Nu kan jag som drog igång denna tråd slå fast att min solfångare är lite underdimensionerad. Varmvatten till dusch och disk och allt annat vi behöver får vi utan problem denna osannolikt soliga sommar, men när det var mulet häromveckan tog det ett par dagar innan vattnet i ackumulatortanken kom upp i temperatur ordentligt när solen började lysa igen. Och sluta elda i april som en del solfångarägare säger sig kunna göra var inte att tänka på.

Så jag kommer att bygga ut anläggningen, antingen med mer pexrör eller med en fabrikstillverkad absorbator eller två.

Alltsammans har kostat 15.500:-, och då är pumpgruppen för 4000:- och styrenheten för 2000:- inräknade.

Kunskapsvinsten är formidabel. Betänk att denne solfångarbyggare vid projektets början inte hade fogat samman två rörstumpar ens en gång, och sedan gått från den nollnivån och ända fram till att få ihop denna skapelse. Han känner sig rätt nöjd med sig själv, får han säga. icon_smile.gif
 
  • Gilla
Vardagsrum och 7 till
  • Laddar…
Björkåsen,

Vilket fabrikat och typ på solfångare valde du? Hur många m2 solfångaryta valde du?
Man kan nämligen undra det eftersom du säger det inte räcker till.

Som jag nämner i inlägg nr 20, så kostar varmvattenberedning som görs med elström för ett 4-personers hushåll ca 240 kr/månad. Inte är det en oöverkommlig summa för att slippa elda på sommaren? Alltså ni gör ert varmvatten med en vanlig elektrisk varmvattenberedare under sommaren, och slipper jobba som eldare.
 
Redigerat:
Vi har bergvärme och gör av med runt 100 kwh per sommar månad enbart för vv och bergvärmen bör ha cop runt 5 på sommaren vilket då skulle ge 500 kwh om vi värmde med elpatron vi är 4 pers i familjen och tror vi har normal vv förbrukning. Vad 500 kwh kostar beror ju på vad man betalar för elen men runt 1 kr är väl inte helt fel med alla avgifter.
 
Bergvärmepumpen har dock en större vvb som läcker en del värme. Vi är 5 i hushållet och vår 100 liters Nibe elberedare drar endast ca 100kWh/månad.
Diagram över månatlig energiförbrukning för en varmvattenberedare, med data för ett helt år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst har bergvärmepumpen en 180 liters beredare men den är så pass bra isolerad och har lite lägre temp så att den läcker ungefär lika mycket energi som en mindre Nibe vvb och eftersom bergvärme pumpen använder så mycket mindre energi för samma mängd vv så kostar inte värme läckaget lika mycket. 100 kwh per månad till elberedaren för 5 pers måste vara nån typ av rekord grattis.
 
Tackar, vvb får "förvärmt" rumstempererat vatten ca 18°C då det först får passera genom den gamla avställda pelletspannans beredare. Det borde dock inte göra så stor skillnad då normalt kallvatten/tillopp från vår grävda brunn ändå förmodligen är runt 10-12 grader sommartid
 
Redigerat:
Även jag förvärmer vv till i stort sett samma temp som radiator tempen via slinga i arbetstanken.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Om ni "producerar 500kwh" varmvatten per månad med värmepumpen så innebär det att ni förbrukar ca 650 liter 40° varmvatten/dygn. Om inkommande vatremtemp är 18°.
 
Låter väldigt mycket men har separat elmätare till vp så kwh stämmer i alla fall. Har inte kollat vad cop ligger på utan gissade på cop 5 vilket inte bör vara helt galet eftersom brine brukar ligga på 8-10 grader.
 
A Arnodt skrev:
Björkåsen,

Vilket fabrikat och typ på solfångare valde du? Hur många m2 solfångaryta valde du?
Man kan nämligen undra det eftersom du säger det inte räcker till.

