Vulcan61
tommib tommib skrev:
Jag kör med en självdragande 22 mm från Bosch. Den har en skruvspets så den drar in sig själv i trät. Varmt blir det men fort går det :)
Varför gör man så stora hål om man ej ska göra kraftiga böjar? Räcker det inte köra med måttet som slangen/ röret har?
 
Använd en centrumborr så kan du även "svänga" hålet och som sagt minst 22 mm till 16 slang.
Ps
Jag orkar inte göra en lång utläggning, men lita på mig för jag har några tusen hål och några tusen meter slang bakom mig.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Lättare att dra slangen. Du får tänka på att elmont är proffs, jag är amatör. Varje minut som sparas på att dra slangen innebär mer förtjänst.
 
Mikael_L
Varm borr blir det, ja. Men blir den för varm (går knappt att nudda utan bränna sig), så är den för slö eller så matar du för långsamt (eller både och, det första ger ofta det andra).

Jag kör alltid 18mm borr för 16 VPrör och slang (eller åtminstone aldrig mindre än 18mm).
22mm borr använder jag som regel till 20-rör.

OK, det finns ett undantag, för ett rörutsläpp, på en fasad t.ex. brukar jag ibland försöka trixa lite med en 16mm borr, tar lite mer tid, men blir ofta aningens bättre/snyggare.

Men för borrningen i bilden i tråden så skulle jag borra snett neråt i regeln samt anslutit i den stutsen längst från regeln, då blir radien bättre.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Mikael_L
Elmont måste vara mera proffs än mig, då jag bara har kommit upp till 18mm borr än. Ge mig bara lite mer erfarenhet så ... :D :cool:

Men visst, jag gissar, rågissar, att elmont har ca 7-8 ggr mer erfarenhet än mig i denna branschen, så helt fel ute är han knappast ... :)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Han kör kanske 5S och har optimerat till att köra med en borr för både 16/20 mm slang ;)
 
Vulcan61
E elmont skrev:
Använd en centrumborr så kan du även "svänga" hålet och som sagt minst 22 mm till 16 slang.
Ok..
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varm borr blir det, ja. Men blir den för varm (går knappt att nudda utan bränna sig), så är den för slö eller så matar du för långsamt (eller både och, det första ger ofta det andra).

Jag kör alltid 18mm borr för 16 VPrör och slang (eller åtminstone aldrig mindre än 18mm).
22mm borr använder jag som regel till 20-rör.

OK, det finns ett undantag, för ett rörutsläpp, på en fasad t.ex. brukar jag ibland försöka trixa lite med en 16mm borr, tar lite mer tid, men blir ofta aningens bättre/snyggare.

Men för borrningen i bilden i tråden så skulle jag borra snett neråt i regeln samt anslutit i den stutsen längst från regeln, då blir radien bättre.
Vi hade nytt irwin centrumborr när vi gjorde testhål. Sen har det säkert samband vilket hanstighet man kör kan ja tänka mig. Den blev riktigt varm fort. Är väll ofta att man kör för varmt så borren slits ut i förtid? Ja ut i fasaden vill man ha det tajt utan glapp. Fäster ni upp slangen med vanlig spik, skruvklammer? 14 till 18mm passar bra för 16mm slang? Eller har ni andra tips :)
 
Jag kan väl erkänna att jag även har använt 18mm för 16 slang tom 20 mm. Så även du Mikae_L är inte helt fel ute.;)
Jag använder spik CLIPS 14-20
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Mikael_L
Ang borrar, jag gjorde ett mycket korkat val när jag skulle köpa en 1 meter lång betongborr, tog en 16mm helt utan att tänka ...
Kör ju fortfarande med den för långa hål i murverk, för det är ju dyra prylar ... Förbannar mig varje gång som jag sen ska genom med med flexslang/VPrör. Men alltsomoftast går jag ju genom med kabel istället, då är det ju aldrig några problem.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Först tänkte jag att man kunde fräsa ett spår i regeln istället för borra.
 
Vulcan61
Provade även göra ett hål med slagskruvdragare jädra vad fort det gick. Men lär ta död på borren hehe!
 
  • Makita slagskruvdragare bredvid en Bosch borr, använt för att borra hål snabbt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt att fräsa OM man har rätt grejer, det finns en fräs som man sätter i en vanlig borrmaskin och kan både borra och fräsa med den, tyvärr så mins jag inte vad den heter.
Den här
E1626268 träborr 3d
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Mikael_L
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Fäster ni upp slangen med vanlig spik, skruvklammer? 14 till 18mm passar bra för 16mm slang?
Fäster med typ vad man råkar ha tillhands.
Men väljer först och främst TCS-14-18 och 18-22 skruvklammer eller motsvarande TC spikklammer.
Kostar man några hundringar i timmen så sparar man inga pengar åt kunden genom att snåla med att använda spik.
 
  • Gilla
zarkov och 3 till
  • Laddar…
Vulcan61
E elmont skrev:
Det går utmärkt att fräsa OM man har rätt grejer, det finns en fräs som man sätter i en vanlig borrmaskin och kan både borra och fräsa med den, tyvärr så mins jag inte vad den heter.
Låter riktigt smidigt
 
E1626268 träborr 3d
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.