Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon källa till att det verkligen skulle vara ett reellt problem att katter stjäls. Jag har då aldrig ens tänkt tanken eller hört talas om det.
Mycket vanligare att dom blir överkörda , skadas i revirstrider eller dödas av rovdjur.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ni kanske skall väta hela golvet? Svartnad ek är lyx. Det kostar mycket att få ett sådant golv inlagt.
Det är väl det som poetiskt kallas sjödränkt ek.

Ger lite andra associationer än kattpissad...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl det som poetiskt kallas sjödränkt ek.

Ger lite andra associationer än kattpissad...
Jo, själv tänker jag mest på regalskeppet Vasa...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Aha, Ever Clean ser dyrare ut på prislappen
Kan tipsa om att https://www.arkenzoo.se/ just nu har ganska skaplig rabatt på EverClean. Fyra 10 kg paket vill de ha 659:- för mot normalt 916:-. 257:- rabatt på fyrpacket eller 28 procent om man så vill.

Kan handlas i butik eller beställas på nätet. Finns leveransalternativ med fri hemkörning om man eventuellt hellre ser att någon annan släpar hem 40 kg åt en. Gäller till och med söndag 2018-07-08.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Har inte direkt intresse i att försvara min tes men det är uppfödarna som sagt det.

Det är egentligen inte så ovanligt med finare raskatter så en enkel fråga är ju, hur många Angora, ragdoll, Bengal, Don Sphynx, Devon rex, Perser m.fl har ni sett ute i det fria? Jag har sett ganska så exakt 0, möjligen 1 men misstänker att det var en blandras. Däremot ser jag bondkatter ute så gott som dagligen men visst de är ju också kraftigt överrepresenterade, finns nog en hel del bondkatter som är innekatter med av andra skäl.
Det enkla svaret är väl att många kattraser är så hårt avlade mot något specifikt utseende/beteende att dom helt enkelt skulle klara sig väldigt dåligt utomhus i Nordiska klimat.

Angående kattlåda, kattsand och katter som pissar där man inte vill så kan man ibland få prova sig fram och kompromissa. Det finns kattsand med stora korn och tom kristaller i, men då kan katten tycka att det är otrevligt att gå på och kissar utanför av den anledningen. Det finns sand som klumpar jättebra, men som istället dammar, sand som inte dammar men som klumpar dåligt, sand som inte ger spår, pellets, osv, Det är en djungel och har man en kräsen katt så kaske man helt enkelt måste prova sig fram...

En annan grej är att många katter vill ha mat, vatten och toalett väl åtsikilda, så håll matskålen långt borta från kattlådan. Vissa katter vill inte gå på toa där en annan katt gått på toa osv så har ni flera katter så kan man prova med flera kattlådor.
 
Pear4Life Pear4Life skrev:
Kör på bara!

Är själv allergisk mot katter... men frugan ville ha katt och jag ville inte ha, så vi kompromissande och skaffade en sibir :)

Blev helt såld och jag tålde henne efter ett par veckor. På mitt inflytande så blev det en till lite senare.

Våra är både inne och ute. Dom bestämmer själva!
Samma för mig -kattallergisk men nu har vi har två sibbar som jag tål hur bra som helst. Sibirier är ju dock en synnerligen sund kattras som ju i princip bara är en sibirisk "bondkatt" och som klarar sig utmärkt som utekatt i Nordiska klimat då dom är både stora och kraftfulla, har rovinstinkten kvar och klarar att vara ute i veckor i vinterklimat om det skulle behövas.. Nackdelen är väl att dom fäller i sammanhanget sjuka mängder hår på vår och sommar... :)
 
S snowjim skrev:
Men då pratar vi något helt annat ju =D Våra katter är dyra raskatter och att släppa ut dem är tyvärr förknippat med att man troligen aldrig ser dem igen. Vi tar ut dem i koppel lite då och då men inte merän det.

Lite off topic ;)
Jag lät min Maine Coon gå som han ville, bor iofs. på landet och skulle inte skaffa katt om jag hade varit tvungen till att bo i en lägenhet. Men för mig vad det självklart att han skulle få vara ute om han ville.

