T Tysk skrev:
Felet upptäcktes i Januari och då var det inte varmt .
I en annan tråd så skrev du för ett tag sedan att ni har bott ett å ett halvt år i lägenheten, hur kommer det sig att ni inte första vintern upptäckte att ventilationen inte fungerade?

När vi flyttade in i vårt hus (årsskiftet -07/-08) med ”fungerande” självdrag så märkte vi direkt att självdraget inte fungerade speciellt bra pga att oljepannan hade blivit utbytt till fjärrvärme. Vi fick dagligen öppna tvärdrag för att få in frisk uteluft. Efter att vi hade varit borta från huset i tio dagar i feb -09 så bestämde vi oss för att installera FTX-system.

T Tysk skrev:
Hela ventilationen är igenkorkad ( antingen övermålad eller rostig som fan. Inte ska en hyresgäst ordna detta för denna hyran?
I en annan tråd så vill du kunna stänga spjällen, är spjällen öppna eller stängda?

Om nu ventilerna inte går att öppna, varför börjar ni då tjafsa med hyresvärden om OVK?
Det hade varit bättre att felanmäla själva ventilerna och be hyresvärden åtgärda dom.

Om ventilationen inte blir bättre med manövrerbara ventiler under vintern så får man ta det därifrån.

I en annan tråd så frågar du om köksfläkten om det inte är tvunget att sitta en sådan, det visade sig senare att det var en kolfilterfläkt och den har inget med om självdragsventilationen fungerar eller inte.


Det verkar som om ni slår på den jättestora bongotrumman direkt istället för att ta små kliv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
I en annan tråd så skrev du för ett tag sedan att ni har bott ett å ett halvt år i lägenheten, hur kommer det sig att ni inte första vintern upptäckte att ventilationen inte fungerade?

När vi flyttade in i vårt hus (årsskiftet -07/-08) med ”fungerande” självdrag så märkte vi direkt att självdraget inte fungerade speciellt bra pga att oljepannan hade blivit utbytt till fjärrvärme. Vi fick dagligen öppna tvärdrag för att få in frisk uteluft. Efter att vi hade varit borta från huset i tio dagar i feb -09 så bestämde vi oss för att installera FTX-system.



I en annan tråd så vill du kunna stänga spjällen, är spjällen öppna eller stängda?

Om nu ventilerna inte går att öppna, varför börjar ni då tjafsa med hyresvärden om OVK?
Det hade varit bättre att felanmäla själva ventilerna och be hyresvärden åtgärda dom.

Om ventilationen inte blir bättre med manövrerbara ventiler under vintern så får man ta det därifrån.

I en annan tråd så frågar du om köksfläkten om det inte är tvunget att sitta en sådan, det visade sig senare att det var en kolfilterfläkt och den har inget med om självdragsventilationen fungerar eller inte.


Det verkar som om ni slår på den jättestora bongotrumman direkt istället för att ta små kliv.
Vi upptäckte efter 2 månader att det var fel med ventilationen men då brydde sig hyresvärden inte om det och sade att det är ett gammalt hus och själsdrags ventilation. När jag kontaktade hyresgästföreningen skrev de att jag ska ta kontakt med hyresgästföreningen när hyresvärden inte tycker att det är fel. Hyresvärden ville inget göra och till slut när mina gäster kände stickande luften ringde jag till miljökontoret. DÅ började tjafsen från hyresvärden som att svartmåla min familj och hota. Jag ville egentligen inte ha denna tjafs men blir man Förtalad hos kommunen bara för att hyresvärden vill slippa åtgärda det som hyresvärden ska åtgärda då kan man inte vara lugnt mera. idag var det 3 städer som uppmanade sina invånare att hålla sig inne, stänga fönstret och ventilationen. Vad skulle hända OM det sker här ? Jag vet. Det händer inte som de flesta säger men inte trodde de i de tre städer det heller. !
 
T
Demmpa Demmpa skrev:
I en annan tråd så skrev du för ett tag sedan att ni har bott ett å ett halvt år i lägenheten, hur kommer det sig att ni inte första vintern upptäckte att ventilationen inte fungerade?

När vi flyttade in i vårt hus (årsskiftet -07/-08) med ”fungerande” självdrag så märkte vi direkt att självdraget inte fungerade speciellt bra pga att oljepannan hade blivit utbytt till fjärrvärme. Vi fick dagligen öppna tvärdrag för att få in frisk uteluft. Efter att vi hade varit borta från huset i tio dagar i feb -09 så bestämde vi oss för att installera FTX-system.



I en annan tråd så vill du kunna stänga spjällen, är spjällen öppna eller stängda?

