N
JLyck JLyck skrev:
Precis det vi gör. Vi skippar Ica banken.


Vi har ett fläckfritt förflutet och stadig inkomst. Nej, strular de redan vid ett sånt här litet belopp så vill vi inte fortsätta då vi funderar på att sälja vårt och köpa ett hus där det kommer landa runt 1,5miljoner.
Klokt!

Nu är mina lån avbetalade men när jag hade lån var det SEB och senare SBAB som gällde. Bägge fungerade mycket bra utan några ifrågasättanden överhuvudtaget.
 
S Sir Duke skrev:
Jag svarar torrt på trådrubriken - vem är det som gjort fel?

Svaret är nog: Ingen.

Eller att det inte ens finns någon riktig fråga.

Varken mäklaren eller banken är någon domstol eller myndighet. De är privata vinstdrivande företag. De räknar och tycker och väljer precis som de vill. Affärsmässigt.

Det ska du också göra. Gå vidare om du inte är nöjd!
Nej, du har nog rätt. Jag tänkte mest på värderingen, hur den inte kunde godkännas. Har trots allt betalt för den. Vi går vidare.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Då vårt lokala bankkontor (Swedbank) kommer stänga så har vi därför valt att byta bank med bolån och allt.
Du behöver inte byta bank för att kontoret stänger. Lånet finns inte på kontoret, kontoret är bara en fysisk representation av en storbank som har sina datorer och därmed dina lån gud-vet-var. Du kan lugnt stanna kvar som kund.

JLyck JLyck skrev:
Den blev inte godkänd, pga mäklaren använt sig av ortsprismetoden. Enligt bankkvinnan var han tvungen att motivera varför han satt det värdet han gjort. Ringer då upp mäklaren, han blev förvånad att hon inte kunde godta ortsprismetoden då det enligt honom är den metod man använder.
Ortprismetoden är en för mäklaren slapp och för husägaren dålig metod. Fick ett hus värderat till 650.000 kr enligt ortprismetoden. Mäklare på plats värderade till 700.000 kr. Huset såldes samma vår för 1.000.000 kr utan att vi ens valde högsta budgivaren. Där ser man hur fel det träffar när man tar något slags statistiskt medelvärde på fastigheter som inte finns i dussintal i samma område.
 
  • Gilla
daVinci
  • Laddar…
Nanny Fine
JLyck JLyck skrev:
Nej, du har nog rätt. Jag tänkte mest på värderingen, hur den inte kunde godkännas. Har trots allt betalt för den. Vi går vidare.
Bankens igen fix idé.. Man använder alltid ortsprismetoden, den baseras på sålda objekt i området och är den som bäst speglar marknadsvärdet. Kanske var det så att banken tyckte att det var ”fel” mäklare, dvs en mäklare som just den banken inte har ett samarbete med. Så är det på orten där jag bor. LF godkänner till exempel bara värderingar från den egna mäklaren...
 
  • Gilla
Sebbesebbe
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du behöver inte byta bank för att kontoret stänger. Lånet finns inte på kontoret, kontoret är bara en fysisk representation av en storbank som har sina datorer och därmed dina lån gud-vet-var. Du kan lugnt stanna kvar som kund.


Ortprismetoden är en för mäklaren slapp och för husägaren dålig metod. Fick ett hus värderat till 650.000 kr enligt ortprismetoden. Mäklare på plats värderade till 700.000 kr. Huset såldes samma vår för 1.000.000 kr utan att vi ens valde högsta budgivaren. Där ser man hur fel det träffar när man tar något slags statistiskt medelvärde på fastigheter som inte finns i dussintal i samma område.
Det är även lite personligt mot Swedbank. Jag blev infödd i den i banken, lite som svenska kyrkan.

Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Bankens igen fix idé.. Man använder alltid ortsprismetoden, den baseras på sålda objekt i området och är den som bäst speglar marknadsvärdet. Kanske var det så att banken tyckte att det var ”fel” mäklare, dvs en mäklare som just den banken inte har ett samarbete med. Så är det på orten där jag bor. LF godkänner till exempel bara värderingar från den egna mäklaren...
Då bör hon förmedla vilken mäklare dom godkänner Innan hon ber om en värdering. Strunt samma, vi har gått vidare.
 
