M MagHam skrev:
Nuförtiden är det mikroelproduktion "som gäller".
[länk]
Rätt eller fel kan man alltid diskutera.
Trevligt med en reaktion som inte är negativ. :)

Viktiga anledningar till att jag valde att bygga på detta sätt var för övrigt för att få utlopp för min kreativitet och min experimentlusta, och för att lära mig nya saker. Jag vill påstå att jag har lärt mig mer genom detta hemmabygge än om jag hade installerat en fabriksbyggd anläggning. Som jag sade ovan kunde jag verkligen ingenting om sådana här saker när jag började. Jag har lärt mig MYCKET på detta projekt.

Och varmvatten till de grundläggande hushållsbehoven får jag ju också under soliga dagar. Utan att det har kostat särskilt mycket.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
B Björkåsen skrev:
Trevligt med en reaktion som inte är negativ. :)

Viktiga anledningar till att jag valde att bygga på detta sätt var för övrigt för att få utlopp för min kreativitet och min experimentlusta, och för att lära mig nya saker. Jag vill påstå att jag har lärt mig mer genom detta hemmabygge än om jag hade installerat en fabriksbyggd anläggning. Som jag sade ovan kunde jag verkligen ingenting om sådana här saker när jag började. Jag har lärt mig MYCKET på detta projekt.

Och varmvatten till de grundläggande hushållsbehoven får jag ju också under soliga dagar. Utan att det har kostat särskilt mycket.
Ja, det är spännande rent reglerteknisk att värma vatten. När det ska dockas in och var det ska värma för bästa effektivitet.
Så jag förstår din glädje att ha byggt en sådan anläggning.
Men för andra läsare som vill "utnyttja solen" och inte lägga ner för mycket tid på ingenjörsvetenskap så är mikroanläggningarna för el intressantast just nu.
 
Att producera el för att sen värma vatten via en elpatron tror jag inte är mera intressant än att låta solen producera vv direkt via slingor på taket för den som eldar med ved eller pellets resten av året har man tex bergvärme anläggning vilka ofta saknar tank att docka solen mot och som producerar vv med cop på runt 4-5 då blir läget nått helt annat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag är rätt sugen på solceller också, och det kanske det blir här framöver, en rätt liten anläggning i så fall, om inte statsbidraget hinner tas bort innan jag kommer till skott. Skälen till att det blev en enkel, billig, termisk solfångare denna gång var egentligen flera, men ett av dem var att det i ackumulatortanken redan fanns en solslinga som liksom låg och pockade på att bli använd.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Asså, björksåsen,

Du byggde själva solfångaren efter eget huvud för att du tyckte det var kul. Plaströr av så kallad pex är väl tvärbunden polyeten, tål väl inte mer än ca 90 grader. I en solfångare tillverkad av fabrikant kommer temperaturen upp till ca 180 grader C. I sådan egenbyggd anläggning du har, kanske du kommer upp i halva effektivteten av vad en fabriks-solfångare gör. Gör att du måste ha en ca dubbel så stor solfångaryta. Man ska nog försöka skaffa fabriksbyggd solfångar-modul i alla fall, men man kan knopa ihop resten själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.