Om nu ventilerna inte går att öppna, varför börjar ni då tjafsa med hyresvärden om OVK?
Det hade varit bättre att felanmäla själva ventilerna och be hyresvärden åtgärda dom.

Om ventilationen inte blir bättre med manövrerbara ventiler under vintern så får man ta det därifrån.

I en annan tråd så frågar du om köksfläkten om det inte är tvunget att sitta en sådan, det visade sig senare att det var en kolfilterfläkt och den har inget med om självdragsventilationen fungerar eller inte.


Det verkar som om ni slår på den jättestora bongotrumman direkt istället för att ta små kliv.
Ingen slår på nån Bongotrumman Från början var det inte nåt som direkt störde men när folk påpekar att det är jävligt varmt och dåligt luft i lägenheter börjar man funderar. Fört frågade man hyresgästföreningen som hänvisar till hyresvärden som inget gör . När man sen vaknar av värma och har svårt att andas och hyresvärden igen inte bryr sig så har man väll rätt att få hjälp av miljökontoret som hyresgästföreningen hänvisar till. Att det från och med denna dag börjar med hot, trakasserier och förtal från hyresvärdens sida gör det inte bättre. Som pensionärspar vill man leva i lugnt och fred och inte håller på att bråka. Men vissa hyresvärder tror sig att de kan ta stora hyror men inte ordna det som måste ordnas. Ingen vill ha en helrenovering eller mera än det som ska vara. Men det är klart bättre att betala stora summor i hyran och hålla tyst än att stå på sig som en hyresgäst har rätt till. Varför är svensken så feg och kräver inte det Hen har rätt till speciellt det som Hen betalat dyrt för ?
 
T Tysk skrev:
Ingen slår på nån Bongotrumman Från början var det inte nåt som direkt störde men när folk påpekar att det är jävligt varmt och dåligt luft i lägenheter börjar man funderar. Fört frågade man hyresgästföreningen som hänvisar till hyresvärden som inget gör . När man sen vaknar av värma och har svårt att andas och hyresvärden igen inte bryr sig så har man väll rätt att få hjälp av miljökontoret som hyresgästföreningen hänvisar till. Att det från och med denna dag börjar med hot, trakasserier och förtal från hyresvärdens sida gör det inte bättre. Som pensionärspar vill man leva i lugnt och fred och inte håller på att bråka. Men vissa hyresvärder tror sig att de kan ta stora hyror men inte ordna det som måste ordnas. Ingen vill ha en helrenovering eller mera än det som ska vara. Men det är klart bättre att betala stora summor i hyran och hålla tyst än att stå på sig som en hyresgäst har rätt till. Varför är svensken så feg och kräver inte det Hen har rätt till speciellt det som Hen betalat dyrt för ?
Hur
T Tysk skrev:
Ingen slår på nån Bongotrumman Från början var det inte nåt som direkt störde men när folk påpekar att det är jävligt varmt och dåligt luft i lägenheter börjar man funderar. Fört frågade man hyresgästföreningen som hänvisar till hyresvärden som inget gör . När man sen vaknar av värma och har svårt att andas och hyresvärden igen inte bryr sig så har man väll rätt att få hjälp av miljökontoret som hyresgästföreningen hänvisar till. Att det från och med denna dag börjar med hot, trakasserier och förtal från hyresvärdens sida gör det inte bättre. Som pensionärspar vill man leva i lugnt och fred och inte håller på att bråka. Men vissa hyresvärder tror sig att de kan ta stora hyror men inte ordna det som måste ordnas. Ingen vill ha en helrenovering eller mera än det som ska vara. Men det är klart bättre att betala stora summor i hyran och hålla tyst än att stå på sig som en hyresgäst har rätt till. Varför är svensken så feg och kräver inte det Hen har rätt till speciellt det som Hen betalat dyrt för ?
Tror inte svensken är feg, bara det faktum att många här och uppenbarligen andra inte håller med dig. Jag tror generellt du har ganska lite att hämta här då de flesta här sannolikt är husägare och en hel del hyr ut. Du framställer dig själv dessutom som lite av en person som vill ha allt men inte direkt försöker lösa det själv. Du hyr en gammal lägenhet. Du är uppenbart miśsnöjd. I min värld borde du flytta eller skaffa något eget. Men nej, det blir för dyrt och det finns inga andra lägenheter som ligger så bra. Förstår du nu varför du inte har världens bästa standard? Förstår du att utvägen är en totalrenovering och då kommer hyran kosta därefter? Jag upplever det som du vill ha kakan och äta den samtidigt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
G guggen skrev:
Hur

Tror inte svensken är feg, bara det faktum att många här och uppenbarligen andra inte håller med dig. Jag tror generellt du har ganska lite att hämta här då de flesta här sannolikt är husägare och en hel del hyr ut. Du framställer dig själv dessutom som lite av en person som vill ha allt men inte direkt försöker lösa det själv. Du hyr en gammal lägenhet. Du är uppenbart miśsnöjd. I min värld borde du flytta eller skaffa något eget. Men nej, det blir för dyrt och det finns inga andra lägenheter som ligger så bra. Förstår du nu varför du inte har världens bästa standard? Förstår du att utvägen är en totalrenovering och då kommer hyran kosta därefter? Jag upplever det som du vill ha kakan och äta den samtidigt.
Jag kan hyreslagen och har varit ägare till ett eget hus.
 
