De har haft lång tid på sig att klaga. Bestrid allting. Hänvisa till att de har haft tillgång till huset i 28 dagar och inte lämnat klagomål direkt, såsom mäklaren sagt till dig. Bevisbördan ligger hos dem. De kommer aldrig vinna detta mål om de drar det rättsligt. Låt dig inte skrämmas om det kommer något brev från en advokat/juristfirma.
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast när det välskrivna brevet kopplas till ett helt oskäligt krav (15 000) så blir det lite av kränkning.
Nej.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Tack allihop för era svar. Har fått nytt svar från dem idag där de mer lr mindre hotar med rättsliga följder som kommer att bli dyrt för mej. De vill ha förslag från mej med ersättning och de har bildbevis på skiten som jag har lämnat efter mig. Jisses........Fast ugnen som jag skrev att jag hade rengjort med ångtvätt tyckte de var hyfsat bra och de vet att i att i Sverige är det väldigt hårda regler på flyttstädning. Mäklaren ringde och hon tycker detta är rena dravlet men jag kan ju tyvärr inte ta det så. Hon säger lika som ni att de skulle ha gett mig chansen att åtgärda och vad har de lidit för ekonomisk skada av detta som föranleder kravet på 15000 kr...Ska ringa nån ombudsman på Mäklarsamfundet på måndag. Stängt idag. Tror tyvärr inte de kommer att ge sig förrän de får pengar av mej. Har oxå haft en diskussion om en gräs klippar robot som var med i första beskrivningen av huset. Talade om för dem att den inte skulle var med för den har bara krånglat för mej och ville inte ha klagomål på detta. Har bytt allt på den men tror den helt enkelt är för liten för den stora gräsmattan. Nu har jag lämnat ner den hos dem iaf för den bara skulle de ha. Men innan torkade jag rent den ovanpå och under locket.Tog bort gräs vid hjulen på undersidan men i övrigt så var det såklart lite gräs kvar. Tog bild av den innan överlämnandet och när den ställdes ner hos dem. Min dotter och svärson som gjorde detta. Detta skriver de oxå i nya brevet att gräs klippar roboten ( Alvar ) var mycket skitig vilket de inte tyckte var konstigt och att såklart var det därför alla mina grejer krånglade. Ingen trevlig sommar här....
 
Får man ett krav på sig måste man bestrida det. Rekomendationerna om att inte svara är olämpliga. Men det behöver inte vara ett långt svar.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
T tinatorn23 skrev:
Tack allihop för era svar. Har fått nytt svar från dem idag där de mer lr mindre hotar med rättsliga följder som kommer att bli dyrt för mej. De vill ha förslag från mej med ersättning och de har bildbevis på skiten som jag har lämnat efter mig. Jisses........Fast ugnen som jag skrev att jag hade rengjort med ångtvätt tyckte de var hyfsat bra och de vet att i att i Sverige är det väldigt hårda regler på flyttstädning. Mäklaren ringde och hon tycker detta är rena dravlet men jag kan ju tyvärr inte ta det så. Hon säger lika som ni att de skulle ha gett mig chansen att åtgärda och vad har de lidit för ekonomisk skada av detta som föranleder kravet på 15000 kr...Ska ringa nån ombudsman på Mäklarsamfundet på måndag. Stängt idag. Tror tyvärr inte de kommer att ge sig förrän de får pengar av mej. Har oxå haft en diskussion om en gräs klippar robot som var med i första beskrivningen av huset. Talade om för dem att den inte skulle var med för den har bara krånglat för mej och ville inte ha klagomål på detta. Har bytt allt på den men tror den helt enkelt är för liten för den stora gräsmattan. Nu har jag lämnat ner den hos dem iaf för den bara skulle de ha. Men innan torkade jag rent den ovanpå och under locket.Tog bort gräs vid hjulen på undersidan men i övrigt så var det såklart lite gräs kvar. Tog bild av den innan överlämnandet och när den ställdes ner hos dem. Min dotter och svärson som gjorde detta. Detta skriver de oxå i nya brevet att gräs klippar roboten ( Alvar ) var mycket skitig vilket de inte tyckte var konstigt och att såklart var det därför alla mina grejer krånglade. Ingen trevlig sommar här....
Du måste släppa det här! Enda sättet att sätta stopp är att inte svara och helst att inte bry sig. Låt dom göra jobbet att upptäcka att de inte har något att hämta. Även om de är hotfulla så kommer de inte över några pengar om du tiger. Bara om du ger efter för hotet. Du kommer inte kunna göra dom nöjda!! Släpp det. Jag vet att det inte är lätt., jag skulle ha svårt, men det är enda bra vägen. Lita på din mäklare i detta fall. Och alla andra här på forumet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
T tinatorn23 skrev:
Har fått nytt svar från dem idag där de mer lr mindre hotar med rättsliga följder som kommer att bli dyrt för mej
Låt dom hota du. Lägg dig i hängmattan och strunta i dom.

