Din ökning beror sannolikt på temperatur skillnaderna ute. Du har garanterat fler element som får jobba mycket mer än din vvb om det blir kallt
 
useless useless skrev:
Ja, fast jag pratar om effektinställningen, inte temperaturen. Det går inte mer energi att hålla 70 grader med 1kW jämfört med 3kW.
Jag tolkade det som att TS granne hade skruvat på termostaten, är väl ganska ovanligt med en effektinställning på en liten beredare.
 
Ingen dum idé att stänga av den!
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tolkade det som att TS granne hade skruvat på termostaten, är väl ganska ovanligt med en effektinställning på en liten beredare.
Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att en VVB kan ställas ned till 10°C.
Om så vore är det ju lika bra att stänga av den helt, för stugan hålls ju på den temperaturen ändå.
 
Som flera ovan skrivit, stäng av. När vi kommer till stugan så är det vattenpump på och vvb på. Vid hemfärd är det vattenpump av, värmekabeln på, vvb av och element ner till 10 grader.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
OCH om VVB läcker 1 kW så kommer det huset till godo och elementen kommer att förbruka 1 kW mindre. Så i alla fall under uppvärmningssäsongen kommer VVB förbrukningen knappt att synas och dess kallare det är ute ju mindre "förlust" blir det. Och för att värma vatten från 5 till 10 grader går det åt lika mycket energi som att höja från 60 till 70 grader.
Det är bara om det läcker varmvatten som det blir en ren förlust.
 
E elmont skrev:
OCH om VVB läcker 1 kW så kommer det huset till godo och elementen kommer att förbruka 1 kW mindre. Så i alla fall under uppvärmningssäsongen kommer VVB förbrukningen knappt att synas och dess kallare det är ute ju mindre "förlust" blir det. Och för att värma vatten från 5 till 10 grader går det åt lika mycket energi som att höja från 60 till 70 grader.
Det är bara om det läcker varmvatten som det blir en ren förlust.
Antar att du menar 5 till 10 grader eller 60-65 grader, i så fall håller jag med.
 
Det där med siffror är ju inte så lätt :oops:, men vist menade jag det men handen ville nått annat.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Om varmvattenberedaren drar en hiskelig massa ström så borde det bli hiskeligt varmt i rummet där den står.

Protte
 
Eller i avloppet är också ett alternativ för värmen att hamna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.