Hade skippat att återanvända "hattarna" och i stället klämt på två ring-kabelskor på brun / blå och skruvat direkt på plinten. En skarv är en felkälla och en begagnad skarv är en ännu större felkälla. ;-)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Per E
Du om någon vet väl att man alltid ska "lyda" forummedlemmar. ;). Byt nu genast ut de begagnade hattarna mot två nya ring kabelskor.
Det är trots allt så som Grottan säger om felkällor.
 
Jag lovar att byta ut de begagnade hattarna mot två nya ring kabelskor så fort pumpen börjar krångla igen.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Jag har lärt mig massor tack vare era svar.
  1. Sladd heter kabel.
  2. Nu vet jag hur en jordsymbol ser ut.
  3. Gröngul kabel är jord.
  4. Det spelade i detta fall ingen roll var jag anslöt de övriga två kablarna.
  5. Skaffa Jula kundkort i samband med att du handlar (inte efter) för att inte tappa kvitton.
  6. Det är bra att ha kabelskotång, kabelskor och ”hattar” hemma, då sparar man in en tur till Biltema.
  7. Wago 221 klämmor verkar bra men det funkar också att koppla ringkabelskor direkt på ”plintarna”.
  8. Dragavlastning och kabelförskruvning.
  9. En skarv är en felkälla.
  10. En poolpump på 736w kommer förbruka en massa ström. Det borde jag ha kollat upp tidigare.
  11. En mindre kraftig pump än 1hk hade sannolikt räckt till en 4x8 pool.
 
  • Bakgård med en pool omgiven av uteplats och grönska i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
tommib
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Gröngul kabel är jord.
Nej nej nej och åter nej.

Gröngul kabel bör vara jord. Du är dock inte säker förän du har verifierat att det är jord. Lita aldrig på färger.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det är bra att ha kabelskotång, kabelskor och ”hattar” hemma
Har inte alla ett gäng Wago 221 hemma? Hur ska man kunna hempula utan :)

För övrigt håller jag med tidigare talare om presstången, köp den riktiga istället. Man ångrar bara dåliga verktyg.
 
R
Skräm inte upp han nu, i det här fallet med en prefabricerad nätkabel så är gröngul jord.

Jag har ALDRIG varit med om en nätkabel som varit fel när det gäller det och då har jag kapat måååånga kablar.

Sen så ska man inte lita på det i andra fall men här kan han göra det.
 
tommib
Det var det allmänna i uttrycket jag reagerade på. Det absolut vanligaste är givetvis att gröngul sitter rätt i en förmonterad kabel men man kan aldrig vara säker i t.ex. den fasta installationen. Uttalandet var inte kvalificerat för att bara gälla förmonterade kablar. Därav kommentaren.

Dessutom följer Per mig enligt forumet och borde veta hur många gånger jag har skrivit ungefär samma mening till andra... ;)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har lärt mig massor tack vare era svar.
En poolpump på 736w kommer förbruka en massa ström.
Om du sedan vill lära dig lite till så förkortas enheten watt med stor bokstav, t.ex. 736 W ;).
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Bra jobbat men hur gick golfandet?
 
Det var årets första 18-hålsrunda. Det gick sådär. Låt oss säga att det finns förbättringspotential. :cool:
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Det fanns ju en kabelförskruvning, men min erfarenhet är att den fungerar dåligt som dragavlastning. Jag brukar i det läget montera två buntband på kabeln, innanför förskruvningen. Se även till att jordanslutningstråden är betydligt längre än de andra två trådarna, så att jorden förblir ansluten om de andra trådarna dras ur.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack för tipset. Just nu är jordanslutningstråden (ännu ett nytt begrepp för mig ;)) den kortaste tråden och jag litar inte riktigt på att kabelförskruvningen håller. Rätt vad det är (vid en flytt av pumpen) så råkar jag lyfta pumpen i kabeln med en hand eftersom det är enklast att göra så och då finns risk att kabeln och dess trådar lossnar.

Hur ser dessa buntband ut? Funderar på att göra om och göra rätt. Då skulle jag samtidigt passa på att ta bort de gamla hattarna och dess stumpar och ersätta dem med ringkabelskor direkt på plintarna.

Vill egentligen göra detta tillsammans med mina barn (14 och 18 år) eftersom jag tycker det vore lärorikt även för dem. Men de är i Småland nu och lavar ved just nu så jag får se om jag orkar vänta på att de kommer hem.
 
Här är en bild på ett buntband, kan vara i nästan vilken färg och storlek som helst....
 
  • Svart plastbuntband på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men har du pumpen kopplad med stickpropp, har du ingen styrning på den, eller kör du dygnet runt?
Ja, pumpen är kopplad med stickpropp. Så här ser det ut.

En pump ansluten till ett elskåp med en theben 610 top-tidstyrning, i en renoverad källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I elskåpet har jag en styrning, tror den heter theben 610 top, som slår på och av. Just nu testar jag bara köra den 4 timmar på natten och en kvart på förmiddagen. Både för oljudet och ekonomins skull.

Theben 610 top timer i elskåp med display och knappar, märkt "UR TILL POOL".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på theben 610.

Dagens övning blir att fixa backspolningen. Nu när vi renoverat källaren så måste backspolningsröret dras om.

Tycker för övrigt pumpen väsnas en hel del, skulle gärna vilja ha en tystare.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Stämmer bra, jag återanvände gamla, inte bra?
Är "hattarna" inte engångs crimp toppklämmor, som brukar finnas i kina tillverkade grejer.... Närbild av en vit engångs crimp toppklämma, potentiellt en kina-tillverkad komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa brukar jag endast använda till att isolera oanvändna parter i kablar...

Blev fundersam hur du fick i nya ledaren.... Om det är en crimp.... Eller är det en typ torix? Tycker det ser ut som en kina crimp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.