hsd
Släpp inte efter något, sen kommer krav på dolda fel och andra påståenden
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Har i dagsläget helt ignorerat deras senaste svar. Lagt in dem som skräp post. Kollade iaf förut och inget nytt mejl. Har fått svar från en sida på nätet där juridik studerande svarar på frågor gratis. Hade tur och kom med. Var en del snåriga grejer med men i princip finns det inga lagar om flyttstäd alls. Bara rekomendationer och det man skrivit in i köpe avtalet. Sen kan det falla under nån annan lag som används vid köp av varor men.. Har oxå hört från en kompis som har en kompis ....som jobbar på en advokat firma ( japp många som är involverade ) som hade frågat sin arbetsgivare om detta och han hade sagt att norske karln skulle lycka till för det finns inget att hämta i detta. Tack allihop för sparkar i ändan och glada ( för det mesta ) tillrop.Förstår att en del ställer sig frågan hur det egentligen var med städningen men frågan är ju egentligen om de har rätt till ersättning till ngt utan att ha klagat till mej först. Jag tror tom hon frågade mej hur jag skulle göra med städningen första gången vi träffades när de hade bestämt sig för mitt hus. Tyvärr sa jag nog redan då att jag skulle städa själv. Tycker inte om att lämna bort och betala för sådant man kan göra själv..Oj vad jag ångrar mej. Men som de skrev..resten av huset var bra städat.
 
  • Gilla
maximm och 5 till
  • Laddar…
Bra att du nu kan släppa denna dåliga norgehistoria och njut nu av din semester.
Och jag tycker det är bra att du städade själv, många får problem med flyttstädningsfirmor dom slarvar otroligt mycket.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Släpp inte efter något, sen kommer krav på dolda fel och andra påståenden
Dolda fel kommer de ingenstans med för jag har Anticimex dolda fel besiktning. Kostade ju " bara " 24500 tror jag det var. Så där får de isf kontakta Anticimex. Men nej jag tänker inte ge dem ngt. Isf bara om jag blir ålagd att betala i en typ rättegång.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Skummat igenom tråden.
Några observationer

Eftersom du gång på gång vill älta städningen trots att alla säger att du inte behöver oroa dig tyder på att du förmodligen precis som norskarna säger har städat dåligt.
Och att du nu i efterhand sitter och ältar här för att få bekräftelse på att du har gjort rätt

Sen att bli "kränkt" över att någon påtalar att något är dåligt gjort....ja vad ska man säga.
Kanske ett tecken i tiden där folk knappt kan gå utanför ytterdörren innan dom är kränkta av än det ena än det andra.
Förresten tänkte du på att köparen också kunde bli "kränkt" av svarsbrevet full med svordommar som mäklaren klokt nog hindrade dig från att skicka

Som någon annan skrev ta av dig offerkoftan häng in den i garderoben och njut av sommarvärmen
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas' och 4 till
  • Laddar…
F
J Jocke Best skrev:
Japp, hundra säker. Sök på tingsrätt och småmål. De kan aldrig tvinga dig att betala mer än de 15000. Skulle du däremot fått tex en räkning på 50000 så hade du kunnat åka på mycket mer då jurister kostar pengar för förloraren. Men med dessa pengar kommer typ en notarie med lägre kompetens sköta det mesta och försöka få fram en jämkning. Men jag instämmer med övriga, det kommer ändå inte leda till något. Om de går till rätten kommer de ändå få rådet att lägga ner. Alltså inget att oroa sig för.
Typ 50 då.. Det är ett halvt prisbasbelopp och inget annat.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Skummat igenom tråden.
Några observationer

Eftersom du gång på gång vill älta städningen trots att alla säger att du inte behöver oroa dig tyder på att du förmodligen precis som norskarna säger har städat dåligt.
Nej det är en slutsats som inte är grundad på observationer och som helt saknar faktagrund. Det är vad du själv tror och man bör ifrågasätta logiken bakom den högst subjektiva uppfattningen.
 
  • Gilla
husdrommaren och 8 till
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Typ 50 då.. Det är ett halvt prisbasbelopp och inget annat.
Ja rätt ska vara rätt, det är halva pbb, alltså 22400 som är den magiska gränsen.
 