Som jag nämner i inlägg nr 20, så kostar varmvattenberedning som görs med elström för ett 4-personers hushåll ca 240 kr/månad. Inte är det en oöverkommlig summa för att slippa elda på sommaren? Alltså ni gör ert varmvatten med en vanlig elektrisk varmvattenberedare under sommaren, och slipper jobba som eldare.
Jag valde ett hemmabygge med 15 mm:s pexrör. Ytan är 8 x 1,5 meter och i den ryms 3 slingor på vardera 50 meter, alltså sammanlagt 150 m rör. En av de stora svårigheterna var att få god kontakt mellan röret och den underliggande aluminiumfolien, och eftersom jag inte lyckades särskilt väl med den detaljen så sänkte det sannolikt prestandan en del.
 
  • Installerade pexrör på tak med underliggande aluminiumfolie för värmesystem i hemmabygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du tänkt med den konstruktionen? Folien är för tunn för att leda värme på ett vettigt sätt. Men blank så att den reflekterar en hel del energi.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur har du tänkt med den konstruktionen? Folien är för tunn för att leda värme på ett vettigt sätt. Men blank så att den reflekterar en hel del energi.
Folien och röret är målade med svart färg. Plåtfärg till folien och bengalack till röret. Aluminiumfolien vill jag minnas är 0,2 mm tjock, och den köpte jag av en pensionerad solfångarkonstruktör. (Upphovsmannen till K2, som numera säljs av Värmebaronen). Han hade använt denna folie i sina experiment med gott resultat.
 
Björkåsen,
du förvånas att du inte har hög verkningsgrad på din hemmabyggd solfångare?
Enligt ditt foto verkar du ha behållit plastisoleringen på rörslingan. Det kan väl inte vara helt lämpligt?

Solfångare som tillverkas av solfångarföretag har en speciellt skikt på kopparrörslingan och plåten bakom kopparslingan, som kopparslingan är fäst vid. Kopparslingan är lödd eller svetsad i den bakomliggande plåten. Det speciella skiktet omvandlar, kan man säga, det kortvågiga solljuset till långvågig värmestrålning. Detta gör att energin som strålar från de beskiktade kopparrören och den underliggande plåten är långvågig värmestrålning. Sedan har tillverkarna ett speciellt täckglas, som har hög genomsläpplighet för kortvågigt solljus, och glaset innehåller, till skillnad från vanligt fönsterglas, endast spårmängder av järn. Dessutom har täckglaset på utsidan ett skikt som minskar solreflektionen och dessutom ett skikt på insidan, dvs den sida som vätter mot kopparslingan och underliggande plåten, ett skikt som gör att värmestrålningen reflekteras tillbaka till kopparslingan och plåten. Det är inte helt enkelt att göra detta hemma i garaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Björkåsen,
du förvånas att du inte har hög verkningsgrad på din hemmabyggd solfångare?
Enligt ditt foto verkar du ha behållit plastisoleringen på rörslingan. Det kan väl inte vara helt lämpligt?

Solfångare som tillverkas av solfångarföretag har en speciellt skikt på kopparrörslingan och plåten bakom kopparslingan, som kopparslingan är fäst vid. Kopparslingan är lödd eller svetsad i den bakomliggande plåten. Det speciella skiktet omvandlar, kan man säga, det kortvågiga solljuset till långvågig värmestrålning. Detta gör att energin som strålar från de beskiktade kopparrören och den underliggande plåten är långvågig värmestrålning. Sedan har tillverkarna ett speciellt täckglas, som har hög genomsläpplighet för kortvågigt solljus, och glaset innehåller, till skillnad från vanligt fönsterglas, endast spårmängder av järn. Dessutom har täckglaset på utsidan ett skikt som minskar solreflektionen och dessutom ett skikt på insidan, dvs den sida som vätter mot kopparslingan och underliggande plåten, ett skikt som gör att värmestrålningen reflekteras tillbaka till kopparslingan och plåten. Det är inte helt enkelt att göra detta hemma i garaget.

Nej, jag är inte förvånad över att min hemmabyggda solfångare har låg verkningsgrad. Jag var fullt på det klara med att denna anläggning inte skulle bli lika vass som en fabriksbyggd när jag drog igång projektet. Riktigt vad den skulle räcka till för kunde jag dock inte veta utan att prova.
Det är ett oisolerat pexrör som är gjort av plast rakt igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.