Lime113 Lime113 skrev:
Berätta gärna för oss hur den är och vad du tycker om den :)

Har nu hunnit prova min Graco ultramax till flera projekt, så kan lämna lite erfarenheter.

Första jag målade var några rum i källaren, budgetrenovering så finish var ingen huvudprio.
Gick bra men för större rum blir det mycket tid till att fylla på behållaren.

Efter det har jag lackat några garderobsdörrar, möbler och innerdörrar.
Perfekt spruta till mindre projekt, lätt att rengöra med mycket bra resultat (begränsningarna för mig sitter mer i mina kunskaper än sprutans kapacitet)

Enda jag märkt är att man måste vara noga skruva fast plastlocket till färgbehållaren ganska hårt, annars kan den börja suga luft och ”spotta” färg. Men när man är medveten om det är det inga problem!
 
N Niklas777 skrev:
Skönt å höra! Vad skulle ni säga är lämplig nivå på grundarbete att kräva, utan att det sticker iväg i tid å pris?
Svårt att veta vad han ska måla på, maskering och om du har flera olika färger .
 
Vit list längs en grå vägg möter trägolv i en klassisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel...

Lime113 Lime113 skrev:
Svårt att veta vad han ska måla på, maskering och om du har flera olika färger .
 
mykee2 mykee2 skrev:
Ekonomibyggnaderna hade vi väl tänkt oss slamfärg, något annat på huset.

Finns det någon annan modell som kanske lämpar sig bättre till vad jag tänkt?
Jag använder en Husky 306 dubbelmembranpump och det går utmärkt.
 
N Niklas777 skrev:
[bild]
Exempel...
Där hade jag nog inte ens krävt något annat än sprutmålning men alla är ju olika. Behöver inte ytan slätas till eller är det mängder av latex jag ser...?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Där hade jag nog inte ens krävt något annat än sprutmålning men alla är ju olika. Behöver inte ytan slätas till eller är det mängder av latex jag ser...?
Tror det är färg som runnit. Släta ut hur?
 
Slipa eller skrapa var min tanke .
 
Vulcan61
J Jonas Kenntoft skrev:
Hej alla,
Tänkte bara avlägga en rapport efter mitt senaste köp till maskinparken. En Wagner 625 Målaspruta.
[bild]

Jag fick i 5/3 2018 tillräde till vårat nya hus, ett hus med 140kvm på ett plan och ca 140kvm i sutteräng.
Vi hade redan bestämt oss för att måla all furupanel i taket på första planet ca 140kvm, och efter målat 70kvm tak med pensel i fjällstugan så kändes det inte så lockande. Däremot så lockade det ju lite att måla med målarspruta så jag köpte en! Sen var det skönt att passa på innan alla möbler kom.

Själva maskeringen tog ca 2 kvällar efter jobbet sen målade jag under två kvällar ungefär. Så snabbheten med målarspruta är ju helt outstanding. Fick för mig att den drog så mycket färg för jag fyllde på så ofta, men med ca 9kvm per liter så är det väl inte fy skam då det stod 8-10 kvm/l på burken.

Dag två så fick jag däremot problem och fick handmåla med pensel lager två i 2 ½ rum.
Problemet berodde på att färg hade stelnat och samlats på "inlet valve" alltså "in ventilen"...?
Jag vet inte om det beror på att jag slarvade kvällen innan med rengöringen eller om det var för att jag mitt i dag två målningen bytte färg från spärrgrund till vanlig takfärg.

Ringde Wagner support Sverige, och dom sa att jag måste köra penseltvätt i maskinen. Jag gjorde det en natt men ingen skillnad. Jag behövde komma in i maskinen insåg jag och lånade en 17mm insexnyckel (vet inte ens var jag köper en sån) och öppnade inlet valve (se bild),
[bild]
tog inga fler bilder tyvärr, men när man skruvat loss delen så måste man skruva loss hinken för att pilla upp inlet valve och där var det färg som hade stelnat. Den rengjordes och sen satt jag ihop allt igen och då funkade det igen. (y)



