A
Inte vän med Folksams tester. Tycker att de testar fel saker.
Personligen brukar jag måla för att få färg på tillvaron och där fungerar testerna. Men vill även ha ett skydd av träet som ligger under och dit går inte testerna.

En akrylat ger goda möjligheter till framtida röta då det är ett skal man lägger på men inget rötskydd. Däremot stänger färgen inne den fukt som kan finnas eller komma in i sprickor. Linoljan tränger in i träet djupare och driver ut fukt. Den inträngda färgen ger ett framtida skydd för fukt i virket. Ju mer sprucket virke man har desto sämre är akrylaten. Rå linolja är den målningsfärg som är mest finfördelad och tränger längst in i träet av de färger som görs i landet (Går längre in än dagens sk impregnerande träskydd.)
Slamfärgerna ger ofta ett hyfsat rötskydd också. De tränger in i träet och hindrar fukt från att tränga in i träet medans akrylaten stänger in fukten i träet.
 
M
.. fast den täcker å andra sidan 10-15kvm istället för 5-6kvm som andra färger gör ;)
 
dengroth dengroth skrev:
Ingen annan som målat med Ottossons?
Vi målade våra fönster, 2011 om jag minst rätt, med Ottossons. Zink vitt enligt vad det står på burken. Färgen släppte mycket snabbare än vad vi hade hoppats och vi borde ha bättrat på den redan efter ett par år. Om det har med färgen att göra har jag ingen aning om.

Nu när jag börjat ta tag i det har jag hittat svartmögelprickar, men bara på enstaka ställen och de gick att tvätta bort med vanligt diskvatten. Vi har precis börjat, så om vi hittar mer får jag återkomma.
 
Glömde skriva att vi bor i Malmö, typ 3 km från havet. Fönstren har alltså varit med om några skyfall sen de målades.
 
A
Kollade ni att träet var torrt nog för att målas. Ofta går det bra att måla fram till midsommar men det varierar mellan åren.
Har ofta sett siffran 18% i träet som max fuktkvot.
 
A
Grundningen av fönster. Har använt rå linolja spådd med terpentin. Ca 40% terpentin.
2 lager med den blandningen, ska visst vara mättad och torkas av efter ca 30 minuter. Sen ska första lagret torka minst 2 dygn om det varit normalt sommarvarmt.

Sen går det att spackla och slipa.

Nästa lager har jag väntat i 1 vecka innan mellanfärgen kommer. Det ska vara minst 3 lager och torktid på 2 dygn var om normal temp.
 
Har i några droppar bensaltensid i linoljefärgen. Efter det inget mögel.
 
  • Gilla
Fällebyggarn och 1 till
  • Laddar…
Mina observationer:
Det är inte färgen som möglar utan smuts på ytan. Det är därför lutande ytor får snabbaste/värsta angreppen.
Är färgen tillräckligt giftig så blir det ingen påväxt.

Smuts på ytan varierar högst troligt också med färgens ytstruktur. En porig färg samlar rimligtvis mer smuts än en som är spegelblank i ytstrukturen.

Den andra delen i mögeltillväxt beror på tillgång till vatten/fukt.
Också där är lutande ytor hårdare belastade.
På blåsigare platser blir även lodräta ytor nerfuktade (slagregn).
Små eller obefintliga takutsprång ökar fuktnedslag på natten (kondens/dagg).
Ju mer välisolerat ett hus är desto kallare är ytterytorna. Det ökar också på fuktnedslag. (Som ni kanske har läst här på forumet så är det t ex inte ovanligt med kondensproblem på nya superisolerade fönster.)

Slutligen har årsmedeltemperaturen/växtsäsongens längd en avgörande betydelse. Ju mildare klimat, desto mer påväxt/år.

Så det finns många faktorer som påverkar, och då har jag ändå inte tagit upp alla.
 
Undertak möglar friskt utan att vara smutsiga. Däremot hänger fukten kvar där länge utan att rinna av eller värmas bort.

Bindemedel i färg är mat för mögelsvamparna. Således har du värsta möglingen månaderna efter att du har målat.
Har det inte möglat då kommer det troligen att förbli fint lång tid.

Skillnaden melllan en torr och en våt sommar blir då uppenbar. Vi målade verandan och annat sommaren 2000, då det regnade varje dag i två månader. Gick inte att stoppa möglet då.
Lite bensaltensid verkar göra susen.
 
Något som också påverkar tillväxten av svarta prickar/ mögel den första tiden är att en oljefärg som är blank är fet. Vatten vill då bilda pärlor på ytan. Vattnet bär med sig smuts. När sedan vattnet dunstat bort så blir det kvar en koncentration av smuts på liten yta där det finns gott om näring för tillväxt.
De två senaste kommentarerna ovan är mycket bra angående vad som och hur prickar och mögel uppstår.
 
Är det bara att svälja i sig att linoljefärg ger ökad risk för mögel?

Har ett trädgårdsmöblemang som målades för 2 år sedan , det ser ju ut ha stått bredvid utblåset till en T-55 (den ryska stridsvagnen).

Vad gör man? slipar, tvättar målar om? men med vad?
Vill man vara lite miljövänlig så innebär det också att man gynnar svartmöglet?

Har ju hunnit påbörja grundstrykningen av ett fönster, så där finns ju chansen att hindra möglet.
 
Om det är fuktigt efter att du målat blir det svartprickigt.
Lätt att tvätta bort med fasadtvätt, t ex Biltemas.
Sen är risken liten att det blir lika mycket påväxt igen, beroende på hur möblerna står förstås.
För att slippa möglet kan jag rekommendera bensaltensid, googla. Går bara åt en fingrborg.
 
J Jehu skrev:
Om det är fuktigt efter att du målat blir det svartprickigt.
Lätt att tvätta bort med fasadtvätt, t ex Biltemas.
Sen är risken liten att det blir lika mycket påväxt igen, beroende på hur möblerna står förstås.
För att slippa möglet kan jag rekommendera bensaltensid, googla. Går bara åt en fingrborg.
Och det där med förändring i färgens egenskaper då?
Jag är nära att köpa mej en flaska bensaltensid.
 
Vattenlösligt, så jag brukar spreja lite innan jag målar.
Tänker att det sipprar ut långsamt då.
Sprejar lite efter på utsatta ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.