Hej, har läst igenom Elsäkerhetspocket och enligt den ser det ut som att jag får lov att installera Plejd själv. Jag har bett mina byggare förbereda alla dosor för Plejd, med storlek och nolla, men offertens om landade i mitt knä för Plejd var närmare 20 lax för 26 enheter och hade hellre löst det billigare själv, några stycken åt gången under året som kommer.

Så, får jag lov att installera det utan att det utgör en fara för hus och familj?
 
  • Gilla
greven72
  • Laddar…
Spontant skulle jag säga nej. Det är bara utbyte av befintliga eluttag och väggbrytare som gemene man får göra själv. Annat ska ske av auktoriserad elinstallatör.
Men har du inte tummen mitt i handen så är montage av dessa prylar i en dosa inte något större problem.
Viktigt är att man lär sig skala ledarna på ett korrekt sätt så att brottyta inte uppstår på kopparkardelerna och att rätt längd av isolering avskalas.
Sedan ska ledarna fästas i enhetens plint på ett fullgott sätt, ev. ska kopplingsklämmor typ Wago användas.
Grejen ska sedan tryckas in i dosan på ett"snyggt sätt" och väggbytare monteras utanpå.
That's it.
 
  • Gilla
Skåningen271 och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

O
M maximm skrev:
Så, får jag lov att installera det utan att det utgör en fara för hus och familj?
Den frågan är fullständigt ologisk. Huruvida du får installera det eller inte ingen som helst bärighet på huruvida det är en fara för hus och familj. Det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra. Som redan påpekats får du inte göra det. Det hindrar dock inte att du ändå kan göra en säker och korrekt installation genom att bryta mot lagen.
 
  • Gilla
Chaly och 8 till
  • Laddar…
Jag har köpt en weidmuller stripax, då vet jag att det blir rätt skalat. Sedan kör jag wago 221 så vet jag att det blir rätt kontakt.
 
  • Gilla
maximm och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Den frågan är fullständigt ologisk. Huruvida du får installera det eller inte ingen som helst bärighet på huruvida det är en fara för hus och familj. Det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra. Som redan påpekats får du inte göra det. Det hindrar dock inte att du ändå kan göra en säker och korrekt installation genom att bryta mot lagen.
Tack, frågan var kanska dumt ställt. Det handlade egentligen om det du nämner, huruvida jag bryter mot lagen genom att själv installera Plejd eller inte. Det var inte tydligt om man fick installera en dosdimmer eller ej, då jag enligt elsäkerhetspocket får lov att installera vanliga brytare själv.
 
  • Gilla
mangeurds
  • Laddar…
Nja, du får lov att byta befintliga brytare och uttag, men ej montera nytt eller byta till dimmer.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Ringde till elsäkerhetsverket och förhörde mig och det var som ni säger inte tillåtet.
Det får bli något för en elektriker, borde inte vara en stor kostnad att installera ett tjog dimmers där det är förberett.
 
Skulle misstänka att det blir ungefär samma slutsumma ändå.

Ta iaf in offert på det lösa arbete först.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle misstänka att det blir ungefär samma slutsumma ändå.

Ta iaf in offert på det lösa arbete först.
Handlar mest om att jag i dagsläget inte har de ca 20kkr som krävs för en komplett installation och önskar skjuta det på framtiden. Tänkte installera ett par stycken och testa i ett halvår, avvakta vad som kommer i form av gateway och krondimmer och sedan bestämma om jag ska satsa på systemet eller något annat. Kanske är en fördel i sig det.
 
Då förstår jag. Var det inte ett nybygge? Fast det kanske inte går in i kalkylen ändå.

Jag tycker själv att plejd är ett osäkert kort än så länge, men snart kommer väl @Leif i Skåne och proklamerar hur bra plejd är ;)

Men att framtidssäkra med fas och nolla till alla dosor låter som ett bra drag. Funkar ju bra oavsett vilken lösning du väljer i slutet.

Edit: Leif hann före :D
 
  • Gilla
Erkilaine och 2 till
  • Laddar…
M maximm skrev:
Ringde till elsäkerhetsverket och förhörde mig och det var som ni säger inte tillåtet.
Det får bli något för en elektriker, borde inte vara en stor kostnad att installera ett tjog dimmers där det är förberett.
Det visar att frågan inte är tydlig och att ESV ger en dagsfärsk tolkning varje gång. Jag har själv fått svar på att det är tillåtet, åtminstone under föregående version av föreskriften. Dock vägrade de ge detaljer. Det är ju definitivt otillåtet om man skulle behöva dra fram nollor etc, och så finns lydelsen "utbyte" i föreskriften.

Så, den viktiga frågan här är om du kan installera utan att väcka denna behörighetsfråga eller orsaka ett försäkringsärende. Det är inte direkt rocket science.
 
  • Gilla
ingo_69 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det visar att frågan inte är tydlig och att ESV ger en dagsfärsk tolkning varje gång. Jag har själv fått svar på att det är tillåtet, åtminstone under föregående version av föreskriften. Dock vägrade de ge detaljer. Det är ju definitivt otillåtet om man skulle behöva dra fram nollor etc, och så finns lydelsen "utbyte" i föreskriften.

Så, den viktiga frågan här är om du kan installera utan att väcka denna behörighetsfråga eller orsaka ett försäkringsärende. Det är inte direkt rocket science.
Ett alternativ kanske kunde vara att installera en plejd tillsammans med en elektriker eller låta någon kontrollera att det är korrekt utfört och sedan installera resten själv. Eller installera flera/alla och låta en elektriker kika på resultatet och godkänna det.

Känner mig inte främmande för att göra enkla elinstallationer själv.
 
Det lär inte funka. Du får inte en elektriker till att bli din personliga besiktningsman som ska gå i god för dina kopplingar.

Är du osäker på hur dessa prylar ska kopplas så låt en fackman göra det.
Annars som sagt, en normalhändig person gör en sådan koppling utan problem. Gör kopplingen, ta bilder och lägg upp på forumet så lär du få besked om vad du har gjort rätt/fel.

Youtube är också fyllt med filmer som visar på ett pedagogiskt sätt hur ex. Z-waveprylar ska kopplas in.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Heh.... Ja, de flesta här på eldelen är rätt flexibla vad gäller det där med behörigheten.

Däremot är de flesta (alla?) otroligt oflexibla med om det är bra gjort och säkert. Lägg upp vetitga bilder och du kan få veta in i minsta detalj om det är väl utfört eller inte.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.