E exerg skrev:
om frånluften i bad hade återvunnits i växlaren hade det haft nån mening ,även om den är liten,men att överventilera med x-tra ftx-fläktar tillför inget vettigt. Resten har med tryckskillnaden i huset att göra.En badrumsfläkt har inte kapacitet att hålla det undertryck som behövs för att motverka övertrycket uppe på loftet. Varför inte prova?
I ett hus med självdrag så ser det ut så enligt bilden du skickade. När det gäller att ventilera ett läckande hus så får man räkna med att det blir överväntilerat. Det dåliga med självdrag är att man oftast får med lukt med luften in i huset. Sen gäller det att dimentionera frånluft/ tilluft så man får ett lättare undertryck i huset.

Diagram över självdrag i ett hus med pilar som visar luftflödet in, genom rummen och ut genom ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E exerg skrev:
[länk]
Ett hus från 20talet! Sällan dom är täta. Varje hus får man så klart besluta vilken ventilation och förberedelsen som funkar. Alla hus är olika
 
allexx allexx skrev:
Ett hus från 20talet! Sällan dom är täta. Varje hus får man så klart besluta vilken ventilation och förberedelsen som funkar. Alla hus är olika
upp till bevis. När du är färdig kan du väl ge oss facit om hur det funkar.
 
E exerg skrev:
upp till bevis. När du är färdig kan du väl ge oss facit om hur det funkar.
Tänker du på mitt projekt?
 
allexx allexx skrev:
Tänker du på mitt projekt?
Javisst,det kan vara andra i samma situation som behöver reala utlåtanden.
 
När jag väl har fått in ventilationen så kommer jag uppdatera
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
Har du satt in ventilation ännu ?
/B
 
D jonas_t skrev:
Kravet är 0,35l/s/m2 vilket blir på tok för lite i ett litet attefallshus.
10 l/s i köket (antar att du installerar en kolfilterfläkt?) och 15l/s i badrummet, det räcker med 100-ventiler.
Östberg har många småfläktar, fläktwoods kontrollventil kgeb är bra.
Uteluftsventilerna är knepigare, jag tror att det mycket väl kan kännas dragigt om man sätter en tilluftsventil på sovloftet, utan att veta exakt hur nära man hamnar, men utan en uteluftsventil här är det svårt att anse att det är mekaniskt ventilerat. Jag tror dock aldrig att man kommer att uppleva det som ett problem så länge man tänker på att vädra.
Är mycket tveksamt att en OVK-besiktning annat än skulle markera att det saknas uteluftsventil på loftet.
Två till tre stycken uteluftsventiler kommer du att behöva. Fresh har många bra.

Hej

jag har en attefallshus med vardagsrum/kök i ett, liten badrum och en sovrum
Jag monterade pax i badrum och Fresh tillluft ventilerna under 30 cm under tak en i sovrum och en ovanpå altandörr i vardagsrum/kök
Blir det bra eller måste jag ändra på något?
 
BirgitS
J Jasmin9371 skrev:
Hej

jag har en attefallshus med vardagsrum/kök i ett, liten badrum och en sovrum
Jag monterade pax i badrum och Fresh tillluft ventilerna under 30 cm under tak en i sovrum och en ovanpå altandörr i vardagsrum/kök
Blir det bra eller måste jag ändra på något?
Vilket luftflöde blir det i badrumsfläkten?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket luftflöde blir det i badrumsfläkten?

Enligt tillverkare max är 30 m3/h grundinställnig, sen den är fukt och ljusstyrd då går den upp till 60 m3/h
 
BirgitS
J Jasmin9371 skrev:
Enligt tillverkare max är 30 m3/h grundinställnig, sen den är fukt och ljusstyrd då går den upp till 60 m3/h
15 l/s som jonas_t skrev om för badrum motsv. ung. 54 m3/h och därmed skulle fläkten behöva gå på den högre effekten hela tiden. Dessutom behövs det frånluft i köket.
 
  • Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
15 l/s som jonas_t skrev om för badrum motsv. ung. 54 m3/h och därmed skulle fläkten behöva gå på den högre effekten hela tiden. Dessutom behövs det frånluft i köket.

Aldrig fattat det med frånluft tillluft ventil
Jag har 2 st Fresh TL98F friskluft ventiler
 
BirgitS
J Jasmin9371 skrev:
Aldrig fattat det med frånluft tillluft ventil
Jag har 2 st Fresh TL98F friskluft ventiler
Det är frånluftsfläktarna som ser till att det kommer in luft genom tilluftsventilerna så det är de som bestämmer hur stort det totala flödet blir. Den luft som de blåser ut måste ju ersättas med ny luft.

Sen sätter man lagom antal tilluftsventiler så att det inte blir full storm genom en enda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är frånluftsfläktarna som ser till att det kommer in luft genom tilluftsventilerna så det är de som bestämmer hur stort det totala flödet blir. Den luft som de blåser ut måste ju ersättas med ny luft.

Sen sätter man lagom antal tilluftsventiler så att det inte blir full storm genom en enda.
blir det inye självdrag med pax fläkten och friskluft ventilerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.