Demmpa Demmpa skrev:
Ett värmeelement oberoende om det är el, VP, vedpanna, etc så avges det lika hög värmeeffekt till det strömmande vattnet oberoende av vilken hastighet vattnet har.

Det tar exakt lika länge att värma samma mängd återcirkulerande vatten 1° oberoende av flödeshastigheten.

Däremot blir den lokala temperaturen precis efter värmaren i flödesriktningen högre om flödet är lägre.
Men den genomsnittliga temperaturen på allt vatten i systemet är samma oberoende av flödeshastigheten.
Jaha där lärde man sig något nytt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ett värmeelement oberoende om det är el, VP, vedpanna, etc så avges det lika hög värmeeffekt till det strömmande vattnet oberoende av vilken hastighet vattnet har.

Det tar exakt lika länge att värma samma mängd återcirkulerande vatten 1° oberoende av flödeshastigheten.

Däremot blir den lokala temperaturen precis efter värmaren i flödesriktningen högre om flödet är lägre.
Men den genomsnittliga temperaturen på allt vatten i systemet är samma oberoende av flödeshastigheten.
Om ingen annan kan bevisa motsatsen, så håller jag med dig.
Sedan finns det givetvis andra fördelar till att koppla in pumpen med en bypassventil där man kan styra flödet.
Men mer värme ger det inte.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det går åt 1,16 Wh för att värma 1 liter vatten 1°C
Med andra ord går det åt 1,16*6600=7 656Wh att värma 6600liter 1°C.

7656/2400=3,19 timmar att värma 1°
Så att värma polen från 15° till 20° tar ca 3,19*5=16 timmar
15° till 23° ca 25,5 timmar.
Och uträkningen baseras på att ingen värme kan lämna vattnet genom polväggar, botten, slangar ut till omgivningen under tiden.

Ett enkelt sätt att kontrollera energiförlusten till omgivningen är att när man uppnått en stabil temperatur över några dygn stänga all värmetillförsel även cirkulationspumpen (den bidrar med 3-400 W uppvärmning) låt det stå i ett dygn och se hur mycket temperaturen sjunker. När man mäter skall vattnet vara omrört då skiktningen i stillastående vatten är eliminerad. Nu kan man se hur mycke energi som försvinner /dygn, enligt Demmpa formel.
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Lite uppdatering, igår hade jag 29° i poolen, men sjönk under natten till 24 trots att värmepumpen gick. Borde isolera den på något vis. Bubbelplastlock som flyter på vattnet samt cellplastskivor mot väggarna kanske?
 
En bra start..... Bubbelplast som flyter på ytan gör en hel del då det mesta av värmen går uppåt.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
När jag bytar vatten i minipoolen den rymmer 2200 liter till randen men jag fyller bara med 2000 liter, så använder jag varmvatten på vintern 41˚C och 36˚C på sommaren. Det tar 1 timma att fylla 2000 liter med 41˚ varmt vatten.
På sommare förbrukas 43 kWh till en kostnad av 11kr med moms, 25,5 öre /kWh med moms.
På vintern när kallvattnet är kallare +7-8˚ går det åt 53 kWh vid 41˚ badtemperatur kostnad c:a 50kr
Badar varje dag året runt även när det är minus 15˚ C ute.
Min pool är isolerad med 100 mm frigolit på alla ytor. Är som en termos.

Jag värmer med Fjärrvärme.
 
Jag vet inte varför (och det går mot min intuition om fysik) men en bypass som sänker vattenflödet genom värmepumpen som några nämner ovan gör en stor skillnad för hur snabb uppvärmningen blir.
 
simpa81 simpa81 skrev:
Lite uppdatering, igår hade jag 29° i poolen, men sjönk under natten till 24 trots att värmepumpen gick. Borde isolera den på något vis. Bubbelplastlock som flyter på vattnet samt cellplastskivor mot väggarna kanske?
Ja, ett lock är viktigt, inte för att "värmen går uppåt" (för det gör den inte) utan för att de största förlusterna i ett sådant här system beror på avdunstning och eftersom poolen är tät åt alla håll förutom uppåt så är det här avdunstning sker. En enkel plast eller presenning skulle göra stor skillnad, men kan du dessutom isolera så blir det ännu bättre (alltså bubbelplast eller ännu mer).
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Jag vet inte varför (och det går mot min intuition om fysik) men en bypass som sänker vattenflödet genom värmepumpen som några nämner ovan gör en stor skillnad för hur snabb uppvärmningen blir.
Hur har du märkt det?
 
osiris osiris skrev:
Jag vet inte varför (och det går mot min intuition om fysik) men en bypass som sänker vattenflödet genom värmepumpen som några nämner ovan gör en stor skillnad för hur snabb uppvärmningen blir.
Det där är mot naturlagarna när det handlar om ”slutet” system. Slutet system i den bemärkelse att inget vatten försvinner eller tillkommer i systemet.

