B billy_baver skrev:
Jag förringar inte arkitekten, utan sätter bara byggnadsverket i historiskt sammanhang. Och detta är en av allt att döma en personalbostad, tänkt för minimum två familjer, kanske fyra, alternativt vindsvåningen inredd med hyresrum för exempelvis tillfälligt anställda vid skördekampanjer. Kännetecknande är att du har ingångar från respektive gavel. Namnet "Förvaltarvillan" gissar jag uppkommit av att också någon förvaltare varit inhyst här med sin familj.
Två gavelentréer på en villa från sekelskiftet i denna stil indikerar alltså fyrfamiljsbostad, men i alla avseenden arbetarbostad. Förmodligen jordproletärer.


Rimligt är även att Torben Grut anlitats för att rita den välbelägna statarlängan på höjden med utsikt över äppellundar, Laholmsbukten och Kattegatt, allt i fransk/italiensk villastil. Som ett avbrott mot de kringliggande sommarvillorna och gårdarna som annars dominerar området. Sett ur ett korrekt historiskt sammanhang.


Den mystiska armeringen är troligen till för att hänga diverse verktyg och redskap på. Kanske även fiskenät? Eller statarbarnens nylappde strumpor och träslevar? Spaljé för rosor är under alla omständigheter uteslutet då statarlängor inte utsmyckades med ros. Och detta är en statarlänga.


Hur som, gjorde arkitekturen intryck på mig och föll väl under rubriken Coola arkitektritade hus till salu. Finaste statarlänga jag nånsin sett! Högt i tak också.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
:crysmile:
 
Fiskenät tror jag inte på. Inte på en äppelodling. Fråga Brolins! ;)
 
B billy_baver skrev:
Fiskenät tror jag inte på. Inte på en äppelodling. Fråga Brolins! ;)
Inte det. Men jag tänker att de stackars statarna kanske ville hjälpa fiskarna nere i hamnen i utbyte mot nån salt sill eller så. Måste ju varit tämligen påvert där uppe på höjden. Nu när dom ändå hade så mkt plats och dessutom redskapshängare längs nästan hela fasaden så kunde de säkert hjälpa till :)

Tur vi nådde slutsatsen att det inte var en spaljé, för då hade det nog blivit ett väldans liv om fiskargubbarna lunkat upp för kullen och hängt näten över förvaltarens rosor.
 
Det låter som att du försöker vara ironisk.
 
K K-S-L skrev:
Finaste statarlänga jag nånsin sett!
Statare var väldigt fattiga lantarbetare och detta huset har ingenting med statare att göra. Det kan ändå ha varit en bostad för anställda på ett gods eller större gård, utan att man för den skull behöver tala om de som hade det allra sämst ställt.
Den kallas för förvaltarbostaden så det borde kanske ge en ledning till status på familjerna som bodde där.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Statare var väldigt fattiga lantarbetare och detta huset har ingenting med statare att göra. Det kan ändå ha varit en bostad för anställda på ett gods eller större gård, utan att man för den skull behöver tala om de som hade det allra sämst ställt.
Den kallas för förvaltarbostaden så det borde kanske ge en ledning till status på familjerna som bodde där.

Mitt inlägg var, för alla som inte förstod det, ironiskt med viss nyans av humor och refererade till Billy_bavers skrift ”Varför skulle man bry sig om att låta rosor växa över en statarlänga?” ang fasadarmeringens funktion.

Naturligtvis är huset ingen gammal statarlänga.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Röd träbyggnad av Torben Grut, tidigt 1900-tal, med vitkantade fönster och dörrar, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna byggnad är en arbetarbostad enligt ritning av - arkitekt Torben Grut. Han har nämligen anlitats på andra ställen för att rita just arbetarbostäder. Exempelvis dessa längor från tidigt 1900-tal vid Vallviks bruk i nuvarande Söderhamns kommun. Detta är, alltså, inget jag griper ur tomma luften. Grut ska berömmas för att han i dessa uppdrag ansträngde sig i trevlig estetik också i dessa människors enkla hem. Så mycket det nu kunde vara värt.

Med statare var det på det sättet, att de fick större delen av sin lön in natura från jordbruket där de arbetade. De efterfrågade ingen bostad på öppen marknad, utan hänvisades till de tjänstebostäder arbetsgivaren upplät i direkt anslutning till jordbruket. Liknande arrangemang var vanliga för arbetare i alla branscher. Bostädernas standard varierade, men de slets fort. Personalomsättningen var stor.