Lärdomar:
- Maskera ordentligt! väggarna kanske 1m ner och alla golv, samt fönster, vrår, och fönsterbrädor för det blir vitt damm överallt. Jag rekommenderar att ni använder lumppapp som skydd då den verkade binda till sig dammet bättre än bara skyddspapp. Men lumppapp kostar ju lite mer än skyddspapp, jag körde blandat.
[bild]
- Skyddskläder på och då menar jag hela kroppen, hade en glipa mellan glasögon och andningsmask där man blev vit och fin, även på pannan :rofl:
[bild]
- rengör maskinen noga, fyll den med vatten och spola till vattnet är klart.
- använd hörselskydd då maskinen är högljudd.
- Blanda inte en färgsort med en annan (i mitt fall kändes det som att spärrgrunden började härda lite med den andra färgen och det blev lite "grusigt" i lådan)
- Om den slutar funka så bli inte skraj allt går att lösa :):heart:
- Spruta inte med pistolen i diskhon när du ska göra rent, då blir det färgstänk överallt :thinking:

Rekommendation
Jag rekommenderar Wagner 625, speciellt till nätta priset av 2600 kr! Den långa slangen funkar bra och jag behövde aldrig flytta maskinen i de stora rummen. 7,5 liter hinken som sitter på räcker bra!

Produktlänkar:
Skyddsoverall: [länk]
Lumppapp: [länk]
Wagner 625 - Inköpt på screwfix.eu för ca 2600kr inkl moms och frakt(y)
[länk]
Wagner 625 - Finns även på svenska sidan, men kostar 4700 kr där
[länk]
Penseltvätt:[länk]

Bra pris synd den går på 3500 idag :( hade varit intresserad också
 
Om man ska sprutmåla ett tak, behöver man då täcka väggarna helt?
Dvs dammar färgen mycket eller räcker det med att täcka golv och väggen en bit under taket?
 
Vissa säger att en halvmeter räcker. Jag har kört med 1,5-2 m och det har fungerat OK men mycket spelar ju in.
 
Hej och tack till alla för en bra tråd!

Vi har köp ett hus (235m^2) där det behöver tas bort tapeter och bredspacklas och målas på de flesta väggar. Jag är sugen på att skaffa en färgspruta men skulle gärna också spruta spacklet. Är det någon som vet om någon av följande sprutor klarar sprutspackel?

Wagner W 950 FLEXIO
Wagner 625
Wagner Pro 250 M

Om ingen av dom klarar det, finns det någon spruta för max 5000kr som gör det?

Mvh,
Lars
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag hade blivit förvånad om någon av dem klarar det men jag har ingen aning. Har du en bra tapetångare? Själv har jag använt en dyrare Wagner som har gjort stor nytta.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Jag hade blivit förvånad om någon av dem klarar det men jag har ingen aning. Har du en bra tapetångare? Själv har jag använt en dyrare Wagner som har gjort stor nytta.
Har ingen tapetångare, har fått känslan av att de är ett väldigt långsamt sätt att ta ner tapet på.. Snabbare att bara spruta vatten på väggarna ett par gånger med en kvarts mellanrum och sen skrapa ner med spackelskrapa? Kanske får man skära lite i tapeterna först om de är plastiga i ytan så vattnet tränger in.. men det är bara en hypotes efter att ha googlat lite :)

Får hoppas någon annan här har testat sprutspackel med nån spruta för max 5kkr!
 
Hittar du några kommentar, försök eller Youtubes på nätet? Alltså gällande sprutspackel? Själv använder vi Byggmax rullspackel när vi bredspacklade vårt lättbetonghus.
 
Redigerat:
Lime113 Lime113 skrev:
Hittar du några kommentar, försök eller Youtubes på nätet? Alltså gällande sprutspackel? Själv använder vi Byggmax rullspackel när vi bredspacklade vårt lättbetonghus.
Har inte hittat några videos med någon av de maskinerna. Men tänkte att det kanske fanns nån vågad här som testat ändå :)

Har kikat lite på dessa maskiner för köp utomlands också om nån har testat nån av dom:

Graco 262800 Magnum X5 Stand Airless Paint Sprayer (ca 3300kr) (https://www.ebay.com/itm/GRACO-Airless-Paint-Sprayer-1-2-HP-0-27-gpm-262800-/252990140821)

Graco 257025 Magnum Project Painter Plus Airless Paint Sprayer (ca 1700kr) (https://www.ebay.com/itm/NEW-GRACO-257025-MAGNUM-PROJECT-PAINTER-PLUS-AIRLESS-2-5-GALLON-PAINT-SPRAYER/283065975827)

H680 (ca 3500kr) (https://www.aliexpress.com/store/product/High-pressure-airless-spraying-machine-Professional-Airless-Spray-Gun-H680-Airless-Paint-Sprayer-Wall-spray-Free/1945782_32685648028.html)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.