T
T Tysk skrev:
Jag kan hyreslagen och har varit ägare till ett eget hus.
Skulle helst ta bort mycket från det jag har skrivit för man får dåliga kommentarer allt oftare fast jag bara ville ha svar på mina 3 första frågarna. Att jag svarar på allt är bara för att vara trevligt och inte otrevligt. Ska inte fråga mera på detta tema. tack för mig.
 
Tycker du har fått blandade kommentarer, alla är inte negativa, snarare ett fåtal som skrivit i tråden - att få "mothugg" av några får man ta. Du har fått bra tips från många andra som skrivit i tråden.

Jag tycker inte du ska behöva acceptera att ventilationen inte fungerar. Däremot tror jag att du har lite för höga förväntningar på hur snabbt och hur bra problemet kommer lösas... Klart de måste fixa så ventilerna går att öppna och stänga eller att grundinställningen är korrekt (ibland vill man ju ha ett visst flöde som inte ska gå att stänga av).

Men eftersom många här säkert bott i hyresrätt och vet hur det "funkar" i praktiken, så kan det ju vara bra att ta till sig att det inte alltid bara är att lyfta på luren så fixar hyresvärden. Hyresvärden vill oftast göra så lite som möjligt i löpande underhåll och sen renovera rejält så hyran kan höjas. Detta system har vi våra politiker och hyresgästföreningen att tacka för - det är inte läge och allmänskick som ska avgöra hyran utan någon slags standardpoäng och byggår. En fint renoverad sekelskifteslägenhet på bästa adress men med bevarat kök, originalfönster etc är billigare än en stambytt miljonprogranslägenhet i ytterstaden. För att få ta högre hyra ändrar man på de punkter som ger höjd standartpoäng - inte det som hyresgästen vill ha. Systemet är kass, men det är tyvärr så det fungerar.

En äldre lägenhet med äldre standard ska vara billigare, det betyder inte att det ska vara brister som inte åtgärdas, men det betyder ju även att tex ventilationen inte är lika bra som en ny lägenhet.

Jag skulle föredra den äldre lägenheten om jag fick välja, trots att tex ventilation är sämre och fönstren släpper in lite mera ljud.

Jag har bott i både flerbostadshus och villor från olika tidsepoker och tycker inte att självdragshus är förfärliga, men de kräver att man sommartid vädrar - annars blir luften unken.

Jag nästan föredrar detta mot några hus jag bott i där ventilationen susat så man stör sig på ljudet. Även de nyaste lägenheterna jag bott i har varit heta på heta sommardagar.

Hoppas du kommer tillrätta med problemen på ett bra sätt. Ligg på kommunens OVK istället för att själv bråka med hyresvärden.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Jag fattade inte från början att TS haft miljöinspektör på besök. Dessa jobbar inom miljö och hälsa, inte byggnadskontoret som är de som har hand om ovk.
Finns det en godkänd ovk och kommunen ändå får in anmälningar om dålig miljö kan jag förstå att de skickar ut en miljöinspektör.
Men i detta fall tolkar jag all info som att det inte ens finns någon godkänd ovk och då förstår jag inte varför kommunen är så tafatta.
Har heller inget hört från kommunen.
 
