Hej,

Vi flyttade till en nybyggd marklägenheter i maj. Det såg ut som öken i vår s.k ”trädgård”. Jag har fått upp gräsmattan bra nu och den mår bra. Vi skulle gärna vilja ha lite blommor och då rosor är den stora drömmen. Jag vet att det finns en sinnessjuk mängd olika sorters rosor och att det finns olika förutsättningar för dom. På bilderna nedan visar hur det ser ut och hur jag tänker. Men det är kanske inte funkar? Det är söderläge så sol hela dagen och vi bor i sydvästra Skåne. Vi tycker om rosor som doftar

Nybyggd marklägenhet med välskött gräsmatta i söderläge, potentiell yta för rosplantering vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad gräsmatta vid en nybyggd marklägenhet med markerade platser för rosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Fredrik
 
Polyantharos
NINA WEIBULL('POULWEI')

Röd, svagt doftande.

Tycker själv om röda rosor, men ej storblommiga.

 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Polyantharos
NINA WEIBULL('POULWEI')


Röd, svagt doftande.

Tycker själv om röda rosor, men ej storblommiga.
Tack för svar! Namnet känns bekant och är noterat. Vad tror du om placeringen? Är det dömt att misslyckas eller kan det gå?
 
"Peace" är en klassisk tehybrid, om jag minns rätt.

Vill ni ha rabattrosor eller kanske en klätterros?

Färgönskemål?
 
kashieda kashieda skrev:
"Peace" är en klassisk tehybrid, om jag minns rätt.

Vill ni ha rabattrosor eller kanske en klätterros?

Färgönskemål?
Aha ok. Ska googla den. Tack.

Haha alltså vi vet inte? Jag gillar vitt och rött tillsammans. Även min sambo gillar den kombon. Vi tänker nog att den typen som passar bäst på det läget tar vi. Har läst lite om Flammentanz under kvällen. Såg någon som hade dessa längs husvägg utan problem. När jag var barn hade mor och far gul/rosa stora roser som doftade underbart.
 
greenteng greenteng skrev:
Aha ok. Ska googla den. Tack.

Haha alltså vi vet inte? Jag gillar vitt och rött tillsammans. Även min sambo gillar den kombon. Vi tänker nog att den typen som passar bäst på det läget tar vi. Har läst lite om Flammentanz under kvällen. Såg någon som hade dessa längs husvägg utan problem. När jag var barn hade mor och far gul/rosa stora roser som doftade underbart.
Vi har flammentanz både vid fritidshuset och vid huset. För oss har den snabbt växt sig stor och den blommar fantastiskt. Nackdelen är att den blommar i Juli och det kommer inte fler blommor efter. För mig är det en favorit.
Blomstrande Flammentanz rosor på trästaket, storväxt och frodig i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Vi har flammentanz både vid fritidshuset och vid huset. För oss har den snabbt växt sig stor och den blommar fantastiskt. Nackdelen är att den blommar i Juli och det kommer inte fler blommor efter. För mig är det en favorit.
[bild]
Ser fantastiskt ut! Tror du den fixar att planteras 50cm från husväggen?
 
greenteng greenteng skrev:
Ser fantastiskt ut! Tror du den fixar att planteras 50cm från husväggen?
Jag har den själv inte exakt vid en husvägg, men vi fick vår inspiration från en som hade en enorm rosplanta ungefär som du tänkt dig. Gå gärna till en bra plantskola (hoppa över plantagen/blomsterlandet) så kan de säkert svara om dina förutsättningar är bra och de har säkert också fina plantor.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Lavendel funkar superbra framför också :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tänk på att det inte är så bra med rabatter nära husväggen, dels blir de torra om de ligger under takfoten och dels blir husgrunden blöt när man vattnar. Kolla med föreningen nu, för det är ju synd om de kommer och klagar när ni har planterat färdigt, eller att ni åker på och betala för att ha orsakat problem med grunden. En släkting bor i ett bostadsrättsradhus där man inte får ha rabatt närmare huset än en meter.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Jag har den själv inte exakt vid en husvägg, men vi fick vår inspiration från en som hade en enorm rosplanta ungefär som du tänkt dig. Gå gärna till en bra plantskola (hoppa över plantagen/blomsterlandet) så kan de säkert svara om dina förutsättningar är bra och de har säkert också fina plantor.
Ok! Yes vi pratade om det precis. Vi skippar plantagen bauhaus och dom andra. Finns gott om plantskolor i närheten. Nu har jag lite tips på sorter vi ska undersöka på plats.
 
  • Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att det inte är så bra med rabatter nära husväggen, dels blir de torra om de ligger under takfoten och dels blir husgrunden blöt när man vattnar. Kolla med föreningen nu, för det är ju synd om de kommer och klagar när ni har planterat färdigt, eller att ni åker på och betala för att ha orsakat problem med grunden. En släkting bor i ett bostadsrättsradhus där man inte får ha rabatt närmare huset än en meter.
Japp jag vet. Det står lite här och där det du skriver. Men gräsmattan går ju ändå till husväggen princip. Det är hyres så vi tar med oss plantorna när vi flyttat till hus (1-2 år) .
 
greenteng greenteng skrev:
Det är hyres så vi tar med oss plantorna när vi flyttat till hus (1-2 år) .
Om ni ska flytta om ett år eller två är det väl ingen större idé att börja gräva ner växter för strax gräva upp dem igen. Satsa på ettåringar istället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Om ni ska flytta om ett år eller två är det väl ingen större idé att börja gräva ner växter för strax gräva upp dem igen. Satsa på ettåringar istället.
Nej förvisso men det blir ju rosenträdgård i huset också. Är det inte lite sent att sätta ettåringar nu?
 
Du får väl se vad som finns att få tag på.
Ett skäl att inte sätta rosor är att när du ska flytta dem görs det bäst på senhösten och det kanske inte fungerar för er. Ett annat skäl är att högsommar inte är bästa planteringstiden om man inte har obegränsad tillgång till vatten och med tanke på att vi har århundradets värsta torka är det kanske klokt att inte plantera rosor just nu.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.