T
J JohanLun skrev:
Det viktiga känns som att hyresvärden ska visa kommunen att ovk or gjort och miljön är ok, att inte du ska bråka med hyresvärden, du ska ligga på kommunen att fixa detta. Men kommunen är nog tyvärr långsam. Trist när man är drabbad men inte mycket att göra...
Jag ligger inte och bråkar med hyresvärden eftersom han gör allt för att komma åt mig med falska anklagelser. Förutom att ha ringt i slutet av månaden för att fråga vart min Hyresavi är skulle jag inte ens i dröm tänka på att ta kontakt med hyresvärden . Han har inte det minsta förtroende hos nån hyresgäst här på gatan . Man ska köpa allt självs och för att nåt blir gjord här måste man kalla på en fackman så det blir gjord ordentligt. Inte ens ett stopp i Toa kan de rätta till ordentligt och hyresgästen måste köpa verktyg självs.. Man skulle höra vad andra hyresgäster kallar hyresvärden men ingen vågar att göra nåt.Mitt största fel har varit att jag inte kollade bolaget noggrann innan jag skrev kontraktet och upptäckte att det var fel att gå på trevligt prat innan.
 
Men det är väl en hyresrätt? Om hyresvärden är värdelös är det väl bara att hitta ett annat boende? Varför stanna kvar hos en dålig hyresvärd?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
T
P patriklarsson skrev:
Förresten, jag måste säga att jag är nog den här i tråden som försöker hjälpa dig mest.
Din attityd känns jävligt tråkig, du verkar ha noll koll på regler, eller lust att lära dig något.
Börja från rätt håll istället för att klanka ner, jag börjar tröttna.
Jag tror att jag bara måste hålla på med att be om ursäkt för alla som vill hjälpa mig medan jag känner att jag står helt ensam här och försöka att få folk att förstå hur jobbigt det är att kämpa för det som jag har rätt till medan familjen blir mera och mera irriterat på att allt går så sakta.
 
Kommunen vet ju (eftersom jag ringt dom bl.a.) att det troligen inte finns en giltig ovk, för det pratade jag med dom om, vad som ska finnas med i protokoll osv.
Även miljökontoret har uttalat sig och sagt att det "troligen" inte är funktionsdugligt.
Därmed har de (kommunen) alla fakta de behöver att utdöma vite för fastighetsägaren.
De kan då säga "inom 2 v ska vi ha en ovk eller så får du pröjsa".
Först då, brukar det hända saker, detta går ju till kronofogden annars.
Men att de sedan 1999 inte har haft koll på detta är i så fall skrämmande, men inte ovanligt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tillägg: OM nu fastighetsägaren gör en ovk och den blir underkänd så har han rätt till tid på sig att åtgärda felen. Så räcker att någon går dit 5 min konstaterar att det inte fungerar, och sedan får 6 mån på sig att åtgärda. Först efter det blir det ev tala om vite igen.
Tyvärr men dessa saker tar LÅÅÅNG tid.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T Tysk skrev:
Jag tror att jag bara måste hålla på med att be om ursäkt för alla som vill hjälpa mig medan jag känner att jag står helt ensam här och försöka att få folk att förstå hur jobbigt det är att kämpa för det som jag har rätt till medan familjen blir mera och mera irriterat på att allt går så sakta.
Tålamod. Att kämpa mot byråkratin tar tid

Men du. Om nu hyresvärden tar tag i det här och renoverar, sätter i köksfläkt med mera... Om det då innebär höjning av standarden och hyran. Vad gör du då?
För om det är omfattande saker som ska göras garanterar jag att de kommer försöka göra en större renovering och höja din hyra.

Så uppgiven och arg som du låter så lovar jag att det kommer vara bättre för din livsglädje att flytta.

(Det är inte heller bra för hälsan att skriva arga inlägg på internetforum. Fokusera på det roliga i livet istället., Du säger ju att du är gammal och frågan är om du vill lägga tiden du är pigg på att bråka istället för att ha trevligt)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
T
P patriklarsson skrev:
Kommunen vet ju (eftersom jag ringt dom bl.a.) att det troligen inte finns en giltig ovk, för det pratade jag med dom om, vad som ska finnas med i protokoll osv.
Även miljökontoret har uttalat sig och sagt att det "troligen" inte är funktionsdugligt.
Därmed har de (kommunen) alla fakta de behöver att utdöma vite för fastighetsägaren.
De kan då säga "inom 2 v ska vi ha en ovk eller så får du pröjsa".
Först då, brukar det hända saker, detta går ju till kronofogden annars.
Men att de sedan 1999 inte har haft koll på detta är i så fall skrämmande, men inte ovanligt.
Du verkar komma med vettiga svar som gör oss lugnare för stunden men tyvärr ske det med jämnar mellanrum saker som det med hyran och lugnet är som bortblåst . dig skulle man ha som hjälp i vårt ärende Tyvärr finns bara denna Forum att skriva i om problemet.
 
BirgitS
T Tysk skrev:
Jag tror att jag bara måste hålla på med att be om ursäkt för alla som vill hjälpa mig medan jag känner att jag står helt ensam här och försöka att få folk att förstå hur jobbigt det är att kämpa för det som jag har rätt till medan familjen blir mera och mera irriterat på att allt går så sakta.
Det är nog ingen i tråden som betvivlar att du tycker att det är jobbigt och att andra i din situation skulle uppleva det så också, men att bara hålla med dig om det hjälper dig ju inte att komma vidare och veta vad som är hållbart juridiskt.

Men självdragshus, som ditt, ventilerar man genom att öppna fönster på sommaren, det finns inget annat sätt oavsett om ventilerna är öppna eller blockerade.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Stående oscillerande golvfläkt med vit färg och justerbar höjd. Vitt takfläkt med fem blad monterad på ett tak, sett från undersidan.
 
T Tysk skrev:
Du verkar komma med vettiga svar som gör oss lugnare för stunden men tyvärr ske det med jämnar mellanrum saker som det med hyran och lugnet är som bortblåst . dig skulle man ha som hjälp i vårt ärende Tyvärr finns bara denna Forum att skriva i om problemet.
Vi är flera som har påpekat detta. Det uppfattas som du kämpar till att få fastigheten ordentligt renoverad. Detta kommer resultera i en sannolikt ordentlig hyreshöjning beroende på hur mycket standarden förbättras. Och med den hyresvärd du verkar ha kommer det sannolikt bli saftigt, det kommer inte bara drabba er utan samtliga hyresgäster. Så resultatet av din fajt med hyresvärden kommer oavsett utgång ej bara bli positiv för er utan det kommer finnas negativa följder. Få saker är gratis här i livet.
 
T
Tack alla som har stött mig. Nu händer det saker. Har varit på TV och de ska ta upp mitt ärende ( efter hyresnämndens förhandling men ändå ) och blev förvånad hur kommunen och hyresgästföreningen gjorde för att jag få hjälp. De tittade på filmen som jag gjorde när den s.k. byggkonsult var här och tittade på en hel del bilder. Inspelningar som jag gjorde när jag ringde till hyresvärden, när grannen var här och när vi varit hos Rörmokaren tyckte de var horribelt att inte kunna gälla som bevis för att klargöra att hyresvärden inte skötte sig. Håll alla tummarna att hyresnämnden har samma uppfattning. Tack för alla bra kommentarer.
 
Lycka till. Meddela gärna resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.