kashieda kashieda skrev:
Nej, det kanske inte behövs om det inte blir smällkallt länge. Våra har klarat sig fint i marken ner till runt -25 i vintras, inte så mycket snö som isolering. Dränering är ju ett krav, med det låter det som att du har koll på :).

Lycka till!
Hehe man vet ju inte? Det är ju svårt att förutse väder nu när klimatförändringarna börjar komma så får man anpassa sig på ett annat sätt och inte göra "som man alltid har gjort". Min vissa grejer är ju tvunget såsom dränering, vatten osv. Tack för alla tips! Jag lägger upp några bilder när vi är klara.
 
Vi var på vellingeblomman idag och de hade faktiskt väldigt mycket. Var lite förvånad faktiskt. Det blev nästan inget av det vi tänkt från början förutom en Peace. Får se hur dom Trivs hos oss :)
Hörn av en tegelbyggnad med träkrukor och nyplanterade växter på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård vid tegelhus med rad av krukor och växter, nyplanterade vid en gräsmatta och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med planteringslådor och rosor namngivna som 'Peace' och 'Amber Flush' vid en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Lycka till!
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Ehm, jag har en fråga om skötseln. Nör vi planterade så borrade jag ca 10 st 6mm hål spritt över botten på krukorna, la ett lager Leca, sedan rosjord och vattnade rikligt, ner med plantan och på med mer rosjord. Sen rikligt med vatten tills det droppade genom dräneringen.
Vad jag har lärt mig hittills är att rosen vill ha fuktig jord hela tiden men inte blöt jord för då kan rötterna mögla. Var går gränsen? Fixar min dränering så att det inte kan bli för blött? Vi har nästan 30 grader här nere dagligen och det ska fortsätta så. Ska jag dusha mina nysatta rosor dagligen nu när det är så varmt? Hur gör ni?
 
Vattna ordentligt nu, det är nog mest i höst och vinter det blir viktigare att den inte blir för blött.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vattna ordentligt nu, det är nog mest i höst och vinter det blir viktigare att den inte blir för blött.
Ok då ger jag dom en rejäl dusch varje kväll nu när det är så varmt. Rosjorden verkade innehålla mycket torv så allt vatten bara rinner rakt igenom.
 
BirgitS
Torv har svårt att suga upp vatten när den är torr, ungefär som en Wettex-trasa, så man kan behöva vattna i omgångar för att tvinga torven att ta upp lite vatten i taget. Gör ett litet hål nära ytterkanten och stoppa ner ett finger och känn efter hur jorden känns 10-15 cm ner.

Det kan vara bra att skugga nysatta plantor när det är väldigt soligt, t.ex. med fiberduk, lakan, stora handdukar eller vad man har, eftersom rotsystemet kanske inte hinner med att försörja hela plantan med vatten när det avdunstar som värst från bladen.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Vi har två Sympathie i en låda direkt på hårdgjord grusyta. Doftar underbart, blommar mycket och länge samt återblommar om man klipper bort fröämnen. Vi har våra i liknande klimatzon som du och placerade ungefär på samma sätt, dock under en mycket längre och lägre takfot. Vattnade under första åren och i år tills det blev bevattningsförbud. Helt fantastiska rosor
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Blomning just nu
 
  • Guldblommande rosor i träplanteringslåda vid en svartvit tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut just nu. ALLA blommar om hela tiden och de har skjutit grenar och skott till höger och vänster. Lite förvånad faktiskt men väldigt roligt att vi fått denna tillväxten även fast vi var sent ute.
Peacen blommar underbart vackert. Den enda som inte hade blommor när vi köpte den.

Frågan jag ställer mig om jag ska ta bort de kommer som blommat klart eller de får trilla av sig själv?

Blommande växter i träkruka mot tegelvägg, nya skott och grenar syns, några blommor vissna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande växt i trälåda mot tegelvägg med skott som sprider sig och några rosaskimrande blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växt i träplanteringslåda med blommande och vissnade blommor mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växande rosor i blomlåda med både blommande och överblommade rosor mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa blommande rosor i en träplanteringslåda mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
"Dead-heada" bort de gamla, de blir inte roligare än så. De lär inte sätta några nypon värda namnet :)
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Ja, de vissna ska tas bort, så att inte det behöver slösas kraft på nyponbildning.

Jag tar dem alltid så fort de börjar se lite fula ut, då är chansen större att de orkar sätta mer knopp.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ok! Ska jag klippa av dom eller är det bara att bryta för hand?
 
Tittar du noga så finns det en kant att bryta vid, där går den av om du bryter försiktigt!
Jag brukar ta blomman i handflatan och trycka till lite lätt med nageln på den där kanten, så spiller man inga blad heller.
Tar dem alltså redan innan de börjat tappa bladen.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tittar du noga så finns det en kant att bryta vid, där går den av om du bryter försiktigt!
Jag brukar ta blomman i handflatan och trycka till lite lätt med nageln på den där kanten, så spiller man inga blad heller.
Tar dem alltså redan innan de börjat tappa bladen.
Aha ok! Då ska jag genast sätta igång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.