hej hur går jag tillväga då jag ska gjuta nytt betonggolv tror den är byggd på 40 eller 50 talet det är sprucket och ser fördjävlig ut. verkar inte vara så tjock.typ 4 cm har tänkt att dränera kåken och i samma veva byta avloppsrör osv. hur gör jag? :)
 
NJa fast jag blir ju mer eller mindre tvungen till att bila bort hela golvet. ska sätta en ny brunn och rör ut osv.och jag tror inte det finns någon undre betongplatta utan man kommer nog ner till sand eller vad det nu kan vara i marken där. vad händer ifall jag bilar bort golvet? då står ju väggarna på ingenting?

och jag har ett litet probem. i rummet står pannan till huset, den ska bort och ersättas med ett nytt pellets system.men för att kunna gjuta nytt golv så måste ju pannan bort, då står huset utan värme,kylan kommer snart, å det är ju inte bra. :p sen ska jag drenera runt källardelen. och byta vvs rör ut till min tomtgräns. för det är väll bra å göra då man ändå är i farten.
vad börjar jag med? gräva upp rören utanför huset sen bila fram dom i källar golvet å byta å sen ta bort pannan sen gjuta snabbt. å sen in med nytt värmesystem phu!.eller?
 
vänta till våren så går pannbyte smidigare då ingen värme behövs. mer tid för gjutning och annat .... om du kan övervintra i huset som det är nu...
gaia
 
nä det går inte..:) skulle bli på tok för dyrt. olje panna..
 
hur lång tid behövs för en gjutning?
 
Börja med att räkna på vad det tar att bryta upp golv och när du ändå har golvet uppe så se till att byta avloppet och gräv ur lite så du kan isolera. När detta är gjort så är det "bara" att armera och beställa betong. Sedan ska ju betongen brinna minst en månad så då har du lite humm.
 
hur djupt behöver man gräva ur för isolering osv.! finns det ingen sida hur man går till väga? ska det inte vara grus å sånt i botten eller sand?   :)
finns det ingen snabbare betong :p
 
Hur mycke du behöver gräva beror lite på vad du ska använda rummet till. Ska du värma det som et vanligt rumm så är det ju bra om du gräver så du får in iaf. 20 cm isolering sedan betong. Själv gjöt jag bara 7 cm då jag tro att det räcker i det lilla rummet utan belastning. (badrum). Men är det pannrum som bara kommer vara det så kanske det räcker med lite mindre isolering men mer betong.
 
det kommer endast vara pannrum samt lite snickarboa. kanske är klokt att isolera lite ändå.  hur blir det med väggarna ifall jag gräver ur? om plattan nu är 5cm och jag gräver ur för isolering? tar inte väggarna slut? kan man gjuta ändå? :p och ska man gära nått speciellt ifall man har hafft problem med fukt?
 
Väggarna är gjutna först så de står kvar om du inte gräver riktigt djupt. Är du orolig så börja på en lite bit och se. Har du haft fukt problem så löser det sig med typ isodrän eller leca kulor som kapilärbrytande. Själv la jag 20cm isodrän då jag då slapp gräva ur för leca oxå. Och fär ett rent pannrum så räcker det nog med 7.5 cm isodrän så slipper du gräva ur så mycke.
 
sorry men vad är isodrän?! ;D låter perfekt. det kör jag på..
 
En tillverkare av isolering av varianten "tillåta fuktvandring" Kolla deras hemsida som inte är svår att hitta till. ;) http://www.isodran.se/ första gissningen tror jag att jag hittade dit på. 8) Finns andra av samma typ tror de hetar porodrän eller nått.
 
Supertack! :)
 
är isodrän dyrt? vad kan slutnotan på ett rum som är ca 5x5 meter bli med beton armering å allt?
Tänker blanda betongen själv. nån som vet ungefär!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.