nemlan skrev:
:D Nackdelen med NCS är att man grottar ner sig i kulörer på extrem detaljnivå, för att inte tala om hur det blir när man börjar jämföra olika tillverkares tolkningar av dessa...

För att inte stirra sig blind på mikroskopiska dragningar åt gult, blått, osv. så kan du be någon annan att måla upp ett blindprov från alla provburkar. Då kan du bedöma kulörerna utan att "tänka in" 2-5% Gul kulörstyrka.

Ytterligare ett tips, när du har sållat ut en bra kandidat, är att måla upp en större provyta på ca 1 kvm så får kulören ge ett bättre intryck.
Tack för svar! Jag skall nu provmåla med en nyans som heter "varmgrå" (vet inte vad det är för NCS-kulör) och med en som är helt bruten efter min anvisning och det finns alltså ingen NCS-kulör till den utan vi har fått ett "recept".

Vi skall även titta på en färg som heter "Umbragrå" skall vara (3005-Y27R)
 
Vi är nu inne på "12 nyanser av grått"... Behöver jag säga något mer?!
 
En sida av huset är nu målat med en kulör motsvarande S2803 G99Y. Det är lagom "mörkt" men det är en, i mitt tycke, alltför varm nyans, dvs mer mörkbeige än grå och vi behöver alltså hitta en kallare grå som upplevs som mer neutralt grå i dagsljus utan skiftningar mot lila, grönt, blått etc. Vad väljer man?!
 
Ncs s 3002-y :)
 
Johan Gunverth skrev:
Ncs s 3002-y :)
Tusen tack för svar!!!!!

Den borde ju rimligtvis vara lite mörkare än 2502-Y som vi redan provat och det är ju bara att hoppas att den något blågröna tonen försvinner om man väljer snäppet mörkare. 2802-Y finns inte antar jag?!
 
Misse skrev:
...2802-Y finns inte antar jag?!
Generellt sett inte, men om du blandar 60% S 3002-Y med 40% 2502-Y blir det S 2802-Y
 
Johan Gunverth skrev:
Generellt sett inte, men om du blandar 60% S 3002-Y med 40% 2502-Y blir det S 2802-Y
Det är förmodligen smartare att satsa på 2502-Y eller 3002-Y i så fall. Jag skall höra efter i morgon vad målarna säger men jag vill helst inte ha mörkare än färgen det är målat med nu.
 
Misse skrev:
Det är förmodligen smartare att satsa på 2502-Y eller 3002-Y i så fall. Jag skall höra efter i morgon vad målarna säger men jag vill helst inte ha mörkare än färgen det är målat med nu.
Vi kom fram till att 2502-Y nog blir bra trots allt...
 
Hej Misse.

Vi har också ett 20-tals hus (fast putsat) och ska måla om det sommaren som kommer. Är nyfiken på hur ert hus blev och vilken färgkod ni tillslut valde. :)
Vänliga hälsningar Solhaga
 
H
S sollentuna skrev:
Vi håller på att måla huset med 2502-Y och vi är jättenöjda. Vi ville inte heller få ett ljusblått hus utan ett grått och tycker väl att vi lyckats, men vissa skuggiga dagar så kan det ändå kännas som om huset går lite i blått, fast jag tror nog det är mest inbillning. Sen har vi ju ännu inte upplevt huset i snö så hur det blir då låter jag vara osagt.

Bor du i Stockholmstrakten är du välkommen förbi och kika på huset annars kanske jag kan skicka en bild (fast det är nästan omöjligt att se på bild ändå) ifall du skickar ett pm med din mailadress.
Hej, väcker liv i en gammal tråd... :)
Vi har grå s4000-n på det hus vi köpte i höst och ska nu måla om. Vi tycker det drar för mycket åt blått med dagen färg och är nyfikna på s-2502-y. Har provmålat en bräda och Osäker på om det är rätt för oss men en bräda ger ju ingen klar bild och den gamla färgen lyser igenom med bara en dragning. Finns det någon som har 2502-y på fasaden och kan tänka sig stt lägga upp en bild eller mejla mig vore jag tacksam
 
H hemmabygg skrev:
Hej, väcker liv i en gammal tråd... :)
Vi har grå s4000-n på det hus vi köpte i höst och ska nu måla om. Vi tycker det drar för mycket åt blått med dagen färg och är nyfikna på s-2502-y. Har provmålat en bräda och Osäker på om det är rätt för oss men en bräda ger ju ingen klar bild och den gamla färgen lyser igenom med bara en dragning. Finns det någon som har 2502-y på fasaden och kan tänka sig stt lägga upp en bild eller mejla mig vore jag tacksam
Har du provat Beckers hemsida? Har för mig att man kan ladda upp en bild på sitt hus pch sedan färgsätta det
 
H
S SpackelFredrik skrev:
Har du provat Beckers hemsida? Har för mig att man kan ladda upp en bild på sitt hus pch sedan färgsätta det
Tack, ja har provat men tyckte inte det gav någon riktigt bra känsla och vår nuvarande färg kändes inte överensstämmande men förstås kan det bero på färgåtergivning skärm etc.
 
H hemmabygg skrev:
Hej, väcker liv i en gammal tråd... :)
Vi har grå s4000-n på det hus vi köpte i höst och ska nu måla om. Vi tycker det drar för mycket åt blått med dagen färg och är nyfikna på s-2502-y. Har provmålat en bräda och Osäker på om det är rätt för oss men en bräda ger ju ingen klar bild och den gamla färgen lyser igenom med bara en dragning. Finns det någon som har 2502-y på fasaden och kan tänka sig stt lägga upp en bild eller mejla mig vore jag tacksam
Jag har den färgen. Jättenöjd.
 
  • Gilla
hemmabygg
  • Laddar…
När vi målade om för 15 år sen, målade jag upp de olika alternativen på 60x90cm gips (hade en del spillbitar). Det gav en betydligt bättre bild av slutresultatet än de plankor jag började med. Nyanser blir väldigt annorlunda när det är stora ytor...
 
  • Gilla
hemmabygg
  • Laddar…
Vet inte hur mkt det säger. Beror väl på exponering och skärm...

Fodret är i bruten vit (s 0502-y). Sladden är svart.
Bruten vit vägg med horisontella linjer och en svart sladd som löper längs med väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alcro bestå s 2502-y. Målat 2016.
 
  • Gilla
hemmabygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.