JLyck JLyck skrev:
Det är även lite personligt mot Swedbank. Jag blev infödd i den i banken, lite som svenska kyrkan.



Då bör hon förmedla vilken mäklare dom godkänner Innan hon ber om en värdering. Strunt samma, vi har gått vidare.
De borde helt klart meddela vilka mäklare i ert område de godkänner. Fastighetsbyrån är väl lite swedbanks in-house mäklare som inte någon annan bank egentligen vill ha med att göra. Är den känslan jag fått vid bolånediskussioner med andra banker.

Swedbank är en relik från tiden när hela familjen och släkten röstade gemensamt på samma parti, sparade i samma bank och tog bolån i samma bank av samma bankrådgivare(säljare). Fastighetsbyrån likaså, skulle man få en bra ränta ville det till att det var fastighetsbyrån som fick tjäna pengar på försäljningen...
 
Berättade du för ICA bank att ni går vidare och varför? I så fall, fick du någon respons?
 
När vi skulle byta bank från Nordea och då flytta bolånet så kontaktade vi några banker, bl.a. ICA-banken. Det gick enligt dom inte att ordna lånet utan ytterligare kontakt så dom skulle kontakta oss på telefon. Det gjorde dom aldrig så det blev en annan bank. Dom verkar måttligt intresserade...
 
Trådstartens beskrivning stämmer överens med min erfarenhet av ICA-banken. Jag har visserligen aldrig lånat där (mer än använt deras kreditkort). När jag t ex klagade på att det i vissa situationer visades fel saldo och transaktionshistorik så fick jag bara nonsenssvar. Sen började de dessutom bete sig som storbankerna och likt den kokta grodan lura in en i sparkonton vars villkor försämrades i tysthet över tiden, gång på gång. Då lämnade jag, det var nu en hel del år sen.
 
Ja vi känner lite att vi inte vågar med dessa. Tråkigt att stå där den dagen vi ska köpa nytt och de börjar strula.

fia_mstd fia_mstd skrev:
Berättade du för ICA bank att ni går vidare och varför? I så fall, fick du någon respons?
Ska göra det så fort allt är klart med SBAB. Lovar att återkoppla med respons!
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Har själv SBAB för bolånet men SEB för övriga bankgrejer. Det var rätt mkt papperexercis för att få fram bolånet men de var alltid lätta att få kontakt med och berättade noga vad som mer skulle in. Och allt laddas bara upp på deras hemsida via mina sidor så tycker det funkar bra. SEB hade vi bolån i vårt gamla hus men mellanlandade i en hyresrätt innan nuvarande hus, gjorde ansökan via deras hemsida men kom aldrig i kontakt med dom o det lokala kontoret var mer mån om att jag skulle fondspara hos dom...
 
Varning för ICA-bank. Haft dem i 5 år och räntan har varit kanon. Men sen när jag behövde lite mer specifik hjälp visar de sin riktigt usla sida. De är så fyrkantiga att man skakar på huvudet. De kan ge ett löfte en dag och ett annat några dar senare. Nu har jag bytt till en riktig bank där man kan sitta mitt emot en människa. Aldrig mer ICA-bank. Jag har en bra ekonomi och har noll risk enligt upplysning för den som undrar. Det känns som om personalen sitter med ett manus som bygger på en standard. Och stämmer inte deras standard så kan de ingenting. Egentligen är de ingen bank utan de förmedlar enbart lån till SBAB.
 
JLyck JLyck skrev:
Ska göra det så fort allt är klart med SBAB. Lovar att återkoppla med respons!
Du kan spara din tid till nåt bättre. Strunta i att berätta nåt för ICA-banken, de är heligt ointresserade av vad du har att säga. Eller till och med så här: de kommer inte ens vilja försöka förstå vad du menar. Stäng dörren och skit i dem istället.
 
Martin_B
Finns det något bra med ICA överhuvudtaget? :D

Gammal ompaketerad färs och höga priser... deras bank skall vi inte ens tala om!

:rofl:
 
Vad gäller försäkringar har de varit riktigt konkurrenskraftiga när jag har kollat, så numera har jag både bil och hus försäkrade där.

Färsen har inte tagit kål på mig än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.