MathiasS MathiasS skrev:
Ja det tål att reflektera över. Jag har en 550W vattenpump till ungefär samma volym, du har en på 736W. Det är 30% mer. Halva min energiförbrukning relaterat till poolen kommer från vattenpumpen. Och för den vetgirige så är det inte direkt vattenvolymen som dimensionerar vattenpumpen utan storleken på sandfiltret. Den enda gången man behöver en så kraftig pump som man faktiskt har är när man backspolar sandfiltret.

...dock tror jag att en 1hk pump är rätt vanligt till en 4x8pool.....
Avger pumpen 736W blir det mesta till värme i vattnet genom kompression (som en cyckelpump som blir varm).
Energi kan bara omvandlas, visserligen avger motorn hölje värme men den kommer källaren till del.
Så cirkulationspump bidra med mycke energi till vattnet.

Hur är uppvärmningen i huset förövrigt ?
 
Redigerat:
Vi har en luft/vatten värmepump drygt 10 år gammal som funkar bra.
 
L Leif i Skåne skrev:
Avger pumpen 736W blir det mesta till värme i vattnet genom kompression (som en cyckelpump som blir varm).
Energi kan bara omvandlas, visserligen avger motorn hölje värme men den kommer källaren till del.
Så cirkulationspump bidra med mycke energi till vattnet.

Hur är uppvärmningen i huset förövrigt ?
Hur stor del av pumpens effekt som tillförs vattnet kan nog skilja en del mellan olika pumpar.
Min pump har en angiven effekt på 160W men förbrukar 480W.
Dock har jag kommit runt problemet med värmeförluster genom att bygga in pumpen ihop med filter och rör i en isolerad låda.
Klarar sommartid lätt att hålla 35gr i våra 4kbm vatten helt utan värmarens insats.
Kör pumpen 2 tiominuters perioder/timme.
Altså totalt 8h/dag.
Har försökt googla på det här med förluster i vattenpumpar men har inte hittat något vettigt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Avger pumpen 736W blir det mesta till värme i vattnet genom kompression (som en cyckelpump som blir varm).
Energi kan bara omvandlas, visserligen avger motorn hölje värme men den kommer källaren till del.
Så cirkulationspump bidra med mycke energi till vattnet.

Hur är uppvärmningen i huset förövrigt ?
...ja fast det är ju inget positivt. Värme till källaren är inte så intressant på sommaren och bidraget till vattnet är väldigt oeffektivt jämfört med att värma med värmepumpen => även om ingen energi går upp i rök så finns det bättre sätt att värma både källare och vatten => man skaffar minsta möjliga pump som fortfarande kan backspola sandfiltret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.