Kan tilläggas att längan som nu är till salu ligger på en egendom, som tillkom efter skiftet av Smågårds by. Förutom äppelodling investerade ägarna i en liten ättiksfabrik. Och gården fungerade – alltså som redan nämnts – som ägarnas fritidsnöje. Det är alltså en lång och mångfacetterad historia, som inte bara "för tankarna till Provance", utan också inbjuder vetgiriga människor till följdfrågor.
 
  • Gilla
K-S-L
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
[bild]
Denna byggnad är en arbetarbostad enligt ritning av - arkitekt Torben Grut. Han har nämligen anlitats på andra ställen för att rita just arbetarbostäder. Exempelvis dessa längor från tidigt 1900-tal vid Vallviks bruk i nuvarande Söderhamns kommun. Detta är, alltså, inget jag griper ur tomma luften. Grut ska berömmas för att han i dessa uppdrag ansträngde sig i trevlig estetik också i dessa människors enkla hem. Så mycket det nu kunde vara värt.

Med statare var det på det sättet, att de fick större delen av sin lön in natura från jordbruket där de arbetade. De efterfrågade ingen bostad på öppen marknad, utan hänvisades till de tjänstebostäder arbetsgivaren upplät i direkt anslutning till jordbruket. Liknande arrangemang var vanliga för arbetare i alla branscher. Bostädernas standard varierade, men de slets fort. Personalomsättningen var stor.

Kan tilläggas att längan som nu är till salu ligger på en egendom, som tillkom efter skiftet av Smågårds by. Förutom äppelodling investerade ägarna i en liten ättiksfabrik. Och gården fungerade – alltså som redan nämnts – som ägarnas fritidsnöje. Det är alltså en lång och mångfacetterad historia, som inte bara "för tankarna till Provance", utan också inbjuder vetgiriga människor till följdfrågor.
Mycket bra kommentar!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det inte helt enkelt spaljéfästen för fruktträd. Om det var förvaltarbostaden skulle jag tänka mig att de finaste frukterna där för att visa hur duktiga de är och ha koll.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
Är det inte helt enkelt spaljéfästen för fruktträd. Om det var förvaltarbostaden skulle jag tänka mig att de finaste frukterna där för att visa hur duktiga de är och ha koll.
Ingen dum idé.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
[bild]
Denna byggnad är en arbetarbostad enligt ritning av - arkitekt Torben Grut. Han har nämligen anlitats på andra ställen för att rita just arbetarbostäder. Exempelvis dessa längor från tidigt 1900-tal vid Vallviks bruk i nuvarande Söderhamns kommun. Detta är, alltså, inget jag griper ur tomma luften. Grut ska berömmas för att han i dessa uppdrag ansträngde sig i trevlig estetik också i dessa människors enkla hem. Så mycket det nu kunde vara värt.

Med statare var det på det sättet, att de fick större delen av sin lön in natura från jordbruket där de arbetade. De efterfrågade ingen bostad på öppen marknad, utan hänvisades till de tjänstebostäder arbetsgivaren upplät i direkt anslutning till jordbruket. Liknande arrangemang var vanliga för arbetare i alla branscher. Bostädernas standard varierade, men de slets fort. Personalomsättningen var stor.

Kan tilläggas att längan som nu är till salu ligger på en egendom, som tillkom efter skiftet av Smågårds by. Förutom äppelodling investerade ägarna i en liten ättiksfabrik. Och gården fungerade – alltså som redan nämnts – som ägarnas fritidsnöje. Det är alltså en lång och mångfacetterad historia, som inte bara "för tankarna till Provance", utan också inbjuder vetgiriga människor till följdfrågor.
Men för att förtydliga så menade väl du på att det aktuella huset i Kattvik var ämnat som arbetarbostad, åtminstone initialt? Eller statarlänga som du skrev.


Huset i Vallviks bruk är förvisso väldigt elegant i förhållande till andra arbetarbostäder, men det står ju inte i paritet till huset i Kattvik. Varesig estetiskt eller gällande materialval.


Och eftersom huset då visade sig vara nåt slags sommarnöje till gårdsägaren bör det väl inte vara helt orimligt att armeringen kan ha fungerat som till exempel spaljé för rosor eller annan dekorativ växtlighet, fruktträd eller liknande? Vilket du ansåg vara helt orimligt på den enligt dig mer kasernsliknande statarlängan.


Ja, det inbjuder absolut till följdfrågor bortom mäklarklyschor. Även om huset i Kattvik faktiskt för tankarna till Provence, vilket förmodligen även var Torbens absoluta avsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.