Jag och min sambo och vår familj med 3 små barn har kommit till slutsatsen att vi bor alldeles för trångt. För närvarande bor vi i en villa, som vi äger, som är på 3 rum och kök på bottenvåningen. Det finns även en oisolerad vind som vi använder som förråd. På vinden finns det en gammal drängkammare som vi har till kontor.

Vi ska bygga nytt hus på ett annat ställe, som vi också äger.

Jag tänkte starta den här tråden och försöka uppdatera den med lite information angående husval, planlösningar, hustillverkare och annat som är lämpligt. Mest för att själv kunna gå tillbaka och minnas men också för att kunna få lite feedback vid behov.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Det här huset står på stället som vi kommer bygga på så därför ska det rivas.
Rött trähus med vita knutar och snötäckt tak i ett vinterlandskap, markerat för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
ByggPajken
  • Laddar…
Stället vi ska bygga på kallas Magnussons eftersom de som vi köpte gården av hette Magnusson. Då gården inte har något eget namn skulle det vara roligt om det fanns något lämpligt att kalla det istället, därav Bonnlarssons. (Kombination av våra efternamn) Kommer säkert inte bli det namnet men kul ändå att kalla det något eget påkommet än bara den sista ägarens namn.
 
Varför bygga nytt istället för att renovera och bygga ut?

Min sambo har alltid drömt om att bygga nytt. För mig har det alltid varit en självklarhet att man flyttar till ett befintligt hus och hoppas att stället är bra. Och behövs det renoveras och byggas ut får man helt enkelt göra det.

De två husen vi äger ligger ca 300 meter ifrån varandra. Det vi bor i ligger längst in på en liten grusväg och därefter blir det skog som vi äger. Det ligger också ca 15 meter från grannen (som är jättetrevlig) och bonde. Det andra huset ligger längs med samma väg mitt ute på ett gärde. Inga grannar tätt inpå.

Vårt nuvarande hus är från början av 1900-talet, med eternit utanpå. Grunden har gett med sig så huset är snett och murstocken är sprucken. Alla fönster är murkna och det är oerhört dragigt under de kalla månaderna. För att kunna få till ett bra boende här behövs det en totalrenovering med byte av i stort sett allt och även rikta upp grunden. Vi är inte så sugna på att leva i renoveringskaos med 3 små barn och skulle då behöva hitta ett annat boende under tiden.

Det andra stället är byggt ca 1930. Grunden är bra men där behövs det byggas ut och renoveras allt invändigt plus tak och fasad. Finns exempelvis inget fungerande kök och toaletten och duschen är byggd under trappen till övervåningen. Praktiskt att kunna sitta på toa och duscha samtidigt.. Stället har charm men efter ett utbygge och renovering tror vi inte att det kommer vara lika mycket charm kvar och dessutom skulle det troligtvis gå på ganska mycket pengar då varken jag eller sambon kommer göra något själva.

För att kunna bo bra under tiden bestämde vi oss alltså för att riva huset vi inte bor i och därmed få lite avstånd till grannarna.
 
Vad för hus ska vi ha?

Först ville vi ha något liknande det som vi river. 1,5 plans, rött med vita knutar, spröjsade fönster. Eftersom vi bygger till oss själva utan möjlighet att någonsin få igen pengarna vi lägger på husbygget kom vi fram till att vi troligtvis kommer bygga ett enplanshus istället. Självklart är det ju kul om inte huset ser helt malplacerad ut men det viktigaste är ju trots allt funktionen för oss. Vi vill kunna leva här resten av våra liv.

Våra behov är
Stort kök med möjlighet till att duka långbord
4 sovrum
1 arbetsrum
2 toaletter (en med dusch och en med bad)
Stor tvättstuga där det även går att hänga tvätten utan att behöva ha en tvättställning i ett annat rum
Stor groventré med gott om förvaring av alla ytterkläder och skor
Entré mot söder då infarten kommer där

Har så klart fler önskemål men det här är de viktigaste.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Kommer följas!

