Med risk för att inte vara politisk korrekt ställer jag frågan ändå. Hur gör man en gul gräsmatta grön i dessa tider av torka? Är det bara att vattna en massa eller behöver man göra något annat? Och hur mycket ska man vattna och när på dygnet är det bäst att vattna?

Jag vet att det är bevattningsförbud på många orter och rekommendation från kommunen i vissa andra att spara på vatten och undvika vattna gräsmattan.

Jag har prövat vattna gräsmattan lite grand, typ två kvällar, men jag tycker ändå inte jag ser att gräset blivit märkbart grönare.

Hur gör ni?
 
  • Torr och delvis gul gräsmatta med en grön klippkant och häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En torr gräsmatta med brunaktig gräs och lite gröna fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulnande gräsmatta med några gröna områden, omgiven av häck och träd, med en sparsam gräsbevuxen yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste vattna kopiösa mängder och under lång tid för att det ska ha någon verklig effekt när det gått såhär långt.

Jag har gett upp. Jag tror den återhämtar sig när det väl börjar regna igen.
Torr och delvis brun gräsmatta med enstaka gröna fläckar, träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Se till att vattna mycket så kommer gräsmattan bli grön. Det som redan är gult lär inte bli grönt igen, det behöver växa upp nytt gräs. Att vattna på kvällen är det som rekommenderas till odlingar och det borde vara samma här, då hinner marken och växterna ta upp vattnet innan det avdunstar.
 
Stora mängder vatten är det som gäller, annars kommer den att vara brun, tyvärr. Ska man vattna så är det på kvällen eller tidigt på morronen, vattnar man på dagen går det åt mer då en del dunstar.
 
harry73
Ni får dricksvattnet genom Bolmentunneln, så vattenbrist finns det inte och inte heller bevattningsförbud hos er. Men eventuellt kan användningen bli så stor att man inte hinner producera det. Så är det inte i nuläget.

Jag vet att alla säger att man ska vattna mycket (35mm per gång). För mig känns det helt orimligt att vattna så mycket på sin trädgård. Så funkar det inte heller i naturen (och skulle det regna så mycket, då försvinner det mesta över ytan in i dagvattnet.

Men vattna gärna lite när solen går under. För att undvika att det avdunstar, kan man försöka skapa lite extra skugga. Det kanske funkar med att lägga en presenning på marken.
Jag hade en kajak liggandes på gräsmattan och när jag tog bort den efter några dagar, hade gräset vuxit där. Resten var fortfarande gult
 
Hittills har det gått åt en hel del... dock inte dricksvatten, och inte bara till gräsmattan, utan mycket har gått åt till häckar och planteringar.
 
  • Vattenmätare för trädgårdsanvändning visar total användning av 59566 liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
När det blir så här torrt så tar marken inte emot vattnet, rinner bara på ytan. Jag tycker det funkar bäst att vänja marken med mer vatten och få ner fukten djupare och djupare. Att bara vräka på så som läget är nu kan nog vara meningslöst, beror klart på jordmån med.

Avdunstningen är ca 40% mindre om man vattnar under natten jämfört med dagen i genomsnitt. En solig, blåsig dag är det garanterat mycket mer.

Men frågan var hur få det grönt nu. Grön målarfärg tror jag stenhårt på som en kortsiktig lösning.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tror ni det blir bättre om man tillför näring också?
 
F
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tror ni det blir bättre om man tillför näring också?

Det gäller verkligen att vattna ner granulatet ordentligt då annars riskerar det sista gröna att bli bränt. Men generellt så är det ju inte näringsbrist utan vattenbrist, gräset tar troligtvis inte till sig näring nu ändå. Jag tror det är bättre att invänta regn och låta gräset komma igång igen under sista veckan i Augusti eller nåt sånt och när man ser att det rör på sig igen ger man det en giva NPK.

Jag går på semester vecka 30 och lämnar skriftligt och på ösregn. Det är knappt pengarna tillbaka på det spelet just nu.
 
engs
F fsn skrev:
Men frågan var hur få det grönt nu. Grön målarfärg tror jag stenhårt på som en kortsiktig lösning.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Kör vattenspridaren, den där enkla spridaren som vattnar som ett svagt duggregn, en timme eller två på kvällen. Göd inte nu; vänta en bra bit in i augusti. Som du märkt klarar buxbomen av rejäl torka under lång tid men det är inte fel om även den får lite glädje av gräsmattevattnet. Finns buxbomssjukan i ert område är det än viktigare att hålla buxbomen frisk och på gott humör.

Vi har bevattningsförbud på Österlen. Det gör mig inget att gräsmattan ser ut som en savann. Däremot måste jag ersätta ett hundratal nyplanterade bokplantor som dött. Det är inte kul.
 
Mikael_L
Ingen gödning (nu).
Mycket vatten, men inte alltför snabbt på en gång, utan låt spridaren stå på hela natten med ett flöde som inte skapar pölar på ytan.
Men det måste bli tillräckligt med vatten så det blir ordentligt blött minst 5 cm ner i marken, annars kommer det garanterat inte ge några gröna blad.

Kör bara från ganska sen kväll till morgon om du inte vill att nästan hälften av vattnet ska dunsta direkt.


Själv har jag gett upp, dvs vattnar inte gräsmattan, har inte heller gjort under hela sommaren eller någon annan sommar. Vi har ständig vattenbrist på denna ort, och även om det inte alltid finns ett uttalat bevattningsförbud så har jag alltid tyckt det känts onödigt att använda en begränsad tillgång på det oansvariga sättet. På en del orter är det ingen vattenbrist alls, då kan man låta plånboken och ens preferenser på hur gräsmattan bör vara styra, men här känns det dåligt att vattna gräset, tycker jag.

Fördelen är väl annars att gräsklipparen har fått stå undanställd i nästan två månader nu. :cool:
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Köp grön färg , i massor :D
 
Jag nöjer mig med att invänta nästa regnskur. Förra skuren varade ju ungefär från 1 september 2017 till siste april 2018 så det löser sig nog framöver.
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
harry73
och nästa regnskur kom idag :) Fick ni också lite regn @Per Eskilsson ?
 
Trasigt soltak kombinerat med plastspann och 1,7 mm regn gav nästan 9 liter vatten här på Österlen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.