T tinatorn23 skrev:
Mäklaren ringde och hon tycker detta är rena dravlet men jag kan ju tyvärr inte ta det så.
Varför inte? Mäklaren och alla i den här tråden är ju överens. Varför håller du inte med?

T tinatorn23 skrev:
Ska ringa nån ombudsman på Mäklarsamfundet på måndag.
Varför lägger du tid på det? Vad ska denne kunna tillföra?

T tinatorn23 skrev:
Tror tyvärr inte de kommer att ge sig förrän de får pengar av mej.
Vad tror du de ska göra för att få det. Skicka ett MC-gäng på dig eller? Strunta i dom. Strunta i saken. Bollen är hos dom och där lär den bli kvar.

T tinatorn23 skrev:
Talade om för dem att den inte skulle var med för den har bara krånglat för mej och ville inte ha klagomål på detta. Har bytt allt på den men tror den helt enkelt är för liten för den stora gräsmattan. Nu har jag lämnat ner den hos dem iaf för den bara skulle de ha.
Ge dom inte ett finger, de vill bara ha hela handen sen.

T tinatorn23 skrev:
Ingen trevlig sommar här....
Jag tycker det är en av de bästa somrarna på länge även om jag har medlidande med lantbrukare och andra som har problem med torkan. Nej ut i hängmattan med dig! :D
 
  • Gilla
nissenhj och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låt dom hota du. Lägg dig i hängmattan och strunta i dom.

Varför inte? Mäklaren och alla i den här tråden är ju överens. Varför håller du inte med?

Varför lägger du tid på det? Vad ska denne kunna tillföra?

Vad tror du de ska göra för att få det. Skicka ett MC-gäng på dig eller? Strunta i dom. Strunta i saken. Bollen är hos dom och där lär den bli kvar.

Ge dom inte ett finger, de vill bara ha hela handen sen.

Jag tycker det är en av de bästa somrarna på länge även om jag har medlidande med lantbrukare och andra som har problem med torkan. Nej ut i hängmattan med dig! :D
Tycker samma lika här att sommaren trots torka är härlig men orkar inte släppa detta. Har nästan hela gatan där de flyttat in med mej så de har redan första månaden gjort sig otroligt impopulära. Tror dock flera av grannarna kommer att få sina fiskar varma av diverse orsaker av denne mycket välskrivande men ack så så osympatiska norske herre.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det här klippet från YouTub verkar passa in i denna tråkiga tråden.

Hotet om att det skulle bli dyrt är väl bara ett slag i luften, blir väl bara ett småmål där var och en står sina kostnader. Nej, har de städat själva så kan de inte komma efteråt med något krav.

Protte
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
J
Även om det, vilket det inte kommer skulle bli rättsliga följder, alltså att tingsrätten skulle ta upp detta, så skulle det ändå inte kosta dig en krona mer än om du skulle ge dem pengarna nu i handen. Detta eftersom man upp till ett prisbasbelopp på 45500 står för alla sina eventuella kostnader för jurister etc själv. Det kan därmed inte bli dyrare. Annars skulle folk stämma varandra i parti och minut. Håll alltså emot. Du har inget att vinna på att ge dom ett öre.
 
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Även om det, vilket det inte kommer skulle bli rättsliga följder, alltså att tingsrätten skulle ta upp detta, så skulle det ändå inte kosta dig en krona mer än om du skulle ge dem pengarna nu i handen. Detta eftersom man upp till ett prisbasbelopp på 45500 står för alla sina eventuella kostnader för jurister etc själv. Det kan därmed inte bli dyrare. Annars skulle folk stämma varandra i parti och minut. Håll alltså emot. Du har inget att vinna på att ge dom ett öre.
Och detta är du helt säker på? Vill ju veta det värsta som kan hända. Har inget dåligt samvete för städningen alls men litar inte på vad de kan ha kokat ihop..
 
J
T tinatorn23 skrev:
Och detta är du helt säker på? Vill ju veta det värsta som kan hända. Har inget dåligt samvete för städningen alls men litar inte på vad de kan ha kokat ihop..
Japp, hundra säker. Sök på tingsrätt och småmål. De kan aldrig tvinga dig att betala mer än de 15000. Skulle du däremot fått tex en räkning på 50000 så hade du kunnat åka på mycket mer då jurister kostar pengar för förloraren. Men med dessa pengar kommer typ en notarie med lägre kompetens sköta det mesta och försöka få fram en jämkning. Men jag instämmer med övriga, det kommer ändå inte leda till något. Om de går till rätten kommer de ändå få rådet att lägga ner. Alltså inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
H
Hej!