Angående att ett 1-plans kan se malplacerat ut så går det ju alltid att lösa. Ha lite brantare taklutning (tex 38°) och ha småsaker utvändigt som är karaktäristiska. Gör man lite sånt så ska man nog kunna få lite "gammal" känsla över det :)
 
  • Gilla
P-J
  • Laddar…
För att komma fram till vilket hus vi vill ha beställde jag hem huskataloger från alla möjliga hustillverkare och började kolla på alla olika hus de hade. Ganska snabbt insåg vi att inget av husen inom budgetvarianterna hos alla hustillverkare passar oss. Vi har åkt på lite visningar för att se hur färdiga hus ser ut och känns.

De vi kollat på är:
Fiskarhedenvillan
Eksjöhus
Trivselhus / Movehome
A-hus

Fiskarhedenvillan kollade vi på två olika hus varav ena var riktigt dåligt utfört med lister som inte möttes ordentligt i hörnen, golv som inte låg plant mot bjälklaget utan uppböjt på vissa ställen och mycket mer. Dock så kan det ju bero på att familjen hade gjort mycket jobb själva. Det andra var raka motsatsen. Helt fantastiskt hus med allt perfekt som åtminstone vi såg. Det som avskräckte oss där var att de ens fick för sig att visa ett så dåligt hus. Borde de inte ha bättre koll än så?

Trivselhus hade ett jättefint hus med extra allt kändes det som och allt verkade också gjorts ordentligt. Bergvärme ingår (Självklart är det ju påslaget på priset) och även osb i väggarna. De ägs även av södra och som södramedlem får man rabatt.
Vi bokade in ett möte med säljaren och han kändes professionell när han tog reda på vad vi ville ha. Våra önskemål skickades till arkitekt. Nästa möte vi hade ursäktar han sig med att han fått tillbaka förslaget och inte kollat på det förrän dagen innan vårt möte och då insett att det inte stämde överens med flera av våra önskemål. Samtidigt har ju vi tagit oss tid och skaffat barnvakt till de två äldre barnen och bebisen som är allt annat än nöjd med att bara sitta still fick följa med. Lättare sagt än gjort att än en gång Sätra sug lugnt och still och komma fram till vad vi vill ha. Den här gången kändes han inte alls lika professionell och både jag och sambon är riktigt besvikna över mötet men tänker att vi ger det en chans till i alla fall. När vi inte hört något på någon månad mailar jag och frågar om vi är bortglömda. Svaret är att han fick förslaget dagen innan och mailar över planritningen så kan vi återkomma med förslag på ändringar. Vi kollar på förslaget och lägger det längst ner i högen då det är långt ifrån något som vi vill ha. En lång korridor med bara dörrar överallt. Jaja, då har vi släppt dem för tillfället.

A-hus var jag först inne på deras hemsida och byggde online för att kunna få något hum om vad det egentligen kostar med ett hus. Jag skickade in en förfrågan och 1å minuter senare ringer den lokala säljaren för att fråga om fler detaljer för att kunna få med så mycket som möjligt i offerten. Det kändes väldigt bra och seriöst.
Vi åkte på en husvisning där vi även fick ett väldigt bra intryck av säljaren och A-hus bygge. Vi bokade in ett möte med säljaren. Hade mötet där han skissade lite och skickade vidare till arkitekt. Fick tillbaka ett förslag på mail som vi skickade tillbaka med åsikter. Bland annat att öka takhöjden till 2,70 invändigt och 38 graders taklutning för att höra byggnaden lite. Efter en vecka fick vi ett uppdaterat förslag som vi skickade tillbaka. Efter en vecka igen fick vi ett förslag som stämde överens med vad vi önskat. Då inser vi att det är nog inte alls precis så här vi vill ha det.. Vi ber säljaren avvakta.