Om man skall vara petig, så blir det även vid ett småmål en del extra kostnader, som man kan åka på att betala som förlorare (men nu är det inte aktuellt i det här fallet, finns inte en chans att köparen skall får rätt). Dels själva rättegångskostnaden, som handlar om några hundra, eller möjligen en tusenlapp. Men även vid småmål så har du rätt att konsultera en advokat i en eller två timmar (?), den kostnaden får då motparten betala om du vinner målet.

Så jag gissar att även ett småmål kan kosta ett par tusen för förloraren.

När det gäller 15 000 så är det ju absolut värt risken, men skulle man hamna i ett mål som gäller några hundra, så kanske man bör vara 200% säker på att vinna, om man väljer att inte försöka förlikas.
 
  • Gilla
tinatorn23 och 1 till
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Om man skall vara petig, så blir det även vid ett småmål en del extra kostnader, som man kan åka på att betala som förlorare (men nu är det inte aktuellt i det här fallet, finns inte en chans att köparen skall får rätt). Dels själva rättegångskostnaden, som handlar om några hundra, eller möjligen en tusenlapp. Men även vid småmål så har du rätt att konsultera en advokat i en eller två timmar (?), den kostnaden får då motparten betala om du vinner målet.

Så jag gissar att även ett småmål kan kosta ett par tusen för förloraren.

När det gäller 15 000 så är det ju absolut värt risken, men skulle man hamna i ett mål som gäller några hundra, så kanske man bör vara 200% säker på att vinna, om man väljer att inte försöka förlikas.
Försöka förlikas... tingsrätten är ku i princip beredda att göra vad som helst för att få till en förlikning, även om det är straffspark mot öppet mål. Man får ju i princip stå på sig för att få till en riktig förhandling.

En kamrat drev ett småmål och torskade och fick slanta. Om jag inte minns fel så kostade det honom totalt 3400kr och han tyckte det var värt varenda krona.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
R
Tror de flesta underskattar hur noga man skall städa vid en flytt. Inte ovanligt att folk missar taket i köket, köksfläkten samt flex röret upp. Bakom gallrena för ventilation.

En veckas jobb är det minst för en person.
 
  • Gilla
tinatorn23 och 2 till
  • Laddar…
T tinatorn23 skrev:
Dolda fel kommer de ingenstans med för jag har Anticimex dolda fel besiktning. Kostade ju " bara " 24500 tror jag det var. Så där får de isf kontakta Anticimex. Men nej jag tänker inte ge dem ngt. Isf bara om jag blir ålagd att betala i en typ rättegång.
Här har du troligen fel. Om dem vill hävda dolda fel på något sätt kommer dom i första hand vända sig till dig som är deras kontraktspartner. Du i din tur kan försöka få hjälp av Anticimex med köparna har inget med Anticimex att göra.
 
Bilder? Finns det,
I dagens digitala samhälle gäller väl att "utan bilder har det inte hänt!"?
Utan bilder är det bara "tyckande"
(och kanske, ett försök att mjölka säljaren..)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Skummat igenom tråden.
Några observationer

Eftersom du gång på gång vill älta städningen trots att alla säger att du inte behöver oroa dig tyder på att du förmodligen precis som norskarna säger har städat dåligt.
Så behöver det inte alls vara. Jag skulle nog älta det precis som TS, och bara vid tanken nu är jag orolig att någon köpare av våra tidigare bostäder skulle vara missnöjd. Senast köpte vi flyttstäd, men jag kollade aldrig efteråt att det såg ok ut. Lägenheten innan det höll jag på med själv i två veckor, men lik förbannat kan jag komma på att något kanske inte var perfekt utfört. Dock inga klagomål. Själv städade jag av en del grejer direkt vid inflytt nu senast trots att det var flyttstäd från firma. Man kan alltid hitta något. Jag hittar alltid fel på hotellstädningen t.ex., brukar dock inte alltid klaga.
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Det blir ju mera en definitionsfråga. som säljare skickar du bara allt vidare till ditt förs. bolag. De går in som ditt ombud. Och så fort du klargjort för köparna att du har ett juridiskt ombud, så skall all kommunikation gå mot ombudet.

Sedan är det en annan sak att Anticimex kan komma fram till att det fel köparen klagar på ligger inom något som inte ingår i doldafelsförsäkringen- Den täcker oftast inte fel i El o VVS, som exempel. Då kan kravet komma tillbaka till dig som säljare.
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.