Du finner säkert någon smart klurig lösning :)
 
  • Gilla
Eric Palmer och 1 till
  • Laddar…
D09
T tobbbias skrev:
Haha, du är lite manisk i dina beslut. Det är kul. Det finns en annan kille här som körde glaskassetter och infrästa spår i stolparna tror jag. Tror inte han körde sex-meterkassetter dock.

Men läs denna tråden. Tror det börjar kring inlägg #59. [länk]

Det är "slacker" som bygger en fin stuga ute i omarken!

Kan tänka mig att du kan använda samma teknik i kanterna på glasskivorna. Dock skulle jag (jag gillar att vara lite overkill i dimensioneringen så man vet att det håller) köra åtminstone en, kanske två, stolpar mitt på glaskassetten också. Om vi lotsas att du kör med 70x70 stolpar på kanterna så tar du kanske två st 28x70 brädor och tar på var sida om glaset. Sen fäster du ihop bräderna nedtill i trallen och sen upptill i varandra så blir dem som "nypor" som håller i glaset på vardera sida. Sen på med en stolphatt eller någon annan snygg hatt så det inte syns något speciellt att det är två stycken brädor...

Du finner säkert någon smart klurig lösning :)
Grymt! Tack för länken :)

Kassetterna är 2x1m som tur är ha ha men det hade varit coolt med en hel =P

Tanken är att köra kortsidan glas samt 2 meter upp på långsidan.

Ja, tänker att det behöver klämmas ihop på något sätt. Tror du det funkar att köra en längd på 2 meter om den har ett spår runtom.

Tänker att det kommer vara en öppning mot trallen. Kanske 15 cm så man får i fötterna men det får inte bli för högt att det blir farligt för ungar. Och sedan glas exempel 15 cm och upp till 115 och därefter antingen en överliggare eller mellanrum och sedan överliggare.
 
Kort respons: ska du ska följa byggnormer så får det Max vara 10 cm öppning nedtill. Så håll dig till det så kan ingen potentiell köpare i framtiden bli sur för att glipan var för stor. Resten om hur mycket extra infästning glaset behöver märker du nog när du håller i kassetten. Är det säkerhetsglas och laminerat? Hur tjocka är kassetterna?

Spännande iaf :) billigt var det!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
T tobbbias skrev:
Kort respons: ska du ska följa byggnormer så får det Max vara 10 cm öppning nedtill. Så håll dig till det så kan ingen potentiell köpare i framtiden bli sur för att glipan var för stor. Resten om hur mycket extra infästning glaset behöver märker du nog när du håller i kassetten. Är det säkerhetsglas och laminerat? Hur tjocka är kassetterna?

Spännande iaf :) billigt var det!
Grym läsning i tråden ( Slacker ) råkade fastna och glömde av min altan ;)

Kanon. Då får det bli 10 cm :)

Tror glaset är 4mm och total tjocklek på kassetten är 20-25mm

Vet inte om det är laminerat eller säkerhetsglas. :/
 
D09
Kanske något sådant fast med 2 meters glas och infällt i en ram istället för klämkonsoller

Eller så kör man en klämstolpe i mitten också.
 
  • Vit balkongräcke av trä på en uteplats, med utsikt över en gräsmatta och blomrabatter.
D09
Önska mig lycka till ;)
 
  • Byggmaterial inklusive stora glasrutor säkert lastade på en släpkärra redo för transport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Lycka till! :strong:(y)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.