Eksjöhus hade också ett fint visningshus så vi bokade möte med säljaren. Hon kändes inte som att hon hade någon koll på något speciellt förutom massa siffror och vi gick därifrån med tanke att det blir nog inget med det här då hon inte skickade vidare våra önskemål till en arkitekt utan ville lägga upp en kostnadskalkyl först. Fick tillbaka kalkylerna och bad henne skicka förfrågan till arkitekten så att vi kunde få ett förslag. En månad gick och jag mailade även henne för att höra om vi var bortglömda. Hon svarade att hon skulle ta reda på det. 15 minuter senare får jag ett mail med ursäkter om att det blivit ett missförstånd och att det inte finns någon planlösning än åt oss. Hon lovar att återkomma med en väldigt grov skiss under dagen. 2 timmar senare får vi en utan varken mått eller något utvändigt men både jag och sambon känner att wow, det här är ju väldigt nära det vi vill ha. Vi skickar tillbaka våra åsikter och nu väntar vi bara på att få något konkret tillbaka. Arkitekten skulle försöka få till något den här veckan annars skulle han jobba även nästa (trots semester) så att vi kan få något innan Eksjöhus stänger igen i 4 veckor.

Så här är vi nu när det gäller att välja hus.

Igår satt vi och klippte i A-hus planlösning för att se om vi kan få det som vi vill. Jag har A-hus som favorit då vi bara haft positivt därifrån med effektiv säljare.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Kommer följas!

Angående att ett 1-plans kan se malplacerat ut så går det ju alltid att lösa. Ha lite brantare taklutning (tex 38°) och ha småsaker utvändigt som är karaktäristiska. Gör man lite sånt så ska man nog kunna få lite "gammal" känsla över det :)
Ja det var så vi tänkte också. Vi kommer måla de gamla byggnaderna runtomkring så att de är nymålade också så smälter de förhoppningsvis in mer.
 
Vilket Annebergshus (A-hus) är det frågan om? :)
 
Rivningen förbereds genom att tömma huset, ta bort fönster, skruva bort element, ta bort elen, riva bort plastmattorna, ta bort dörrar...
Rödfärgat hus med ett fönster utan karm i förberedelse för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lada med öppna gula dörrar, delvis förberedd för rivning, utan fönster och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person står i dörröppning till tomt hus under förberedelse för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man förbereder rivning inne i ett hus, tar bort en dörrkarm medan en kvinna tittar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare i skyddshjälm och handskar avlägsnar dörrkarm i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person bär bort ett fönster under förberedelse för rivning av hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla spisen i en rivningsklar köksmiljö med synbar skada och rester efter borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat hus med borttagna fönsterrutor och öppen dörr, redo för rivning, barnvagn framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
Vilket Annebergshus (A-hus) är det frågan om? :)
Ett villa Stenskär håller vi på att anpassa.. tror dock att det kommer avvika så pass från originalet att jag har svårt att se att det skulle kunna vara samma hus.

Här är en av skisserna vi ändrar på från dem.
Ritning av villa med handskrivna ändringar och mått, omgjort kök och tillagda sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just nu grävs det för fullt en ny väg som ska klara av all byggtrafik.

Grävning framför röd lantgård med gul grävmaskin till höger, upphögar med jord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin och jordhögar vid anläggning av ny väg genom grönt lantligt landskap med byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd väg omgiven av grönt fält och röda ladugårdar under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin gräver ny väg i grönt landskap, stora jordhögar syns vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Här är det befintliga köket. Befintligt kök under renovering med gröna skåp och en delvis riven vägg som leder till vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är vardagsrummet
Tomt rum med två fönster och en ensam stol, tittar ut mot en åker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fler bilder från vårt 50-talskök Vy över ett 50-talskök med gröna skåpluckor, disk på bänken och ett fönster som blickar ut mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
50-talskök med gröna skåpluckor, mönstrad kakelvägg, verktyg och köksredskap på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det inte förstör rummet för mycket för era planer och inte blir fult på utsidan så hadde jag iallafall velat ha en dörr in till tvättstugan utifrån så man kan gå in där när barnen och även kanske ni är smutsiga.
Kanske där diskhon är nu om man flyttar den?

(y) kul projekt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.