Om bypassventilen sitter parallellt med värmaren så att det bypassade vattnet blandas med det uppvärmda innan det hamnar i polen igen så går det inte mäta någon temperaturskillnad på vattnet precis i mynningen till polen oberoende på öppningsläge på bypassventilen.
 
Hur ser din pool ut? Tag några bilder och lägg upp här. Isolering är AO.
Förmodligen är din värmeförlust större än vad du kan tillföra, särskilt på natten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är mot naturlagarna när det handlar om ”slutet” system. Slutet system i den bemärkelse att inget vatten försvinner eller tillkommer i systemet.

Om bypassventilen sitter parallellt med värmaren så att det bypassade vattnet blandas med det uppvärmda innan det hamnar i polen igen så går det inte mäta någon temperaturskillnad på vattnet precis i mynningen till polen oberoende på öppningsläge på bypassventilen.
Enligt folk på poolforum så handlar det om att en värmepump arbetar optimalast inom vissa intervall av tempskillnad på ingående och utgående vatten. Detta har med kylmediets förångningsegenskaper att göra och gäller t.ex. inte elvärmare. Om det stämmer vet jag inte men jag tycker mig uppleva att min pump värmer snabbare med ett strypt inflöde...
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
M
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är mot naturlagarna när det handlar om ”slutet” system. Slutet system i den bemärkelse att inget vatten försvinner eller tillkommer i systemet.

Om bypassventilen sitter parallellt med värmaren så att det bypassade vattnet blandas med det uppvärmda innan det hamnar i polen igen så går det inte mäta någon temperaturskillnad på vattnet precis i mynningen till polen oberoende på öppningsläge på bypassventilen.
Jo det är klart att det gör! Jag har en Folkpool på 28m3 som jag värmer med en 10kw värmepump. Jag kör bypass eftersom värmeväxlaren i värmepumpen inte klarar 4L/s som cirkulationspumpen matar med. Så för att avlasta cirkulationspumpen så bypassas lite mer än hälften av vattnet. Jag känner att vattnet är varmare som kommer ur munstyckena i poolen, men det är inte mycket.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jo det är klart att det gör! Jag har en Folkpool på 28m3 som jag värmer med en 10kw värmepump. Jag kör bypass eftersom värmeväxlaren i värmepumpen inte klarar 4L/s som cirkulationspumpen matar med. Så för att avlasta cirkulationspumpen så bypassas lite mer än hälften av vattnet. Jag känner att vattnet är varmare som kommer ur munstyckena i poolen, men det är inte mycket.
Jag tror Demmpa menar att oavsett hur flödet genom bypassen är ställt, så kommer du inte kunna mäta någon skillnad på hur varmt vatten det kommer ur din munstycken.
 
M
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tror Demmpa menar att oavsett hur flödet genom bypassen är ställt, så kommer du inte kunna mäta någon skillnad på hur varmt vatten det kommer ur din munstycken.
Det är klart man kan! Jag förklarade ju precis detta! Är inte vattnet varmare så är det ju fel, det är ju liksom syftet med en värmepump att vattnet ska bli varmare.
Sedan vill man efterstäva så låg vattentemperatur genom värmeväxlaren som möjligt, utan att tryckfallet blir för stort. En värmepump tappar effektivitet ju varmare vatten den jobbar med. Skickar man bara en liten mängd vatten till värmepumpen genom bypassen så kommer den delta T bli så stor att cop sjunker drastiskt. Så det är en fintrimningssak att ställa bypassen korrekt där man mäter tryckfall kontra delta T. Oftast så ligger värdet kring 1-2gr skillnad på in och ut, men det är klart kännbart när man ligger i poolen och simmar fram till munstyckena när värmepumpen arbetar. Detta känner jag iaf. nu när jag ligger på 31,8gr i skrivande stund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.