T
P patriklarsson skrev:
Jag fattade inte från början att TS haft miljöinspektör på besök. Dessa jobbar inom miljö och hälsa, inte byggnadskontoret som är de som har hand om ovk.
Finns det en godkänd ovk och kommunen ändå får in anmälningar om dålig miljö kan jag förstå att de skickar ut en miljöinspektör.
Men i detta fall tolkar jag all info som att det inte ens finns någon godkänd ovk och då förstår jag inte varför kommunen är så tafatta.
Har heller inget hört från kommunen.
Eftersom hyresvärden inte ville kolla våran ventilation fast vi frågade so var vi tvungen att ringa Miljökontoret ( efter tips från hyresgästföreningen ) det var 2 miljöinspektörer här och gjorde mätning och det blev underkänd. DÅ kom hyresvärden med anklagelser och hot och skrev massvis till miljökontoret om mig som jag har bevis på att det inte stämmer . Han anklagar mig och min fru i det grövsta. Han överklaga med att anklaga miljöinspektörer att ha fel och att de inte vet nåt om hur man gör en OVK kontroll. Han hänvisar att Far har varit 20 år i hyresnämnden, har suttit i fastighetsnämnden och har varit Jurist. Det har nu gått 6 månader sen miljöinspektörer gjorde undersökning men han ger sig inte. För 2 veckor var han här med en so kallad byggkonsult som skulle kolla ventilationen och temperaturen i våran lägenhet men kontroll ( att hålla handen fram för ventilationen ) gjorde hyresvärden och byggkonsulenten skrev vad hyresvärden sade till honom . Hyresvärden skickade ett Formulär till miljökontoret som skulle bevisa att han hade gjord en OVK kontroll men utan nåt Namn eller en stämpel som visar vem som gjorde det. Än efter 2 veckor har han inte svarat på kommunens fråga vem som utförde kontrollen. Detta är det som denna tråd handlar om.
 
Han har nog rätt i att miljöinspektörer inte ska utföra en ovk, kan inte tänka mig de har varken kunskap/licens eller kalibrerade mätinstrument som isf krävs.(De får nämligen inget betalt för det (kommunen). I detta fall åtgår endast en rökpenna eller dylikt). Då ser man om ventilationem fungerar, ja eller nej.
Det står som rekommendation att den bör utföras på vinterhalvåret, så ni bör isf vänta till sep/okt med ovk.
Men att fastighetsägaren måste ha en giltig ovk är inga tvivel om, fast om han nu fixar det så kommer ni ju inte mycket längre för det.
Skillnaden kan vara avgörande om nu kanalerna är igensatta självklart.
Om ni i framtiden bosätter er i ett nyare hus med mekanisk ventilation istället, så blir det hela enklare att kontrollera.
Tills dess, öppna fönstren!
 
T
P patriklarsson skrev:
Han har nog rätt i att miljöinspektörer inte ska utföra en ovk, kan inte tänka mig de har varken kunskap/licens eller kalibrerade mätinstrument som isf krävs.(De får nämligen inget betalt för det (kommunen). I detta fall åtgår endast en rökpenna eller dylikt). Då ser man om ventilationem fungerar, ja eller nej.
Det står som rekommendation att den bör utföras på vinterhalvåret, så ni bör isf vänta till sep/okt med ovk.
Men att fastighetsägaren måste ha en giltig ovk är inga tvivel om, fast om han nu fixar det så kommer ni ju inte mycket längre för det.
Skillnaden kan vara avgörande om nu kanalerna är igensatta självklart.
Om ni i framtiden bosätter er i ett nyare hus med mekanisk ventilation istället, så blir det hela enklare att kontrollera.
Tills dess, öppna fönstren!
Jag tror att alla bara svarar på sista inlägget som jag skrev. Skulle man kolla lite längre upp så skulle man läsa att kontrollen blev gjord i Januari ( Tillhör också Vinterhalvåret ) Och att man måste vara licenserat för att vara MILJÖINSPEKTÖR.
 
Det viktiga känns som att hyresvärden ska visa kommunen att ovk or gjort och miljön är ok, att inte du ska bråka med hyresvärden, du ska ligga på kommunen att fixa detta. Men kommunen är nog tyvärr långsam. Trist när man är drabbad men inte mycket att göra...
 
Du pratar om helt olika kommunavdelningar.
Byggnadsnämnden har till uppgift att se till att alla berörda fastigheter har en giltig ovk. För att göra en ovk krävs att man är licenserad funktionskontrollant.
Detta är troligen ingen miljöinspektör.
En miljöinspektör jobbar på kommunens miljö- och hälsoavdelning.
Det har troligen bra utbildning och kanske licens men inte för att utföra en ovk.
De kan med enkla medel se att ventilationen självdrag inte fungerar i januari. Men då undrar jag. Varför frågar de inte sina kollegor på byggnadsnämnden om det finns en ovk, innan de ens åker ut?
När jag pratade med telefonist på kommunen så sa hon att det senaste hon kunde se var från 1999 och skulle undersöka detta vidare och höra av sig.
M.a.o. bollen ligger ju hos kommunen att se till så din fastighetsägare kommer med rätt papper.
Inte en miljöinspektör.
 
Förresten, jag måste säga att jag är nog den här i tråden som försöker hjälpa dig mest.
Din attityd känns jävligt tråkig, du verkar ha noll koll på regler, eller lust att lära dig något.
Börja från rätt håll istället för att klanka ner, jag börjar tröttna.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.