Jag använde majs kattsand så man kunde skopa upp och kasta i toan direkt, fungerade klockrent
 
  • Maine Coon-katt som ligger på en träledstång utomhus med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har haft katter i nästan 30 år. Har aldrig haft nån låda inomhus. Men för nån vinter sedan så var det så mycket snö och höga vallar med snö att maken skottade en gång 25 m till staketet åt katterna. Till och med när det var mindre -20 gr gick katterna ut.
 
hevi hevi skrev:
Samma för mig -kattallergisk men nu har vi har två sibbar som jag tål hur bra som helst. Sibirier är ju dock en synnerligen sund kattras som ju i princip bara är en sibirisk "bondkatt" och som klarar sig utmärkt som utekatt i Nordiska klimat då dom är både stora och kraftfulla, har rovinstinkten kvar och klarar att vara ute i veckor i vinterklimat om det skulle behövas.. Nackdelen är väl att dom fäller i sammanhanget sjuka mängder hår på vår och sommar... :)
Instämmer helt!
Rovinstinkterna visar sig var dag... möss och fåglar får sätta livet till högt och lågt (har lite svårt för fåglar... men mössen e ju super)

Våra två älskar snö! Enda nackdelen är väl att dom ser ut som en snöboll när dom kommer in då :)

Och så har vi ju det med pälsen... Fördelen e ju att dom fäller en gång per år när vintertjockan ska av... samt att det är lätt att se bollarna av päls som rullar förbi ;)

Gösta går typ aldrig på lådan inomhus... men Doris tror jag f-n håller sig när hon e ute för å dumpa inne! Självklart precis när man tömt lådan me!!!

Vi kör EVER CLEAN btw... och tack för tipset som dök upp här i tråden! 4 x 10kg beställt :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi kör med Everclean här hemma, och håller utkik på ArkenZoo eller Zooplus eller den lokala djurbutiken efter specialerbjudanden.

Senast var det köp 6 betala för 4 typ.

Vi har tre katter, lite ute lite inne, har aldrig problem med att de går någon annan stans än på baljan.

Men det skall vara TJOCKT lager med sand, minst 10 centimeter.

Vi har två baljor, så att de kan alternera.
Båda tömmes helt och tvättas ut noggrant en gång i månaden. (eller om sanden börjar sina så gör vi det då)

Testade en everclean med lukt och det gillade inte katterna. Så vi kör deras "Extra Strong unscented"
 
Vi har nu provat EverClean 1 månad, först köpte vi 6 l, den räckte inte till att fylla lådan så vi köpte en 10 l till. Efter det har vi fått köpa ytterligare en 10 l så totalt 26 l. Efter 1 månad så var det dags att köpa ny kattsand och då kan vi konstatera att 600 kr / månad är på tok för mycket pengar. Tyvärr verkar det dock inte finnas någon annan kattsand som ens kommer i närheten.

Vi köpte hem Pussi Kompakt för 1 vecka sen på prov. En låda gick åt vilket gav oss runt 7-8 cm sand i lådan. Sanden klumpar väldigt bra, i klass med EverClean men ryker klart mer(om det nu spelar någon roll). Framförallt så känner man av doften från lådan redan efter dag 3 och efter 1 vecka är doften ganska påtaglig. Vi har då tömt ut klumpar o liknande varje kväll och inget har suttit fast i botten.

Har sett tips om att blanda ut det med EverClean Lavendel, typ 20%, kanske är det värt ett försök.

Något annat förslag?
 
Jag tror nog att det finns en god chans att dyra raskatter kan bli stulna. Verkar finnas mycket pengar att tjäna på att sälja raskatter och hundar. Verkar inte så svårt att förfalska pappren på djuren heller.

Det varnas ofta att man inte ska lämna hunden utanför butiken eller hundvalpar ensamma i bilar för att dom stjäls ofta.
 
S snowjim skrev:
Efter 1 månad så var det dags att köpa ny kattsand och då kan vi konstatera att 600 kr / månad är på tok för mycket pengar.
Det låter helt orimligt med närmare trettio liter per månad. Hur många katter har ni? Vi har två katter och gör av med mindre än 10 liter i månaden. Dock tar vi enbart bort "korvar" och klumpar och byter i princip aldrig all sand utan fyller bara på lite då och då för att hålla någorlunda jämn nivå.
 
Icas basic sand har vi kört på, den funkar. Men nu får de gå på 6mm bränslepellets. Den hamnar i vedpannan när den är begagnad.
 
Är era katter kastrerade?
Låter nämligen märkligt att det luktar efter några dagar?
Jag använder Pussi Kompakt, ja det dammar lite just när man häller upp det, men lådan står inne i städskrubben, så det gör inget. Föredrar att ha ca 10 cm sand, dvs nästan en hel säck (nästan två lådor) i en stor låda. Byter all sand högst 2 ggr per år, annars bara påfyllning. 2 katter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.