Vår köpare var också väldigt pigg på att klaga på saker efter att de flyttat in. De första 4 gångerna åkte vi dit (6 mil t&r plus lite trängselskatt på det per gång) och snällt ”väldigt dumt” bytte glödlampa, slog på element samt till och med flyttade bort kylvaror som hade igentäppt avrinningen i kylen och även flyttade bort tvätthög som låg direkt mot direktverkande element. Tyvärr eskalerade deras krav och trots att man vill att de som köper ens hem skall vara glada så måste man släppa taget och säga stopp. Du vet med dig att du gjort en bra städning då skall du vara nöjd. Vi valde efter massor av samtal och mail samt att efter att de hotat att dra oss i rätten skriva ett brev som mer eller mindre kort sa” vi bestrider härmed alla era krav”, då tog de in en besiktningsman som tyckte vi skulle betala, vi upprepade till han med våra köpare i kopia vår synpunkt, blev tyst ett tag. Köparna ringde och var lite snyftiga och tyckte att vi kunde mötas på halva vägen, vi upprepade vad vi stod och sedan blev det tyst. Så tyvärr bit i det sura äpplet och säg nej och stopp så fort du kan, är mitt råd. Samt var nöjd med din insats, vi är alla olik och en del går inte att göra nöjda.

Mvh
PS, 2025 har det gått 10 år för oss, då skall vi fira med skumpa. :rofl:
 
  • Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
Angående ugnen så vet du inte hur många eller hur feta ankor de stekt sen tilträdet. Angående lortigt tvättmedelsfack så borde du torkat ur det. Är det mögligt kan du be om ursäkt för det men kåken är deras sedan en och en halv månad. De borde hunnit städa några gånger själva vid det här laget och kan de inte städa är det inte ditt problem.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Angående ugnen så vet du inte hur många eller hur feta ankor de stekt sen tilträdet. Angående lortigt tvättmedelsfack så borde du torkat ur det. Är det mögligt kan du be om ursäkt för det men kåken är deras sedan en och en halv månad. De borde hunnit städa några gånger själva vid det här laget och kan de inte städa är det inte ditt problem.
Vet med säkerhet att jag gjort rent både ugn och tvättmaskin. Ugn är väl det värsta då det bränner fast. Provade först med bikarbonat sen starkt special rengöring och sist ång tvätt så hur de gjort för att få det ännu renare vore himla bra att veta.......Fast i nya mejlet jag fick i morse så skrev de att ugnen var den som var renast men inte bra. Sen var diskbänken lr om de menar bänkskivan vet jag inte väääldigt skitig. Att de inte såg det då vid övertagandet för då stod vi vid diskbänken. Blir så jädra arg så jag vet inte vad jag gör snart.
 
H husdrommaren skrev:
Hej!

Vår köpare var också väldigt pigg på att klaga på saker efter att de flyttat in. De första 4 gångerna åkte vi dit (6 mil t&r plus lite trängselskatt på det per gång) och snällt ”väldigt dumt” bytte glödlampa, slog på element samt till och med flyttade bort kylvaror som hade igentäppt avrinningen i kylen och även flyttade bort tvätthög som låg direkt mot direktverkande element. Tyvärr eskalerade deras krav och trots att man vill att de som köper ens hem skall vara glada så måste man släppa taget och säga stopp. Du vet med dig att du gjort en bra städning då skall du vara nöjd. Vi valde efter massor av samtal och mail samt att efter att de hotat att dra oss i rätten skriva ett brev som mer eller mindre kort sa” vi bestrider härmed alla era krav”, då tog de in en besiktningsman som tyckte vi skulle betala, vi upprepade till han med våra köpare i kopia vår synpunkt, blev tyst ett tag. Köparna ringde och var lite snyftiga och tyckte att vi kunde mötas på halva vägen, vi upprepade vad vi stod och sedan blev det tyst. Så tyvärr bit i det sura äpplet och säg nej och stopp så fort du kan, är mitt råd. Samt var nöjd med din insats, vi är alla olik och en del går inte att göra nöjda.

Mvh
PS, 2025 har det gått 10 år för oss, då skall vi fira med skumpa. :rofl:
Här har de ju inte ens ringt utan tagit hand om det själva och sen tycker de att jag ska betala 15 tusen. Däremot hade jag en besiktning på huset så där har de inget att komma med....Som tur är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.